Råttor iFokus

Råttor

Etikett: råttägare
Läst 1233 ggr
Allamej
0

Delad tråd om putsningsbeteende

Glimmers8or skrev:

#24 Som andra redan sagt så ska råttor inte bita eller hugga så det går hål i huden och blöder.

MEN, du skriver även att de kan slicka och att det sen övergår till att råttorna använder tänderna och skrapar på huden med dem.

Detta låter i mina öron som att de "putsar" dig, vilket är ett naturligt beteende hos råttor, då råttor putsar varandra för att hålla pälsen ren och fin, och ibland putsar de även sin ägare.

En råtta som "putsar" har alltså inte dåligt temprament eller är aggressiv, utan det är ett fullt normalt beteende. Tycker man det är otrevligt tar man bara bort handen försiktigt utan att skrämma råttan eller att fya den. För den gör ju inget fel egentligen. Tvärtom, skulle jag vilja säga :)

Nicciz skrev:

-En råtta som "putsar" har alltså inte dåligt temprament eller är aggressiv, utan det är ett fullt normalt beteende.

En del råttor powerputsar sina ägare och det tycker iaf inte jag är ett fullt normalt beteende. Dem som gör det är ofta dominanta även mot sina burkamrater.

Glimmers8or skrev:

#28 Det är intressant! Det finns såna råttor också, men de flesta råttor jag har erfarenhet av och som har putsat mig har inte alls varit dominanta, vare sig mot mig eller sina burkamrater, och det har skett i samband med lugna gosiga mysstunder. Sen har jag även haft några såna råttor som du beskriver som "powerputsar".

Det är inte heller så vanligt att råttor som bor i flock putsar sina ägare, det är mer vanligt att ensamråttor gör det, enligt mina erfarenheter. Troligen pga att de har ett naturligt behov av att putsa "någon".

I fallet som diskuteras ovan, stämmer troligen överens med det som du kallar för "powerputsning" eftersom dessa råttor biter så att det går hål.

Det jag ville ha sagt med mitt inlägg är att alla råttor putsar varandra för att hålla pälsen ren och fin och det är ett normalt beteende. Det vore ju olyckligt om någon tror att putsbeteende i sig är något onormalt, negativt eller aggressivt beteende, för det är det ju inte.

Men i det här fallet kan det alltså vara negativt.

Engagera skrev:

#27 & #29 Jo jag vet, tanken har ju slagit mig att de putsat mig. Har tagit hand om råttor då de putsat mig, men inte alls lika hårt. Jag kanske är MEGAsmutsig… *ler*
Men jag tror att jag väldigt lätt kan ha överreagerat i sådant fall på powerputsningen. Har man blivit biten av samma råttan så det blödit tidigare är man nervig ska jag berätta.
Aja, de får ett gott liv och den hjälp de behöver hos sin gamla ägare igen!

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Nicciz
0

Tack Allamej.. Skrattande

Jag tyckte det var en intressant diskussion, som kunde få en egen tråd!

Det här med putsning alltså! Vad är era erfarenheter av putsråttor?

Engagera
0

Min erfarenhet står med redan ^^ Det kan väl inte vara så att jag är jätteskitig om händerna… utan snarare att jag smakar extra gott?

Nej seriöst nu då. Det lär ju vara så att det skiftar, beroende på vilken individ man möter?

KickanW
0

Vissa av mina råttor putsar rätt hårhänt, de brukar också gnaga lite i naglarna m.m. men har aldrig någonsin bitit mig så det gjort ont.

Folk som inte haft någon erfarenhet av råttor har dock ibland skrikit "Han bet mig!" just för att de blev nojiga när de kände tänderna… För tänderna ingår ju faktiskt i putsning.

idaleck
0

Fille putsar tillbaka om man kliar honom bakom öronen/på huvudet. Han både slickar och använder tänderna för att "smågnaga", om ni förstår hur jag menar. Han är ingen frenetisk "powerputsare", och jag tolkar hans beteende positivt.

hus-musen
0

min dominante pojk putsar mig när vi gosar, han kan bli lite hårdhänt ibland men de är ju bara att flytta handen.de kännslite som at någon gnugarmed finkorningt sandpapper där han håller på o grejar!              en annan är fortfarande förtjust i naglar trots att han är 9 månader, han biter lite lätt i dem så så tar han tag med tassarna o vrider mitt finger runt runt så han ska kunna undersöka överallt=) ingen av dem biter hårt så de kommer blod.

mamma som är rökare har jättegoda fingrar anser mina råttor, de ska putsas o slickas o grejas i evigheter! och om man har salta fingrar så är man intressant=) kanske det du har #2 salta fingrar??=)

putsar hanar eller honor mera? har bara hanar så jag har inte nått att jämnföra med..

Qui dormit, non peccat

Engagera
0

#5 Hihi ja kanske ^^'

Glimmersr8or
0

Både honor och hanar putsar och slickar på fingrarna :)

Det är ett individuellt beteende. Vissa gör det aldrig, vissa gör det någon gång ibland, somliga gör det ofta, enligt mina erfarenheter.

Det vore bra om det stod i rubriken att denna tråd handlar om putsning.