Säljes: råttbebisar!
Råttbebisar till salu om ca 5 veckor så börja fundera redan nu om du är intresserad.
Åtta stycken födda idag den 28/8.
Jag bor i Kinna som ligger i Marks Kommun, 3 mil från Borås eller om man så vill: 6 mil från Göteborg.
Jag vill att råttorna har sällskap så du måste ha råtta innan eller ta två av samma kön (vet ej könet på dem ännu).
De kommer att vara tama och väldigt vana vid hantering vid försäljning. Uppdaterar här i tråden med foton och information under de närmsta veckorna.
Pris: 75 kr
På det bifogade fotot ser man mamman, Svea. har ingen aning om vem pappan är eller vad han har för färg så det ska bli spännande att se hur bebisarna kommer att se ut.
Svea är köpt från djuraffären Zoomässan i Kungsbacka och var dräktig vid inköp (därav anledningen till att fadern är okänd)
Jag är jätte intresserad!!!jag skulle gärna vilja ha en vän till min lilla råttizz…jag finns i Helsingborg.
Jag är jätte intresserad!!!jag skulle gärna vilja ha en vän till min lilla råttizz…jag finns i Helsingborg.
Ja då är det ju "bara" typ 3 timmar för dig att åka :-)
Skojsigt
Jag är ingen expert men detta är vad jag kommit fram till efter att ha tittat på bebisarna närmre:
1 Albinotjej
1 Svart tjej
2 Svartvita hooded-tjejer (Som Svea)
4 Svartvita hooded-pojkar
Alltså 4 av varje kön. Färgerna är jag inte fullt lika säker på. Ja, vi får väl se men så ser det ut. Jag ska själv behålla en av varje kön. Är det en Svart hona som jag misstänker så tar jag henne.
Är det kutterspån och hö du har i buren?
Ja det är kutterspån och torkat pressat ängsgräs
Det är ju inte så bra.. Är du medveten om att kutterspån är skadligt för råttornas luftvägar, och att hö ofta ger råttor ohyra? Råttor kan inte ens tillgodogöra sig näringen i hö, så det är ju ganska onädigt att riskera nåt.. Och terpentinet som finns i kutterspån är dessutom cancerframkallande, så det är nog säkrast att skippa det..
Vill du ha något att bädda med så finns det betydligt bättre material, både mjukare och hälsosammare för råttorna. :)
Ninja: Tack för infon. Ska fundera på saken och läsa in mig lite mer. Som jag ser det verkar det lite märkligt då jag aldrig hört detta innan och alla jag känner + djuraffärer osv använder spån. Har även själv alltid haft detta utan problem så jag vill nog ha lite mer fakta innan jag "köper" att det inte är bra. Personligen tycker jag det är ett utmärkt underlag.
Vidare så undrar jag vad det hade med saken att göra? Detta är en tråd jag skapade för försäljning av råttbebisar, jag har inte bett om att få kommentarer om bebisarnas bäddmaterial :-) Du är varmt välkommen att skriva angående bebisarna och köp av dem istället. Så kan du ta spåndiskussionen i en annan tråd. Känns väldigt off topic här ;-)
(bifogar bilden också i större format)
Nu är bebisarna 2,5 dagar gamla!
Namn har de fått också :-) men jag är inte 100 % säker på könen men jag är ganska säker. Det verkar vara 5 pojkar och tre tjejer och inte 4 av varje som jag trodde.
Jag tror att jag ska behålla Helga och Rudolf men jag väntar med att bestämma säkert. Vill veta hur de är också och om den mörka färgen är svart, brun eller grå (spännande!).
Erling är något mindre än övriga annars är alla väldigt stora och fins. Alla bebisarna är pigga och alerta och kryper i dundrande fart (eller ja, ålar heter det kanske).
mailadress för intresserade: beckah@mensa.se
vilken av råttorna är det som du menade var albinotjej? alla ser "mönstrade" ut tycker jag.
#16 ja alltså det var ju bara första dagen hon såg ut att vara det. Jag trodde även att det var 4 killar och 4 tjejer.
Men, som alla kan se så finns ingen albino. Trodde alla fattade att jag vet om det så det inte var nödvändigt att skriva ut, så därför har jag inget skrivit angående albino.
