Akut behov av hjälp!!!!!
För några dagar sedan så fick jag ta över en rått från en gammal vän. Hon verkade helt normal och pigg m.m. Men sen har jag märkt att hon började boa och sånt så jag frågade min gamla vän om hon hade blivit parad men hon sa nej. Men nu för ca 5 min sedan började hon föda jag vet inte vad jag ska göra har aldrig varit med om detta innan snälla hjälpa mig.
Håll lite koll på henne och låt henne föda i fred, när hon har fött kan du ställa in en skål med mat (fetrik då digivandes honor behöver det) tydligen har hon varit med en hane ändå.
Okej men vad ska jag gör när dem blir älder jag kan ju inte ha kvar så många råttor för det verkar vara svårt för dem som inte är uppfödare att sälja råttor. Dem ska väl vara 8veckor innan man får ta dem från mamman?
En normal förlossning tar ca 2 timmar. Om allt går som det ska tar hon väl hand om de små, tvättar och diar dem. Kolla på avstånd att de har mjölk i magen, det syns tydligt. Stör henne så lite som möjligt.
En honan som nyss fått bebisar kan vara vaktande och markera med tänderna eller försöka bita dig när du stoppar in handen i buren så var försiktig. Låt honan vara ifred så mycket som möjligt de första dagarna så hon hinner vänja sig vid mammarollen.
Ta bort blodigt bo/bottenmaterial och om buren är smutsig bör du städa den. Ta även bort all inredning i buren så hon inte bär upp bebisarna på något hyllplan, korg eller liknande så de kan ramla ner. Bebisarna ska ligga nere på burbotten för att inte skada sig.
När du gör rent i buren och tar bort inredningen bör du ta ut mamman och sätta henne någon annanstans så hon inte blir orolig för sina bebisar. Du får göra en snabb städning om buren är smutsig för honan måste snabbt tillbaka till sina bebisar så de inte blir kalla och avkylda.
Om hon inte täcker över bebisarna med bomaterial när du tar ut henne (låt henne komma ut självmant), får du riva t.ex. hushållspapper i bitar och lägga över bebisarna så de inte blir kalla.
Mamman behöver massa med mat, välling, gröt, kött, fisk, kyckling, leverpastej, ägg, ris, pasta, potatis, grönsaker, frukt mm.
Bebisarna ska vara minst 5 veckor och då ska de väga minst 90-100 gram när de säljs.
ja bebisarna ska ha ett vitt band runt magen typ, det är mjölken, så har dom ett band av vitt så vet man att dom fått i sig mjölk från mamman. ställ honan med ungarna avsides så hno får lugn och ro, och var inte där för mycket och böka, då kan hon bli stressad. Lycka till :) Du får sätta ut en annons här på forumet så kanske det är någon som vill köpa en eller två ungar :) Du kanske kan höra med din kompis och säga att hon verkligen blivit parad och hör med henne om hon kan ha någon aning om vem som e pappan, och fråga lite om mamman och pappan då, om du kanske inte har så stor koll på hur råttorna är då du just har fått hem honan :)
Hon har fött klart och alla unga verka vara friksa och pigga det blev 15 st. Jag har flyttat henne så hon -är själv med ungaarna nu och dem får i sig mjölk och sånt. Nu behöver jag bara köpare till dem också vilken jag tro blir svårtt att få :(
vänta lite så du ser att alla ungar överlever och inget händer. sen får du ta kort på dom (många smälter över bebisbilder) och lägga ut på annons på olika sidor. sen hoppas på det bästa. Vill du promt inte ha dom han man faktiskt kulla(avliva kullen).
(Detta kommer låta skit elakt, men det är inget illa ment, och jag vet att många inte vill sälja råttor för en sån här anledning)
Om du verkligen inte kan ha dom och det inte finns köpare så som #6 säger kan man avliva dom, och nu till det som kan låta otroligt elakt, folk som har reptiler kan ibland köpa döda råttbebisar för att ge reptilerna (som en sista utväg om man måste avliva dom!)

R8or, vart i landet finns du och dina råttor?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jag tycker verkligen inte att du ska aliva dem eller sälja dem som orm mat. Utan försök att sälj dem, lägg ut bilder skriv lite info om dem (när dem har blivit störe) och lite info om dig.
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

du får nog vara beredd på att om alla 15 råttungar överlever så kan de bli svårt att sälja dem eftersom de är en tjuvpaning. så att kulla kan vara en bra ide,men de är svårt o jag vet inte om jag skulle klara av det sj faktiskt.är lite för blödig. men annars så lägg t en massa söta bilder på dem o försök hitta säljare redan när de är 2 veckor, vänta inte tills de är 5 veckor med att lägga ut annonser så kanske du får iväg de flesta=)
Qui dormit, non peccat
Amoz har lite rätt där. :) Låter egentligen inte dumt. ;o Hellre det egentligen än att man bara gräver ner djuren när de väl är avlivade.
(Nu är det väl jag som låter sliskigt dum istället :o)
Iofs tycker jag också att du ska försöka sälja dom istället för att ta bort kullen! :)
Mvh Nathalie
Eller iller foder för att vara okänslig.
Man får tyvärr vara beredd att sitta med flera råttungar som inte hittar hem.
Vad du kan göra nu är att kontakta div omplacerings hjälp, råtthjälpen etc. Folk som kanske kan hjälpa till att hitta hem åt dom om du inte kan ta hand om alla som blir kvar.
Oftast har man tur och hittar hem till alla. Men aldrig garanti. Kanske smartast att kulla?
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Det behöver inte vara så svårt att hitta hem till bebisarna, alla tänker inte bara på ev. avelsduglighet och stamtavla.
När jag fick min första kull som var helt oplanerad så kullade jag bort några ungar för att underlätta för den unga mamman och för att jag var orolig för att inte bli av med alla. Jag hade lätt blivit av med allihopa fast det är lätt att vara klok i efterhand 
Helt sant. Är ju det som är jobbigt. Svårt att veta innan.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.