Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 478 ggr
[kalelo]
0

Aktivering av ensam råtta...

Det är så att lagon till Jul tar jag över en ensam råtta som heter "Grisen" som är ca.1,5år gammal. Vi, ägarna och jag, har haft problem att hitta bra sällskap till henne. Vi har äntligen lyckats boka två honor i kommande kull hos en "närliggande" [till mig] uppfödare  som levereras i februari.

1. Hur aktiverar jag en ensam råtta på bästa sätt?
  2. Hur länge "klarar sig" en råtta ensam utan att bli deprimerad?
  3. Finns det någon sak som jag kan ha i buren som gör ensamheten lite mindre ensamt för råttan?

Tacksam för alla svar Skrattande

SweGizmo
0

Av egen erfarenhet när jag hade min ensamhane Dexter så slutade det inte så bra:/

1. jag aktiverade min genom att ha den ute på sängen eller på golvet, gömde milkdrops i papperstussar och byggde labyrinter av kläder ^^ hehe…

2. min hane klarade av det i 4 månader, sen slog det slint i huvudet på han tyvärr, han anföll mej vid flertal tillfällen och där bestämde jag mej för att avliva.

3. ha buren där du är mycket, kanske vid datorn eller så. sedan kan du ta toarullar och lägga in goa saker där i och stänga igen kanterna, då har han något att göra.

Min blogg: SweGizmo.se

[kalelo]
0

jaghar buren i sovrummet tyvärr… men har tänkt ha med henne mycket i tröjan under dagen för att ligga där och mysa.

[kalelo]
0

*putt* Hur skulle ni ha gjort i min situation?

Karmatarerskanise
0

kalelo; jag hade en ensamråtta i nästan ett år. Han mådde prima och var hur fin som helst. Men sen var jag alltid hemma och han var med mig hela tiden. Så han satt aldrig själv i buren.

Så mitt råd är att ha ute råttan så mycket du kan. Gör leksaker, träna osv.

Sen undrar jag varför du inte skulle kunna ha buren där du är? VArför den måste vara i sovrummet?

Bullerbytjejen
0

Jag har haft ensamråttor och det har inte varit några prolbem, jag har haft dom ute mycket med mig och det har gått bra, dom har varit lite uttråkade nrä dom varit ensamma i bur men väl ute med mig så har dom levt ut, och du får ju hem två i februari så tills dess kommer du nog lyckas underhålla henne :D

[kalelo]
0

#4 Tack för ditt svar! Jo, jag har inte utrymmet i storarummet, samt att det är svalast, minst drag, mörkast och tystast i sovrummet. Har dessutom best koll på råttorna där om nätterna eftersom jag sover bredvis om det händer något och de skricker till eller så.

Hur tränar man en råtta?

#5 Det enda är att hon sitter extremt mycket själv redan nu, men jag har tänkt att ha henne ute mycket mycket mer jämfört med den stimuleringen hon får just nu iaf.

Karmatarerskanise
0

#6 Du kan t.ex göra en bana, som agillity.

Molle08
0

Min yngsta råtta förstår sig på teckenspråk.. "kom".. och "mamma" Smart och ovanligt.

Amoz
0

Vi har särat på två honor nu från de övriga (en är dräktig och en har fått ungar) men den dräktiga vantrivs verkligen själv, plockade ut henne och hennes bästis idag och lätt dom klättra på mig, men tycker så synd om Pippi (den dräktiga) och Madicken (bästisen) då de vill vara med varandra, men de klarar sig nog utan varandra ett litet tag, ska försöka plocka ut dom varje gång jag kan och låta de hälsa på varandra.

Men det är inga råttor jag tror skulle klara att vara ensamma råttor.

Man kan göra en så enkel sak som att ta vanligt papper och lägga godis i och sedan lägga i en toarulle och trycka in mer papper från båda sidor och lägga i buren, så har hon något att göra när du inte kan hålla på med henne ^^ (vet inte om någon redan sagt det)