Det var Sigrid som var så ljus att det inte gick att något annat än rosa första dagen. Sigrid är ljusare än Elvira annars är de båda likadana :-)
Färgen på alla är förmodligen svart och teckningarna är roan, striped, american eller european berkshire, och hooded. De är hemskt söta. :) Men det blir allra sötast när de öppnar ögonen. :P
Dessutom är det inte så konstigt att man drar upp spånet och höet. Om du har läst på om råttor på seriösa sidor så hade du vetat varför man inte rekommenderar spån och hö. Spån från barrträd - vilket är vanligast förekommande - innehåller som sagt terpentin vilket ÄR cancerframkallande. Dessutom dammar det vilket kan ge luftrörsproblem. Det kan även en duktig djuraffärsägare. Många djuraffärer kan dock inte sådant så då är det ju inte heller så konstigt att personer som köper djur och inte kan så mycket om det tror att de som jobbar med djuren kan mer. Dock är djuraffärsägaren den enda som behöver utbildas. Alltså kan de som jobbar där förutom honom/henne inte veta hur man ens ser skillnad på en råtthane och en råtthona (hur man nu skulle kunna missa det! :P ).
Hö är det rätt mycket halloj om, men enligt mitt tycke ganska överdrivet. Om man sköter det på rätt sätt så är risken mindre att råttorna får löss. Dock så är det ju bäst att inte riskera så mycket.
Ninja: Ditt prat om att råttorna inte kan tillgodogöra sig höet ger jag ingenting för, eftersom de inte heller kan tillgodogöra sig tidningspapper, trä, tyg eller annat. Man lägger inte in höet för att det ska ätas, utan för att det ska bäddas med.
Åter till Beckah08: Dock ska man helst undvika både spån och hö. Bättre underlag är aspflis, alflis, alspån (fast det är flis..), papperspellets, träpellets, o s v.
Lycka till med dina fantastiska små underverk! :)
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Tack eldbarn för info om färger och underlag :-)
Underlaget ska jag kolla upp (vet inte vad det är för trä på detta spån). Färgerna stämmer mog så som du sa fast kanske grå på några istället för svart de är inte alla i samma nyans men vi får se).
Eftersom mamman är svart vilket är en dominant färg så tror jag nog på den färgen. Roan och striped bleks alltid, vissa mer än andra(en del blir helt vita) och det är olika tidigt när de börjar blekas. Så unga som dina små är nu bleks de nog inte. Dock kan vissa svarta råttor ha en lite gråare ton än riktigt kolsvart. :)
Hon (Elvira) som är helfärgad över ryggen, hur ser hon ut på magen? Om hon är rosa på hela undersidan, d v s vit, så är hon american berkshire. Har hon däremot en rand av vitt på magen så är hon en european bekshire. :)
Mvh,
Moa
Okej, tack Eldbarn.
Mina förra råttor som fick bebisar var mamman exakt likadan som mamman denna gång, Svea. Svartvit. pappan till kullen hade samma terckning men istället för svart var han brun. Heter det augoti?
Ungarna var ca hälften svarthuvade och hälften brunhuvade med vit kropp till + tre stycken albinobebisar.
Elvira och Sigrid är båda helmörka förrutom fötterna på Elvira. Hon blir förmodligen svart med vita fötter.
Varför hälften blev agouti-färgade är för att agouti är den mest dominanta färg som finns hos råttor. :) Svart är alltså den näst mest dominanta - eller om de var lika dominanta… *hmm*
Okej, hur ser svansen ut? Är det några vita tecken på den? :) Om Elvira är eubk så är svanstippen vit. Hon har förmodligen något litet vitt tecken på magen, men det kanske inte syns just nu. En ambk har också vit svanstipp, fast det vita går mycket längre än på en eubk. :)
Mvh,
Moa
came_hanna! ska du ha en råtta därifrån?
Bebisarna 4 dagar gamla. De har vuxit bra sen i måndags :-) De har redan ett tunt mjukt dunlager över kroppen så snart kommer det nog synas också och inte bara kännas :-)
Eldbarn: Båda de svarta tjejerna verkar ha ljusare undersida och ben och åtminstone en av tjejerna har helt klart en vit svanstipp. Kollade inte så noga för jag glömde att jag skulle kolla upp det men jag vet att svanstippen var vit (eller rättare sagt rosa).
eldbarn: svart är egentligen inte alls dominant. såna anlag skrivs med stora bokstäver. svart är aa, agouti som däremot är dominant skrivs med AA/Aa. fast det här var väl inte genetiktråd eg :)
elvira och sigrid är Eubk, Helga är Roan, Rudolf är striped och resten hooded :) söta bebisar :)
/Gia-Bokfrossa
http://bokfrossa.wordpress.com/
Tack så jättemycket Bellona!
