Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 2723 ggr
jessi_twini
1

Cancer? :(

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min råtta har en knöl övanför snoppen… Han har tre stycken. Två är små..  Och nu har en blivit stor :O Jag märkte den nyss.. Hur vet man att den är en elak tumör? Och vad ska jag göra? :( Veterinär?

Tacksam för svar :]

hus-musen
0

ser ut som att det kan vara en tumör.. är den hård att ta på eller är knölen mjuk? jag hade nog pratat med en veterinär, o hört vad dem sagt! sövning o operation är rättså riskabelt, men de kanske går bra om det görs snabbt?

Qui dormit, non peccat

jessi_twini
0

hmm asså.. När man tycker lite grann så känns den mjuk.. Men ändå hård :S Jag ska ringa vet imorrn

hus-musen
0

man vet ju inte om det är en elak tumör bara genom att känna på den, men jag har för mig att om knölen känns hård så är de en tumör,är den mjuk så kan de vara tex en varbildnnig eller nått från nått sår!

Qui dormit, non peccat

jessi_twini
0

Aha okej. Men jag ska iaf ringa veterinär imorrn så får vi se :]

Mymlan
0

Pip-Lars *nakenfis* har haft såna där det har visat sig vara varböld. Men kanske ej samma som din har..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

jessi_twini
0

Okej. Hoppas det inte är en tumör =( Men nu har jag ringt och fått en tid på måndag. Ville ha imorrn men då va man tvungen att betala 500kr till, Inte så sugen på det ;) Men på måndag! :D

AnneN
0

#6 vad bra att du fick tid så snabbt. Då får vi hålla tummarna för att det inte ska vara nått allvarligt.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

jessi_twini
0

Nu har jag varit hos veterinär. Och ja det var en varböld. Och dom tömde hela kulan. Och vi fick Baytril så jag ska ge honom det.  Men om det skulle fyllas på, Vad ska man göra då? Man kan väl inte åka dit varje gång om det kommer flera gånger.. Eller jo det kan man väl men det kanske inte är så bra för honom. Men vi får hoppas på att det inte kommer mera! =D

hus-musen
0

#8 om varbölden redan är öppnad så kan du tvätta med koksaltlösning under tiden den läker. du måste antagligen åka tillbaka om den varas igen, ibland kan man peta sönder den sj men de ser du ju sj om de går=) hoppas de går bra iaf!

Qui dormit, non peccat

Amoz
0

Jag hade ett marsvin som hade en varböld, han fick den varje sommar, den gjorde vi själva hål på och tvättade med sånt där medel (jag var liten då så mins inte exakt) jag vet att det inte är samma på råtta och marsvin, men de borde väl vara lite liknande med det?

jessi_twini
0

#10 Okej.. men jag vågar inte sticka hål..

Jag var ju hos veterinären.. Och där hon tog hål och tömde, Där hare blivit svart :S Och jag vet inte vad jag ska göra!! Är det bara en vääldigt stor sårskorpa kanskee? Kan ta kort om någon vill se… :]

jessi_twini
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild iaf ^^ Den har blivit större sen igår.. Jag är lite orolig men det är en sårskorpa väl? :)

Ursäkta den dåliga bilden, hoppas ni ser iaf ;)

AnneN
0

#12 det ser ut att kunna vara en sårskorpa… Hur känns den, känns det som en skorpa? Ser ut att vara lite rött runt såret också.

_**/Mvh Anne

wintermynta
0

Såret ser lite irriterat ut. Sitter han i sjukbur med en handduk?

När mina har tömt abcceser och varbölder som sitter dom två - tre dagar in en liten sjukbur med handuk som underlag för att undvika att dom får strö in i såret. Sen tvättar jag såret en gång om dagen med alsolösning som är uttorkande.
Om rodnaden sprider sig och blir mörkare tycker jag du ska kontakta veterinären igen.

jessi_twini
0

Jaha okej. Är alsolösning är det typ alsolsprit? nej :S Jag har bara Sån där man gör rent men.. Det kanske man inte kan andvända.. Men har har ingen sjukbur utan sin vanliga för jag har ingen sjuk bur just nu ;) Men handukar har han ^^

hus-musen
0

koksaltlösning fungerar det med=)

Qui dormit, non peccat

jessi_twini
0

koksaltlösning vet jag inte hur man gör.. Eller man kanske köper? xD

AnneN
0

#17 jag kommer inte ihåg hur man gör hemagjord, men det finns att köpa på apoteket

_**/Mvh Anne

jessi_twini
0

Okej vad bra! Då ska jag köpa det imorrn :)

jessi_twini
0

Nyss kom det var ifrån såret :S Skorpan måste ha gått sönder så att det kom var ut.. Varet va typ grönaktigt och stank! Usch.. Jag vet inte.. Är det normalt att var stinker? Och är grönaktigt?

emmeb
0

Jag har haft råttor med grönt var så jag skulle tro att det är ganska vanligt då de har ganska lätt för att få abcesser. Försök klämma ut det du kan och tvätta sedan med koksaltlösning, desivon eller liknande.

Mymlan
0

När Pip-Lars hade sina under magen så sprack de själv man fick klämma ut och tvätta, jag anv mig av Klorhexidin då detta ej svider.

jessi_twini
0

#21 Jag har ingen koksaltlöning eller nått :/ Så jag kan inte göra rent det.. Jo bara med vatten isåfall.

#22 Okej. Men jag har inget sånt ;)

Mymlan
0

#23 Varför inte gå köpa sådant på apoteket? Klorhexidin kostar ca 30:-

Sedn varför inte ha sådant här hemma?

jessi_twini
0

Jo jag går dit imorrn. Jag vet inte.. Har aldrig behövt antar jag ;)

wintermynta
0

Om det fortsätter att vara eller om det sprider sig ta kontakt med veterinär då antibiotikabehandling kan behövas.

jessi_twini
0

Okej. Jag ska ringa veterinär imorrn och se vad dom tycker. Men jaa om det blir värre får jag ta och åka till veterinären ;)