Råttor iFokus

Råttor

Etikettgenetik-utseende
Läst 2397 ggr
Terato
0

Hur nedärvs Megacolon?

Det är mkt frågor på mus.ifokus om megacolon bland tecknade möss och eftersom det inte finns så många kunniga människor på mus.ifokus som hinner svara så snabbt så lägger jag även ut en fråga här.

Vad jag förstått så sitter megacolongenen på stora P:et som ger svarta ögon och är något som alltså kan finnas(eller finns?) hos tecknade svartögda råttor eller bew? Innebär alltså det att man alltid riskerar megacolon när man parar en svartögd tecknad/bew med svartögd tecknad/bew?

Är detta något som finns recessivt hos alla tecknade svartögda/bew eller bara hos vissa?

Och om man t.ex. temperamentsavlar och vill minska risken för megacolon i kullen då ena partnern är tecknad svartögd, visst vore det säkert i så fall att para med en rödögd eller otecknad?

GÅR megacolon att avla bort eller är det något som all tecknadavel tvingas dras med?

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Terato
0

Här är tråden på mus.ifokus:

Frågor till Tomas H.

teratos.r8or.se

Terato
0

En länk som legat ute förut: Megacolon

Jag har dock jättesvårt med engelskan. Har läst den och förstår lite men åker lite snålskjuts på er som kan och vet.

teratos.r8or.se

hus-musen
0

som jag fattat det så är de  råttor med highwhite-anlag som har megacolon? till den gruppen räknas BEW, blazed, capped, huskey, odd eye med flera. råttor som är bärare av highwhite-genen ska man inte avla på även om just de råttorna är friska för de kan gå till ungarna. de innebär att även om man avlar med en rödögd vit så får man inte bort high whitegenen då den är dominant.

så har jag fattat det iaf, men jag kanske har fel=)

Qui dormit, non peccat

Terato
0

Men var det inte så att det satt på stora P:et och stort P ger väl svarta ögon? Eller har jag missuppfattat då?

Fast i länken står det ju även så här:

The method of inheritance does not follow typical genetic disposition and there are several gene variations. The genes responsible seem to involve polygenetic (multifactorial) modes of inheritance. Multifactorial inheritance virtually makes it impossible to predict the outcome of breeding rats that are, or appear to be, at high-risk for megacolon. It has been noted that multifactorial modes of inheritance involving megacolon have a "slight" risk. In cases where the megacolon is severe and/or there are multiple siblings affected then the inheritance is thought to increase.

Alltså att det handlar om polygener. Innebär det att man aldrig går säker? Alltså att det även kan finnas hos otecknade eller rödögda?

teratos.r8or.se

Terato
0

I den här tråden på r8forumet står det några ord om stora P:et:

Info om dödliga anlag

teratos.r8or.se

Terato
0

Ser att Nicciz är online. Hoppas hon knåpar ihop nåt nu! :P

teratos.r8or.se

Nicciz
0

Vanligast är megacolon hittills på varigated i alla färger.. på råttor då så det är mer kopplat till just highwithe anlag. Andra drabbade är ambk med för mycket vitt osvosv.

Jag måste dricka mer kaffe hiiihi jag kan inte få ner mina tankar ordentligt haha

hus-musen
0

#4 som jag fattat det så går man aldrig säker om man har en råtta med high-white genen i avel. spelar ingen roll vad man avlar ut den med för genen är dominant. det svåra är att sjukdomen kan hoppa över en kull för att slå ut i en annan! dessutom så kan råttor få en mildare variant med lita annorlunda genfel så de syns inte lika tydligt Så här blir texten på svenska om man översätter vad du kopierade in.

Metoden för arv följer inte typisk genetisk disposition och det finns flera gener varianter. De gener som ansvarar tycks innebära polygenetic (av flera) typer av arv. Multifaktoriell arv nästan gör det omöjligt att förutse resultatet av avel råttor som är, eller verkar vara, vid hög risk för megakolon. Det har konstaterats att flera typer av arv som berör megakolon har en 'liten' risk. I de fall där megakolon är allvarliga och / eller det finns flera syskon drabbats sedan det arv är tänkt att öka.

Qui dormit, non peccat

Terato
0

#7 Jaha, så andelen vitt spelar alltså roll!