Då fick jag veta att Stig-Helmer är Roan med andra ord (min vuxne hane) för han ser ut som Helga. Färgen är dock inte svart utan mörkgrå på honom men inte en jämn färg för han är lixom ljus-mörk-vit blandade hårstrån typ, men SER grå ut :-) ja och så vit mage och vitt ansikte så som Helga.
Men Bellona, som jag har lärt mig är svart en dominant färg?
Becka82: Roan och striped bleks, vilket är varför de kan se grå ut. Vissa bleks så mycket att de till slut är helt vita. :) Jag skrev väl ned teckningarna tidigare i tråden, plus att roan och striped bleks?
Mvh,
Moa
#27 :-) javisst gjorde du det :-) fast jag är så trög när det gäller färger och mönster så jag fattade inte vad Stig-Helmer är för något förrän jag fick veta uttryckligen att just Helga är blablabla eftersom Helga ser ut som S-H.
Idag har jag fått till några helt ljuvliga bilder på bebisarna:
Nej men kära nån sicka små snuttar. :P Åh, de är så söta vid den där åldern, med alla små bebisveck, pyttesmå morrhår, nyseparerade tåssingar och goa små magar. :D Jag längtar efter bilder på dem när de är cirka tre veckor. Det är då de är som sötast tycker jag. :P
Mvh,
Moa
Håhåhå, bara en vecka kvar tills de öppnar ögonen alltså. :P Du måste lova att sätta in bilder när de har gjort det. :P
Mvh,
Moa
#31 javisst :-)
fy vilka sötnosar!!
vet att jag har skrivit innan men asså dom e ju så sjukt söta!
Nu är bebisarna 13 dsagar gamla :-) Jag har sedan länge så gott som bestämt mig för att åtminstone behålla Elvira och Rudolf och så lustigt…idag visade det sig att en bebis har öppnat ögonen! Nämligen min lilla Elvira. En annan bebis är på G med öppnandet och tro det eller ej…det är min Rudolf :-D
Så här ser bebbarna ut:
Så här ser Elvira med öppna ögon ut:
Inte världsbäst fotokvalité men det får duga :-)
Åhh vad de är söta..
Vi väntar förhoppningsvis en kull om ca.2veckor.. Vi är dock inte säkra men vi hoppas..

Hejsan Vilka söta bebisar. finns det någon kvar till salu eller är alla tingade?
Tulo75:
Nej då de är kvar :-)
Sigrid: Svart med vita fötter och svart fläck på magen och en millimeter av svanstippen vit.
Helga: Svart med vit mage och vitt ansikte
Tage: Hooded med en svart rand på ryggen som ser ut som en vante. (det är Tage som står på bakbenen på gårdagens bild)
Egon: samma som tage men med en grip-liknande fläck istället för vante.
Hjalmar: Ser ut som de andra två pojkarna men har en bredare svart rand på ryggen och lite prickar på sidan av randen.
Maila gärna: beckah@mensa.se
Nu börjar det dra ihop sig :-) de flesta är nu tingade :-) skynda skynda…

Hej Har du några kvar? Jätte söta.
#
Rudolf och Elvira stannar hemma
Helga har en spekulant i Skara
Hjalmar, Egon & Tage kanske kanske kanske kan komma till Skara
Sigrid är helt fri ännu :-)
Men alla utom Rudolf och Elvira går fortfarande att köpa då inget är bestämt, bara att folk visat intresse…först till kvarn lixom…

Måste bara säga ; GUUUD så underbara dom ser ut :D

Måste bara säga ; GUUUD så underbara dom ser ut :D
Jahapps :-D nepp nu är det så att jag har något att berätta: Det finns inga bebisar till salu längre :-) jag är alldeles för fäst vid dem så jag behåller allesammans! Eller ja, nu är det bara 6 stycken…11 var dem från början, 6 stycken kvar så nu vill jag ha de 6 styckna :-)
Man blir galen så söta de är! :D