Badning av råttor.
Hur ofta badar ni era råttor? Med shampoo eller bara vatten? Hur gör ni för att de inte ska få panik? Brukar ni bara bada en i taget eller flera? Hur högt vatten ungefär brukar ni bada dom i?

badar typ aldrig mina råttor.har kanke gjort det 3-4 gånger. de enda jag gör är att jag tvättar svansen ibland när den blir för smutsig.
det finns speciellt schampoo till djur som ska användas, vanligt schampoo är för avfettande. alla råttor gillar inte att bada heller.
de gånger jag har badat dem så har jag tagit 2 stycken samtidigt. bästa är att ha vatten i ett badkar eller liknande så de kan simma, vattnet ska inte vara djupt utan ett par cm högt, de räcker.
Qui dormit, non peccat
Badade de på skolan (hanarna hade kissat på de flesta av honorna -_-') de två siames flickorna tog det lungt men Madicken fick spel, det var i samma veva vi blev tvungna att flytta Pippi som inte alls ville bada.
Vi har ett speciellt shampoo, det är lila oO' XD
De flesta badar sina råttor endast inför utställningar och i vissa fall introduceringar. Det finns ingen anledning att bada sina råttor "bara för att", de klarar sig utmärkt ändå. De blir dessutom lätt nerkylda av bad och det utsätter dem för lite extra stress så man ska inte bada i onödan.
Då jag badar mina använder jag Galltvål.
Det är väldigt olika hur man badar sina råttor. Vissa duschar av dem tvålen, andra badar. Man märker vad som fungerar för en själv och ens råttor. Jag brukar köra någon slags mix där jag har en liten balja (har inget badkar) med vatten där jag "blöter ner dem" sedan då tvålen skall bort brukar jag duscha av dem.
Att duscha av tvålen tycker jag med låter enklast.
Jag brukade låta min gamla råtta simma omkring i badkaret, med lagom varmt vatten, han började bli lite stel i bakbenen och så av ålder, och det funkade utmärkt, åandra sidan var han en sån som tyckte det var skitkul att bada :) :P
#5 Samma sak som min Fender! Han tappade på grund av åldern mycket av muskulaturen i bakbenen men när han fick simma omkring i vattnet såg man hur mycket han njöt av att kunna använda bakbenen igen. För äldre råttor kan jag tänka mig att badet fungerar som god motion, bara man är mycket noga att de inte kyls ner. Fender brukade jag föna efteråt med mycket svag värme och med en hand emellan råttan och fönen för att snabbt märka om det blev för varmt. Sedan fick han stanna uppe i soffan under en filt tills han blivit helt torr.
Beträffande de andra killarna har jag varit dålig att bada dem på sistone men det kommer ett bad snart (har flyttat från lägenhet med badkar till ett utan, så balja ska införskaffas). Fördelar med bad (förutom att de blir rena) är att man lätt upptäcker småsår och att råttorna sköljer rent nosen (har en konstant rosslande råtta här hemma som blir betydligt bättre efter bad). Nackdelarna är, som många skriver, att det finns risk för att de blir nedkylda och väldigt stressade. En gammal nervig råtta är alltså inte den bästa råttan att bada.
Fotograf, styrman, råttmor och illustratör
Portfolio på Flickr