Underbart! Gör lite åt mig också! (Hatar kaffe, men just nu skulle jag behöva lite)

#8 Men om sjukdomen är dominant borde den väl inte kunna hoppa över? Eller? För då måste det väl synas? Eller menar du kanske att tecknatgenen är dominant? (snurrig i huvet!) :P

Tusen tack för översättningen! Men det är fortfarande svårt att förstå, tycker jag.

teratos.r8or.se

Nicciz
0

Klarar du av att läsa danska och engelska :P så har jag miljarders med sidor material som du kan få av mig och kolla på tills jag druckit mer kaffe ;)

Nicciz
0

Det kan vara dominant och det kan nedärvas polygenteiskt kort och gott. Det finns olika grader av Megacolon kan man väl säga.. vi säger att det är en skala 1-5 där 1 knappt märks och fem dör fostrena redan i mamman.

Om du parar en kategori 1råtta med en annan kategori1 råtta så ökar du den polygena samlingen för samma effekt alltså har ungarna större chans att få ett högre nr på skalan.

Jag tycker det känns fel att säga att det är dominant i sig själv för man parar ju inte en megakolonråtta med en annan och det är ju så det skulle nedärvas annars…

hus-musen
0

#9 ja andelen vitt i en teckning spelar oxå roll, synerligen om de är teckningen american berkshire med för mycket vitt tydligen. läste det nyss nånstans iaf=) ju mer vitt desto sämre.

#9 high white- genen är den dominanta tror jag, själva sjukdomen är inte dominant. för då skulle alla råttungar i en kull dö i megacolon, men de är oftast bara en eller ett par stycken som drabbas! de innebär att de andra är bärare av genen som orsakar megacolon och de i sin tur kan sprida det vidare till sina ungar. om två bärare av high white paras så ökar risken för att fler ungar ska få megacolon i en kull då de blir dubbelt upp.de ökar oxå risken för att svårighetsgraden av megacolon ökar då det finns lätta besvär som knappt märks o de finns den sorten som råttungarna dör väldigt snbbt o plågsamt av.

om jag översatte tyskan rätt så blir de så iaf. står ju även i det svenska som jag översatte.

de är svårt att förklara, sitter o läser på engelska o tyska så ja fattar inte allt! är oxå urkass på de där med genbokstäver men ja ska läsa lite till snart=)

Qui dormit, non peccat

Glimmersr8or
0

#7  Är det i dagsläget du menar att man förknippar megacolon med variegated och ambk?

För ca 1 år sen och tidigare kunde man vara näst intill säker på att just variegatedlinjerna inte var förknippat med megacolon,  förutom de råttor som härstammar från Usa.

Samma sak med husky, våra svenska husky var säkra och skiljer sig från husky i Usa som bar på megacolon.

AnneN
0

Ursäkta en liten fråga från en okunnig nybörjare… Vad är megacolon?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

hus-musen
0

#13 jo de har du rätt i.. de är problemet med att läsa på utländska sidor, de tar de som är vanligt i deras land o inte här i sverige. megacolon är väl itne så vanligt i sverige, men om vi fortsätter importera från andra länder så kommer det att bli vanligare. på de englska sidorna så förknippar man ambk medmycket vitt o varigated med megacolon iaf.

Qui dormit, non peccat

hus-musen
0

#14 megacolon betyder förstorad tarm. det innebär att avförningen stannar kvar i tarmarna o kommer inte ut,då tarmrörelsen inte fungerar. tarmarna blir jättestora och kan spricka tex o råttan växer itne då den ine kan ta upp näring ur maten.  kolla på länken i inlägg 2 så kommer du till en sida med info! en del bilder kan vara lite känsliga dock.

Qui dormit, non peccat

AnneN
0

#16 tack

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Terato
0

#10 Du kan ju alltid lägga ut dem. Orkar jag inte nu, så är det bra att ha till senare och även för andra som vill läsa!

#11 Jaha, okej, that makes sense. Så det kan alltså vara fler som har råttor med dominantgenen i kategori 1 och avlar fast de inte vet om att de har det. Då förstärks det alltså, med andra ord.

#12 Vad är High White för gen? Är det den som ger tecknat?

Ja, den kunde ju tydligen vara både dominant och recessiv..

