Tämning av bebis råttor?
Vi har en råttbebis på skolan nu som bara är några dagar gammal, men sen när den ska börja hanteras, brukar dom bitas då? Och hur ska man börja när man ska vänja en unge vid att bli hanterad? Och när ska man börja? (Honan är väldigt vaktande av ungen vad jag blivit tillsagd även om det inte var något jag märkte när jag själv stod vid buren)
du ska vänta att ta upp den den är ju för lite för att bli upptagen nu
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism
X''D Ja, det vet jag ^^

för de första så sak du inte stessa honan alltför mycket så länge ungen är liten för då kan hon bita ihjäl den ungen oxå. låt ungen ligga hos mamman åtminstonde tills den är 10 dagar innan du tar upp den. du får bedöma om modern har förtroende för dig.
små råttbebisar undersöker allt med tänderna, de är som hundvalpar ungefär, allt är eventuellt gott o ska bitas på=) den kan oxå bitas om den blir skrämd.
eftersom den är så liten så kan du ju ta upp den i handen en liten stund varje dag så den vänjer sig vid din lukt! sen med tiden när den kan gå så kommer den att komma fram frivilligt=) råttor är lätta att få tama om man hanterar dem dagligen=) sen när den är stor o kan äta riktig mat så ge den nått gott som en bit majs eller nått=)
Qui dormit, non peccat
Men kan jag börja med att muta mamman till ungen och få hennes förtroende eller är risken för stor att hon äter ungen? Den uppfattning jag fick var att hon tyckte att det var okej när bara jag stod vid buren. Just den råtta som fått unge har jag inte umgåtts speciellt mycket med innan.
Det gör inte speciellt ont om en råttunge biter va?

#4 ja ge en mumsbit till mamman så hon är upptagen med att äta=) då bryr hon sig mindre om ungen, synnerligen när den börjar bli större! uppfödare brukar låta mamman vara ifred de försa tre dagarna beroende på hur mamman uppför sig så ta de lugnt med råttmamman tills ungen är minst en vecka. annars kan hon bia ihjäl ungen om hon känner sig stressad!
nja en liten unge biter inte speciellt hårt, men när den är en 4-5 veckor så kan den lätt bita hål i skinnet om den verkligen vill. råtttänder är som sylar! ju större den blir desto hårdare kan den bita, men den unge bits sällan ordentligt, den nafsar mest för att provsmaka liksom.
Qui dormit, non peccat
Hon gick iväg när jag stod precis bredvid buren på ungens sida, tyder det på något?
Jag har blivit provsmakad på av de vuxna råttorna så ^^ XD när man höll på med dom i början ville de smaka, sedan har jag blivit biten i fingret av än med, men klappar man en nyvaken råtta på nosen får man skylla sig själv ^^'

#6 vet inte, hon kanske var kissnödig? o så är du ju inte inne i hennes revis å hon tar kanske inte dig som en hot så länge du itne är inne i buren. svårt att säga så här utan att ha sett hur hon gick=)
Qui dormit, non peccat
Hon gick i väg och drack och tvättade sig och hade sig, men när hon som har hand om djurhuset var där då vägrade råtthonan att lämna ungen.

#8 kan vara för att hon som tar hand om den har stuckit ner handen o kännt på bebisen eller hänger över buren för mycket så mamman känner sig hotad, men de behöver inte vara så. när mamorna är hungriga, kissnödiga eller törstiga så går de oavsett iväg en sväng.=)
Qui dormit, non peccat
Vad jag förstod så gillar honan henne inte när honan har ungar bara. Hon som har hand om det har inte rört ungen mer än då hon blev tvungen att rädda den från hanarna.

#10 aha ja man vet ju aödrog med mammor de kan bli väldigt känsliga! men de bllir nog bättre när ungen växer på sig=)
Qui dormit, non peccat
Jag tror dock hon kan vara extra vaktande av den, med tanke på att hon fick en så jobbig början med ungarna.

#12 jo precis, hon komer nog alltid var extra beskyddande mot sin unge!
Qui dormit, non peccat
Om man skulle ta bort gallret på buren och låta honan komma fram själv, är det riskabelt även då att hälsa på honan (utan att röra ungen), tror du hon skulle kunna bli stressad av det? Att man då mutar henne med en nöt eller så?

#14 hur menar du med att ta bort gallret? lyfta av hela överdelen eller?
jag tror att de är bättre att öppna en lucka o locka på henne med nått gott i handen. att lyfta bor hela buren kan vara stressande tror jag.
Qui dormit, non peccat
Den går inte att öppnas på något annat sätt, den bur hon är i just nu (det var ju rätt akut att flytta henne och nu vill man inte hålla på för mycket, så man inte stör henne)

aha hmm då bör du nog vänta ett tag till, vet inte hur honan reagerar eftersom jag int eträffat henne.
Qui dormit, non peccat