Ringa veterinären?
Hej hej
En av mina råttor har ett öppet sår på sin svans. Ibörjan för nån/några veckor sen så var det bara litet, och inget blod. Nu är det större och rött (torkat blod). Jag tror att råttorna har lekt lite vilt och nån har bitit henne i svansen, eller jag är nästan helt säker på det faktiskt. Finns det nån bra salva/annat man ska ge så att såret kan läka och inte bli större? Måste man först åka till veterinären, eller räcker det med att ringa och sen få nåt recept för att hämta ut det som behövs?
Just det, en annan sak, en av råttorna verkar nysa en del, eller mer än de andra, kan det bero på att de är känsliga för damm eller deras bottenströ eller är de sjuka? Jag har toalätt till de. Och sen hö/spån i rummet till andra djuren, och när de springer lösa har de varit vid alla dom säckarna…
Tacksam för svar.

om såret börjar bli stort så kan det vara bra att ha ne antibakteriell salva på, vet dock inte vilken du ska använda. ring och hör med vetterinären vad du ska göra, de skriver inte ut recept via telefon så du får nog åka in men din råtta. du kan tvätta med koksaltslösning så blir de inte så mycket bakterier i såret iaf!
de låter som att dina råttor kan ha mycoplasma så de är lika bra att du tar med dem till vetten. mycoplasma är som en förkylning ungefär, men den kan leda till bla lunginflammation om det inte blir behandlat! se till att råttan har de varmt o ge den extra god mat oxå=)
spån (om de är kutterspån) är gjort av barrträd vilket innebär att de finns terpentin i spånet som irriterar råttors luftvägar. kutterspån är inte heller blåst så de dammar. är det aspspån, alspån mm så är de lugnt. höet kan innehålla insekter o annan ohyra som inte är bra för råttorna så de skulle jag itne låta dem vara alls i!! om de inte är fryst en gång då.
Qui dormit, non peccat

Okej, då får jag ta och ringa veterinären och boka en tid =) Ska testa med koksaltlösning också.
Jo, jag har kutterspån, men det dammar inte. Däremot fick jag "fel" sorts spån innan, och det är spån som dammar och en av råttorna var nästan i säcken innan jag tog bort henne.
Men men, får kolla med vetten.
Tack för ditt svar!

även om kutterspånet inte dammar så innehåller det terpentin som är giftigt och kan ge problem med luftvägarna samt tumörer har jag för mig iaf! jag sj tål inte nån sorts kutterspån, dammfritt spelar ingen roll.
hoppas de går bra för dig o råttisarna=)
Qui dormit, non peccat
Jag var till veterinären med min minsting i måndags för att hon hade sår på svansen. Då fick jag en oral lösning samt en salva som ska smörjas på när det inte längre är så sårigt. Kan kolla vad de heter sen, men man måste ha recept för att få dem. :)
Hennes svans har för övrigt blivit mycket bättre sen jag startade behandlingen, känns som en tung sten har lyfts från bröstet. Hennes svans blev lite klämd för några veckor sedan och har varit dålig av och till, men nu känns det som att det absolut är på väg åt rätt håll! :) Åk till vetten och få det fixat dikert. För mig kostade det 300:- + 60:- för salvan :)

#3 Okej, sant. Tack, det hoppas jag med =)
#4 Okej! Hos veterinären jag brukar åka till kostar det 430:- eller nåt för endast undersökning :( Så det kommer att bli rätt dyrt, men det är ju ett måste. Kanske är samma salva jag kommer få =) Skönt att det blivit bättre med din råtta!
#5 Jo kostar gör det ju, men vänta inte för länge. Jag väntade rätt så länge med att åka och det ångrar jag som sagt, det var så himmla lättbehandlat. Jag kunde ha sluppit att vara så orolig och Emlas svans hade kunnat vara helt ok nu. Nästa gång åker jag direkt! :) Det behöver ju inte vara så att våra råttor har samma sak, men min lilla Emla gnagde oxå på svansen, det var det som blev problemet. Föst klämde hon den lite och skrapade den sedan så började hon gnaga den. :( Hoppas det går lika bra för dig och din råtta! :)
Jag har läst att det inte innehåller terpentin (någon vist typ av träd var det bara som gav spån med terpentin) var en som hade tagit det som uppgift att kontrollera om det innehåller terpentin
Inte läst så noga. Men att ringa veterinären och fråga om råd en gång för mycket är bättre än en gång för litet. Kostar inte så mycket och de vet oftats bäst var man ska göra.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#0 Hur gick det med råttan? :)

Det går alldeles utmärkt med smörja Aloe Vera
hålla henne i en bur med ett dammfritt underlag och se till att det inte blir infekterat