#13 Det låter ju bra.. Men alltid svårt att skilja på en svensk husky/variegated och en amerikansk. Eller?

teratos.r8or.se

Nicciz
0

#13 för tio år sen var det just dem finska capped och varigated linjerna som hade mest problem. Nu är jag inte själv så intresserad av varigated och har inte brytt mig att kolla upp varifrån dem finska stammarna kommer eller hur mycket av dem som finns kvar idag. Men det kanske dem som avlar på dem har. Tex Potku och Babbett.

Som det är i dagsläget är det tyska ambk med höga sidor som är mest drabbade. Och dem har man tagit in i tex dansk avel. Så håller man inte ordentlig koll på ursprung så är det nog snart mer aktuellt än man vill hoppas.. :(

hus-musen
0

#18 jaopp genen kan förstärkas, men de borde innebära att den kan försvagas oxå ioförsig, men inte försvinna helt tror jag.

vad du krånglar=) vet sj knappt vad jag pratar om snart tror jag för det går runt in huvudet. en polygen är en huvudgen den som bestämmer färgen i grunden, och jag tror att high white-genen är kopplad till den på något vis.de är den genen som ger tecknat vitt.

har en ny sak föresten, människor kan visst oxå ha anlag för highwhite vilket betyder att vi oxå kan drabbas av megacolon. fast då heter sjukdomen Chagas disease, Hirschsprung's disease osv vad lika vi männiksor är med djuren!

Qui dormit, non peccat

Nicciz
0

Bra megacolon artikel av Elisabeth Brooks http://ratsocietyofame

Dem flesta övriga artiklar bygger på den här artikeln

Nicciz
0

En polygen är inte en huvud gen ;) och en polygen bestämmer inte färger ;)

Terato
0

#20 Haha, ja, jag är en krånglig jävel! :P

Ja, men då var det nog som jag trodde..

Jasså? Det var itnressant.. Kanske finns även på andra djurarter, då..

teratos.r8or.se

Nicciz
0

kopierar ett inlägg jag skrev i buddha+holly tråden

Kortfattad Polygen kurs

Huvudgener - polygener
Många gener är begränsade till ett locus med två eller flera alleler, där respektive allel kännetecknas av olika utmärkande karakteristika som nedärvs som väl definierade egenskaper. En solidsvart råtta (genotyp aa) skiljer sig från en råtta som är agouti (genotyp A-) Dessa gener, A och a, kallas huvudgener.

Det finns dock färger inom vilka det förekommer en stor variation i uttrycket. Råttans färg kan vara mer eller mindre mörk, råttans storlek kan skilja, liksom pälskvalitén. Denna variation är till viss del ärftlig (men ibland också miljöorsakad) och regleras av många små gener, som var och en ger ganska liten effekt, men som tillsammans ger stor effekt. Dessa gener kallas polygener (poly = många). Eftersom de är många och ofta sitter på olika kromosomer kan man inte direkt bedöma nedärvningen av dem utan effekten blir "blandad".

Polygener kan grovt sett delas upp i två grupper, en grupp som visar effekt i sig själva utan några huvudgener och en grupp som modifierar huvudgenernas uttryck. Egenskaper som storlek och kroppsform regleras av den första gruppen och egenskaper som färgnyanser och pälsars kvalitet etc. regleras av den andra gruppen.
Polygener måste alltså förekomma i en större mängd för att visa sin effekt. Varje gen ger en liten effekt, när denna gen adderas till andra gener av samma typ ökas dess inverkan på en egenskap i en viss riktning. Man talar också om modifierande gener eller kvantitativa gener. De flesta egenskaper ärvs polygenetiskt.

Nicciz
0

#23 hamstrar och marsvin finns det på iaf så man kan nog söka runt lite på det oxå

Glimmersr8or
0

# Skillnaden mellan våra husky och de amerikanska husky som man kan se med blotta ögat är att våra husky bleknar mycket mer och kan bli vita, vilket inte sker hos de amerikansa husky råttorna.

I dags läget kanske man inte längre kan vara säker,  pga importer. Så det är möjligt att dessa har blandats med varandra, och då kan man i såna fall inte veta vilka som möjligen kan bära på megacolongener.

