Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 287 ggr
Theres
0

Frågor om cancer osv...

Jag har haft råttor med cancer förut, men jag har aldrig tagit steget att operera bort den, utan jag har låtit dem somna in.
Är det någon här som har erfarenhet av att operera bort cancer på råttor? Är det något idé när råttan är 2 år och 3 månader? Eller ska man bara låta henne somna in? Grejen är den att cancern på mina tidigare råttor har varit som en hård knöl. Det jag känner nu är inte hårt, utan det hänger mer som i säck, och det är mjukt… kanske fettknöl? Lite tips och råd tack =)

golf.ifokus.se

Mastoll
0

Att söva ner en råtta är riskabelt och är inget att rekomendera när råttan är gammal. Unga råttor skulle nog klara det. Men chansen finns att cancern kommer tillbaka då. Man kan vänta med att låta råttan somna in tills knölen blivit stor nog att den är ivägen för råttan.

Theres
0

Just nu är knölen rätt stor skulle jag vilja säga, men hon verkar inte ha något ont av den, för hon hoppar runt och skuttar som vanligt, och hon är lika pigg som de andra två. Hon ser exakt ut som de andra två, bara det att hon har en sladdrig knöl.

golf.ifokus.se

Glimmersr8or
0

Tumörer kan ibland ligga inkapslade och få det resultat som du beskriver.

Tycker inte att man ska operera en så gammal råtta.

Om knölen blir ett hinder för henne eller om hon får skavsår på knölen, då är det dags att låta henne få somna in.

Theres
0

Okej, tack för svaren =)
Ska fråga en veterinär vad han tycker på torsdag när han har tid. Annars får hon leva som hon gör så länge hon trivs med det.

golf.ifokus.se