Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 380 ggr
Terato
0

Borttappad mus OT

Min mus har rymt. Panik, panik. Vi flyttar ifrån den här lägenheten om två veckor. Sambon är borta i helgen så mitt hopp är att hitta musen under helgen.

Hade det varit en råtta hade det ju inte varit några större problem. De är ju oftast ganska lätta att hitta. Men en 10 veckors muskille väger knappt 30 gram och kan smita igenom väldigt små hål.

Är det någon här inne som minns var man köpte de där mus/råttfällorna som inte dödar? Det är som en bur, liksom där djuret kommer in men inte ut.

Jättetacksam för svar!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Allamej
0

Med en mus så går det lika bra med en PET flaska. Skär av toppen och vänd den in i flaskan. Lägg in något som luktar mumma för mus och vänta.

Du kan göra flera stycken och sätta ut lite överallt.

När han har krupit in så är det betydligt svårare att ta sig ut

Lycka till :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Terato
0

Hmm.. Smart tips. Men jag tror nog att han kommer både in och ut ur en sån. Det är en liiiten mus. Han är kanske högst 7-8 cm.

Skulle kunna tro att han kan ta sig igenom alla hål som är större än en cm på höjden och lite bredare på bredden.

Hade det varit en feg mus hade han bara tyckt det var tryggt att gömma sig i nåt mysigt att sova i. Men det här är den modigaste musen jag har såklart. Han är väldigt aktiv.

teratos.r8or.se

Terato
0

Det är en sån här fälla jag menar. Någon som vet var mankan köpa?

(Bilden är hämtad från denna blogg)

teratos.r8or.se

MalinMalin
0

Brukar finnas på byggvarohus…kolla på dom som ligger i närheten av dig.

Annars kan du göra en egen variant med en spann som du sätter i närheten fylld med goda saker…och där du får sätta något så det är lätt att ta sig upp till spannkanten,men trillar den i så är det himla svårt för den att ta sig ut/upp..

//Malin

www.r8ttor.se

Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.

Terato
0

Tack, MalinMalin. Jag har funderat på det där med spann. Tror det blir en sån tills vidare..

teratos.r8or.se

Terato
0

Nu har jag ställt en spann/skål i varje rum med lite bommull i från honornas bur och lite ärtor och en fiskpinne. Kommer nog på något mer sen.

Har stängt alla dörrar så om jag imorgon ser musskitar i något av rummen så vet jag var han är. Det värsta är att möss kan rymma under dörrar.

teratos.r8or.se