Bebisar i november
Hej nu har jag i hälgen parat min lilla tös, Sofi är en mkt snäll och go tjej med bra temprament hon är en siamese och pappan är en blck hooed, så ungarna ska komma någon gång i början av november. mamman har aldrig bitit någon endast nafsat om mat sticker in fingret snabbt i buren och precis har badat, annars pussas hon väldigt mkt. Pappan nafsar om man sticker in fingrarna i buren och och har maträster på fingrarna. :) så glad och jag kan ta hand om alla ungar om dom inte blir sålda. Mamman blir 8 månader i november. pappan är född i oktober
Vad har de bakom sig i stamtavlan?
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Vad spännande!
Får man fråga var föräldrarna kommer ifrån? Alltid kul att snoka i härkomst!
Kan du inte berätta lite mer om temperamentet! Man vill ju veta lite mer än att de nafsas ibland. Klart råttor nafsas! ;) Hur fungerar föräldrarna med andra råttor? Är de avslappnade med häng? Är även lite nyfiken på hälsostatistik!
Älskar mina stora små vänner..
Är det av råttorna på bilden så är jag kanske intresserad :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

#3 nej det är skyltfönstret #1 #2 mammans mamma är en albino och pappan vet jag inte men gråfläckig… båda är väldigt snälla och så råttan har tidigare fåttungar och alla överlevde…Sofi är väldigt gosig och somnar gärna i knät älskar att bli klappad Nisse som pappan heter brukar ligga i tröjan och må som en prins bådaär alltså små gosråttor..

Det låter som ena riktiga mysisar! :D
Men du har alltså inte haft några problem med sjukdomar eller rossel alls hittills? Det låter ju bra! Vet du något mer om släktingarna och hur de har varit i hälsan?
Jag förstår det som att de kommer fårn en privatperson? Från zoobutik från början kanske? Du får berätta, det är lite svårt att sitta och gissa! :P

båda föräldrarna funkar super med andra råttisar. Sofi gillar inte häng hon har knappast nått vad jag vet för hon spattlar så mkt. så jag låter bli… pappan har jag aldrig provar men säkert tror jag att han är mer bekväm i det än sofi…. Dom är väldigt friska vad jag vet ingen har någonsin varit sjuk av dom…

syrran till sofi är snäll och gosig med frisk åxå … sofi kommer från en zoo butik men ägaren är väldigt nogrann med råttorna har alltid rent i burarna och väldigt friska råttor..föräldrarna till sofi från djuraffären tror jag är inköpta från några/on uppfödare… egentligen fick jag råttan av min kompis som blev allärgisk… pappan är från en uppfödare som har råttor från en djuraffär..

eller inte uppfödare då men en som fick en kull på en råtta som kom från en djuraffär
grattis :)

#9 tack 

Hon har redan börgat boa så gulligt !

nått tips på någon extra bra mat precis efter mamman har fått ungar typ lite energi?
# 12 Köp barnmatsburkar! Fullkornsvälling med ägg och olivolja i är bra att ge..
Bästa är faktiskt smör osaltad.. De finns endast i 250 gram kostar inte så fasligt många slantar och de går att frysa in oxå.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

ok tack

vägde henne precis hon väger 285g… i vecka.. innan ca 200

Honan ska matas upp redan första dräktighetsdagen. (och självklart vara i god kondition redan innan)
Kalcium och protein är väl några kategorier som det ska fläskas på lite med. Och fett.

gav nyss ett ägg ska köpa barnmatsburkar imorron…

förra bebisarna blev hooed, roan, siamese, missmarked hooed tror jag att det heter…

igen… undrar hur många ungar det e ….

igen… undrar hur många ungar det e ….
går inte att veta innan hur många ungar det blir. men man kan alltid gissa. vanligaste jag har här hemma är 11
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

ok fick 11 förra gången men nu e hon fertare..

