när kan man para råttor?
hur gamla ska de/bör vara?
Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus

När man läst på en massa om avel på råttor och kan besvara hur gamla dom bör vara själv.
#1 Nog det bästa svaret på den frågan. :)
Honan bör vara mellan 6 och 10 månader första parningen, absolut inte äldre. Hanen bör vara 1 år eller mer - så att man kan vara säker på att han är stabil, frisk och snäll.
kan ju vara så att trådskaparen har en bekant som tänker para sina och dom verkar för unga? behöver ju inte vara som man tror alla gånger…..
Eller så är TS bara intresserad av att veta ;)
ja precis :)

men då är det ju ett bra svar för TS att ge sin vän, som jag skrev i #1
haha urfaren vilket bra nick förrästen *skratt*
Fast samtidigt Daydreams, det mesta jag lärt mig om råttor har jag lärt mig på forumen… Och du skriver att hon ska lära sig först. Om ingen vill svara på hennes frågor kommer hon ju aldrig lära sig?
Konkreta frågor bör få konkreta svar (men sen kan man ju slinka in en liten tankeställare för säkerhetsskull, om man är rädd att någon ska göra något dumt och förhastat).

#9 å andra sidan så är det väldigt enkelt att få svar på frågan genom att googla.
ja fast det e trevligare att "prata med nån" än att bara läsa nått tycker jag
Det mesta går att få fram om man googlar eller söker här på RIF… Men som sagt, det är inte alltid lika kul… Eller så vet man helt enkelt inte hur man gör.
Det känns nog som man får vettigare svar här. Jag menar, på google står det helt åt helvete på hälften av all fakta om allt i princip ;) Å andra sidan finns ju sökfunktionen, men alla vet ju inte hur den används (:
jo om man vet att det stämmer så kan det ju inte bli bättre, men vet man inte så vet man ju inte om det stämmer eller inte heller :-P Finns ju massa sidor som ser seriösa ut men som inte är det.

men så är det med allt, man kan aldrig veta om de folk säger på forum stämmer heller. Man får ju kontrollera källan.
jo det e klart, man kan ju göra både och :) skulle alla bara leta på nätet så skulle vi ju inte ha några trådar här förutom sånna som inte har med frågor att göra utan bara presentationer av råttor och diskussioner om va folk tycker i olika frågor…

#16 Håller med!
Spec. om man har ett helt nytt nick…hur vet man då att svaren man får går att lita på??
Jag tycker Dd första svar i #1 var bra….utifrån rubriken och den lilla text som fanns i #0.

Men gah så larvigt! Låt folk få fråga! Bättre att fråga en gång för mycke än en gång förlite….Tycker man att frågan är onödig å jobbig så strunta i å svara då!
Kan ju finnas någon annan som gärna svarar utan att behöva vara otrevlig å moppsig! Som tex Grodans svar i #3. Hur bra svar somhellst!
Inte ska vi här på RiF leka uppslagsbok, heller? Google, wikipedia och sökfuktionen här på RiF finns det massor med olika info om både tamråttor och vildråttor på.

#19 Definitionen av otrevlig och moppsig får du stå för…
Jag kan inte se något sånt i den här tråden enligt min definition.

Jag tycker också Dd's svar var tillräckligt. Det var skämtsamt med en allvarlig underton, ingen anledning för någon att ta illa upp.
Kan man skriva inlägg så borde man dessutom också kunna söka eftersom "sök" finns precis bredvid "skriv" med lika stora bokstäver.
Man skulle ju iofs kunna hänvisa TS till någon artikel eller så.
Kan man skriva inlägg så borde man dessutom också kunna söka eftersom "sök" finns precis bredvid "skriv" med lika stora bokstäver.
NEJ *asg* det kan man inte, inte jag iaf, jag har gett upp sökandet, jag får aldrig fram det jag söker av nån konstig anledning, fast jag tillåmed har koll på rubrikerna :S hur sjutton gör ni när ni söker, jag får antingen gissa vilken kategori det kan vara å sen bläddra tillbaka, eller fråga någon här på fokus om någon har koll på vart inlägget finns..
urfaren, berätta gärna vad för råttor du har och vad du planerar att göra.

putt
#25 Varför?

Ojj, jag puttade fel tråd. 

Puttar för den läsvärda länken 
blir 'Not Found' för mig.
Jag tycker att DD's svar var asbra!
Är man tillräckligt duktig för att avla, så vet man antingen redan svaret på den frågan - eller vet vart man kan kolla upp det på ett trovärdigt ställe. En person som ställer den frågan på ett forum tolkar jag då som att den inte har den baskunskap som behövs för avel.

Mvh Stephanie 

Slutdiskuterat nu tkr jag! Nu har ni alla fått säga er åsikt och större siskutioner än såhär gällande detta behövs inte. Trådskaparen har fåt sitt svar, om resten sen har ni alla olika åsikter precis som med allt. Punkt slut!
Mvh Ellenfyrkant
Fast det var ju därför den puttades upp av Nicciz, för att det är en intressant tankegång helt enkelt. 

Mvh Stephanie 

#31 Oj, det var visst ett känsligt ämne för vissa…

#33 Antar att du syftade på mig? Om du nu inte lagt märke till det själv har jag aldrig nämnt min åsikt, så hur kan du säga så?
Tkr bara denna disskution verkar så otroligt onödig. Dåligt tidsfördriv…. Alla har olika åsikter och så kmr det förbli oavsett hur lång den här tråden blir.
Mvh Ellenfyrkant

#34 Beroende på vem som läser så finns det otaliga "onödiga" diskussioner.
Skriver du som i #31 i alla?
så jätte säkra på att trådskaparen fått sin information kan man inte vara då personen inte gjort nåt inlägg i sin egen tråd sen den skapades.
Fast det är samtidigt bra för många andra som läser den här tråden. För det ÄR faktiskt en bra sak att tänka på. 

Mvh Stephanie 

tänk vad en enkel fråga kan skapa så heta känslor bland forumets medlemmar

#38 Var det nåt särskillt du undrade över eftersom du letade upp en så gammal tråd ? =) Var inte blyg för att fråga =)

Titta på svaren som Grodan har gett. Sakliga och utan sarkastisk underton. Det räcker oftast i en sån här tråd. Så kan man kommentera svaren som kommer eftersom!
Jag utnyttjar forumen när jag behöver svar. Ingen är tvingad att svara eller lägga ner en massa tid på mig men har jag tur kanske någon har! Om inte annat kanske de har några bra länkar som jag kan läsa innan jag återkommer med fler frågor. :)
För att förstå vilka synpunkter om etik och moral som florerar i råttvärlden behöver man vara med ett tag. Då kommer det av sig själv. Man behöver inte pracka på någon det.
Och jag säger som idaleck, var aldrig blyg för att fråga! Vi är fler här inne som kommer att stå upp för dem som frågar! ;)
Älskar mina stora små vänner..
skönt o höra. som jag skrev i min tråd om att jag söker mentor så blir man inte så sugen på o fråga när så många är negativa. Skit i o svara ifall ni inte tycker det är värt att svara ordentligt på frågan. Tycker jag i alla fall. Tyckte det var en bra fråga.
Som de alltid sa på hjärnkontor - om man inget frågar får man inget veta. =)