#19 En av de  finska uppfödare som jag har varit i kontakt med och köpt variegated ifrån har varit noga med att inte köpa in och använda sig av råttor där risken fanns för megacolon.  Så dessa "äldre" finska variegated linjer vet jag är fria från megacolon.

Men jag vet att det finns andra finska uppfödare som på senare tid köpt in råttor från holland/tjeckien där det finns risk för megacolon.  Dock vet jag inte vilka teckningar dessa har haft.

hus-musen
0

#22 äaha..kollade just på en sida där de stod att huvudgen = polygener?  nu blev ja ännu mer förvirrad=)

men om jag förstår saker o ting rätt så är alltså high white-anlaget en polygen??

#23 ja hästar, hundar, katter, marsvin, människor mm kan få megacolon. de värsta är att på stora djur o människor så kan man operera bort den trasiga delen av tarmen men de gör man inte på råttor o andra smådjur.. Gråter

Qui dormit, non peccat

Terato
0

#26 Jaha, okej!

Det gäller att ha stenkoll på bakgrunden då, med andra ord..

#27 Jaha, men man kan alltså operera även djur? Det spelar iof ingen roll i avelssammanhang eftersom man ändå inte vill avla på detta.

teratos.r8or.se

hus-musen
0

fick en ny ide, när de gäller människor som får toxisk megacolon är dödsrisken uppe i 3% efter operation mm, anledningen till att dödssiffran är så låg är pga de människorna dricker mycket vatten o annat som innehåler vätska samt använder laxerande medel. borde inte det kunna omsättas till råttor oxå? om besvären inte är superallvarliga då kanske?

Qui dormit, non peccat

Nicciz
0

#19 nu förstod jag inte, hon har alltså importerat då? Och inte baserat sina linjer på dem gamla finska eller? Och var har hon isåfall importerat ifrån och när? Ja nu på sistonde är det dem tjekkiska importerna som haft problem. Och dem flesta tjekkiska råttorna är baserade på tyska.. iaf av om man tittar närmare på dem större uppfödarna.

Jag menar såklart inte att alla finska varigated linjer har det problemet heller, eller att det fortfarande är ett lika stort problem… det var mest bara en inflikning. Och underförstått att det är viktigt att släktforska ;)

hus-musen
0

#28 ja stora djur som tex hästar o hundar opererar man på. katter oxå i vissa fall. tror inte att man avlar på de djuren dock, men det stod de inget om. men de känns dumt att avla på en defekt.

Qui dormit, non peccat

Glimmersr8or
0

#30 Det är jag som uttrycker mig felaktigt.

Jag vet inte om hon har importerat eller inte, jag tror inte det. Jag vet inte om det är från de gamla finska variegated linjerna eller inte. Jag har dock bara sett finskt i stamtavlorna.

Det jag vet säkert är att hon aldrig har haft megacolon i sina variegated linjer under alla år som hon har hållt på med variegated (vet ej hur många år, bara att det är ganska många år) :)

Det har så vitt jag har förstått varit lugnt i Finland i flera år ang. megacolon, men att det nu har tagit en vändning i.o.m. att vissa finska uppfödare har importerat från Holland och/eller Tjeckien.  Så har jag uppfattat det hela.

Babbett1
0

Det finns just nu en tråd på ett norskt forum ang. megacolon (+ div.).

http://www.tamrotter.com/forum/viewtopic.php?t=8503&postdays=0&postorder=asc&start=90

[Driva]
0

En fråga bär alla bew, capped osv på high-white anlag?

Glimmersr8or
0

#34 Nej

Terato
0

Skönt att höra!

teratos.r8or.se

Ratica
0

Der er også før lavet kuld hvor den ene forældre var self, og der kom megacolon i kuldene alligevel.

Så highwhite aftegningerne får ofte skyld for noget de ikke er direkte skyld i. Parrer man for at få highwhite aftegninger bør man kun gøre det såfremt der ikke er kendt MC i deres slægt eller linie.

I Danmark har der været ganske få kuld med MC og de der har været er blevet stoppet i avlen. Så 99.99% af de danske slægter og linier er megacolon frie. Glad

Babbett1
0

Här är en annan länk där det står lite mer om megacolon:

http://ratguide.com/health/digestive/megacolon.php