jag tror 14-17 bebisar…:)
Jag ska försöka uttrycka mig så vänligt som möjligt så ta inte illa upp.
Hur kan man få för sig att para en så liten hona som 200g? Vad kan hon månne ha vägt förra kullen? Hur gammal var hon när hon fick sin första kull? Och jag hoppas innerligt att du ger henne bra fet och proteinrik kost nu när hon är dräktig.
En hona ska väga minst 300 gram vid parning, gärna mer.
Jag har inte svurit eller kallat dig något men mina smilys har uteblivit… Jag vill bara veta.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

oj… 300 jag trodde det var 200.nej gud va dummt av mig åh(vågen är väldigt dålig jag tror den är trasig…jag ger henne mkt mat varje dag.. första kullen var en tjuvparning.. jag fick ta emot henne av min kompis så hon växte nog inte klart… jag va ju säker på att det var 200 g men jag tror att hom väger mer för en banan på ca 200g väger mindre än henne…

jag ska skaffa en ny våg snarast…

hennes mage växer och växer…

vilken dag som hellst nu …
#30 HJÄLP, haha trodde det va mamman först på bilden
Gud va har hon gjort med henne tänkte jag först, innan jag såg att det va mat hehe

okej… om det skulle vara en råtta så skulle det vara en råttunge i majonäs ..

en fråga bara : vilken dag är det allra vanligaste dagen då ungarna föds? eller skriv vilken dag era ungar föddes 21,22,23,24,25?
21
Mina kullar har fötts dag 22.
Vanligast är 22-23.
Efter dag 24 är det vanligt att komplikationer uppstå.

okej hon fick träffa nisse söndag den12 oktober kl 15.30 så då blir hon väll gravid dagen efter ? isåfall e hon inne på att få dom den 22 idag alltså tror jag imorgon eller i övermogon :/

ved brukar ni göra om ni vil sätta igång värkarna? och om man ska masera hur ska man görs typ på ryggen, magen, benen???

Man bör verkligen inte hålla på att massera en dräktig hona… du kan klämma ihjäl bebisarna på så vis…
Ge henne té på torkade hallonblad… det är det enda sättet man kan starta upp dom på som jag vet… och motion… som människohonor som är dräktiga i sista veckan…
Stressa henne inte.
Massera henne inte.
Vet man inte vad man gör så kanske man borde ha funderat på den där kullen ett par ggr innan också…
#44 m''nniskohonor ? 

okej
#44 Ja? 
#47 hehe ^^
Har det blivit några bäbisar? 

nej:(tror att dom dog i magen efter ca 1 v för hock upp ca 100 g då och sen stannade det hon var mjuk

kan hon ha "tagit bort" ungara efter att jag bytte på henne någon dag efter för att det var jobbitg att göra om? hon hade gort ett stort bo och när jag bytte så boade hon lite mindre och sen typ inte alls???!!!
skendräktig?
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

vat inte men hon gick ju upp ca 100 g och då kan det väll inte varit skendräktighet
53# Tror dom kan gå upp i vikt fastän dom bara är skendräktiga ^^ Och om ungarna hade dött i magen hade hon väl fått likförgiftning?

Tror hon menar att mamman skulle ha absorberat fostren.
Jag kan inte mkt om detta men tror att de kan gå upp rätt mycket fast de är skendräktiga. Men de kan ju absorbera fostren också.

svårt, fostren kan väl absorberas under första veckan tror jag men inte senare väl? och råttan kan vara skendräktig o gå upp ganska mycket, hade en tik som blev skendräktigk som gick upp säkert 3 kilo=)
Qui dormit, non peccat

Bullerbytjejens Rudi gick ju upp en massa i vikt och var stor och hade uppsvällda tuttar i tredje veckan men det bidde inget. Så jag vet inte men de kan luras rejält, de små rackarna, iaf!

ja hon har säkert inte varit gravid,men hon boade ju och hon brukar alrig göra