Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1041 ggr
ladysurprise
0

lag eller rekomenderat?

jag har för mig att de var lag på att ha 2 råttor av samakön ihop? om de inte är så att råttan av någon andledning inte kan gå ihop med någon anna råtta

niffen
0

Lag, står i L80.
Men det behöver inte vara av samma kön, DET är en rekommentation.

Allamej
0

ja det är lag på att flockdjur ska vara med minst en till av samma kön.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Bullerbytjejen
0

#1 och det är en BRA rekommendation *fniss*

ladysurprise
0

En tjej håller på att tjaba om att man inte måste ha 2 råttor ihop hon säjer att de är bara en rekomentasjon

Så här skev jag till henne

Jag:

Du vet du att man ska ha 2 av sama kön enligt lag om de inte är så att råttan har nåt betende fel som gör att den inte kan va med andra råttor

Hon:

Ne inte enligt lag utan mer, hur ska jag säga det. Lagen bestämmer inte att de måste vara 2 av samma kön tillsammans utan det är mer rekomenderat. som jag sa så har jag en kompis som hade en råtta och hon bode hos mig oh min kille ett tag och jag tog hand om hennes lilla tjej och då fick jag erfarenhet och även bekräftat att det inte måste.

Hon:

man kan ha en men det är råttan som vill ha sällskap i buran därför rekomenderas två. Men jag lovar att jag är tillräkligt kellen av mig så det räcker.

Jag:

Nu blev jag lite funderasm så håller på att kålla upp de

Hon: ok

Jag:

De är en lag .Lag, står i L80. Men de är rekomenderat att han av sama kön.

Hon:

Ah rekomenderat som sagt. inget krav en lag är ett krav.

Jag:

Enligt lag så ska man ha 2 råttor i hop men dom två måste inte va av sama kön men de är rekomenderat

Hon:

Lyssna på mig jag vet och förstår det du säger men det är fortfarande inget krav på att man MÅSTE ha två råttor

Jag:

JOO de är de de är..

Hon:

noop

Jag:

gå in på råttor i fokus så får du vet att man måste ha 2 råttor i hop

*censurerat så att ingen blir utlämnad*

AnneN
0

"8 kap. Särskilda bestämmelser för hållande av kaniner och gnagare

Allmänt om hållande av kaniner och gnagare

1 § Gnagare, utom guldhamstrar, ska hållas i par, av samma eller motsatt kön,

eller i grupp. Detta gäller inte om det finns särskilda skäl."

Källa: http://www.jordbruksverket.se/download/18.b1bed211329040f5080001872/DFS_2005-08.pdf

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

ladysurprise
0

kan någon Medarbetare ta bort hennes mejl?

Allamej
0

Jag har tagit bort alla tre du har lagt ut ja.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

ladysurprise
0

#7 tack

Nicciz
0

L80 är ingen lag, det är en föreskrift Oskyldig… sorry

ladysurprise
0

Föreskrift? :S

Nicciz
0
  • Lag: en lag beslutas av riksdagen och är bindande.

• Förordning: en förordning beslutas av regeringen med stöd av respektive lag. Förordningar är bindande.

• Föreskrift: en föreskrift beslutas av en myndighet med stöd av överordnad lag eller förordning. Föreskrifter är bindande på samma sätt som lag och förordning. Föreskrifter publiceras i respektive myndighets författningssamling.

idaleck
0

#9 hihi tänkte skriva det men jag orka inte förklara :P

Endast riksdagen kan utfärda lagar.

L80 är en föreskrit utfärdad av jordbruksverket.

(myndigheter utfärdar föreskrifter)

idaleck
0

haha word.Cool

Nicciz
0

#12 Hiihi du fick öva på din läxa iaf Flört

Näe det där med att det är Lag är en feltolkning och används flitigt som ett argument vid just sådana här tillfällen. Och därför sprids ryktet felaktigt om att det är just en lag…. typ Tungan ute fast mig gör det inget om folk köper den här felaktigheten *haha

Jinaum
0

Dock är det ju en bra föreskrift då råttor ska tydligen må så dåligt utan en kompanjon då de är en sådan ras. Som någon sa te mig när jag skulle skaffa råttor å inte viste om detta utan frågade mer vart jag kunde läsa om det.

"Skulle du själv vilja sitta i en bur ensam utan någon som kunde värma dig när du satt i buren? Ha att leka med när den där stora saken är borta? Inte skulle du som människa vilja vara utan kontakten av andra människor. Varför ska man då göra det emot sina djur?"

Det kändes väldigt logiskt tycker jag.

ladysurprise
0

Då har jag fåt lära mig nåt nytt ^^.. Tycker dåk att de ska va en lag. Som  #15 skriver

"Skulle du själv vilja sitta i en bur ensam utan någon som kunde värma dig när du satt i buren? Ha att leka med när den där stora saken är borta? Inte skulle du som människa vilja vara utan kontakten av andra människor. Varför ska man då göra det emot sina djur?"

jag skulle inte villja de.. Man är ju iväg många timmar på jobbet eller i skolan när man tänker efter o hur kul är de då för ens lilla kompis att sita själv, kan man ju fråga sig?

zickan
0

Lag på att råttor ska vara mer än en. Men undantag finns endast vid behov av karantän, aggresivitet eller kort väntan på bur kompis.

Får ej sitta hona och hane ihop hela tiden pga att honan då kommer producera ohälsosamt och skadligt många ungar.  Är lag om det också.

Funkar kastrerad+motsattkön samt 2 lr fler av samma kön.

Många arter sitter ensama och trivs med det. Men råttor är inte en sådan art.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

idaleck
0

#17 Vart har du hittat en lag om att hona+hane är förbjudet?

zickan
0

Ska se om jag kan ta fram det. Jag håller på att maila med jbv pga att jag håller på att göra en artikel om djurlagar.

zickan
0

En hona bör inte hållas kontinuerligt tillsammans med en könsmogen okastrerad hane om det innebär att honan utsätts för hälsostörningar på grund av upprepade betäckningar och födslar.

Står i L80 lagen. Detta är troligen bara en rekomendation. Men finns en del till där det står att djur inte får hållas ihop om de riskerar att döda varandra.
Vilket är en gigantiskt stor riskt när man håller hona och ungar med hane. Antingen dödar hanen ungarna för att få para om sig. Eller så kan honan döda ungarna och äta upp dom i stress och försvarsmekanism etc.

Så hur man än ser på det så bör man se första meningen som lag.

hus-musen
0

som jag fattat det så är de ingen lag, däremot så kan hon fortfarande bli anmäld till djurskyddet om hon bara har en råtta.

Qui dormit, non peccat

zickan
0

Lag på att djur inte skadar varandra. Så skulle honan eller hanen skada varandra eller ungarna så kan hon bli anmäld för det också.
Ensam råtta går att ha om man kan bevisa att djuret inte går att ha tillsamans med flera. Men det går inte att bevisa utan att komma i kläm på lagen där djur inte får sättas ihop där de kan skada varandra.

Finns några luckor på lagen men de har säkert sätt att reda ut det hela på ändå.

Men i grund och botten. Man får inte ha eller sätta ihop djur som kan skada eller få skada. Det är det lag på.

ladysurprise
0

#22 man vet ju inte att djuren kommer göra illa varan inan man provat att släpa i hopp dom.. Dom måste ju få göra upp dom med o då kan de ju bli nåt rivså här o nåt där eller så rycker dom ihop redig o de kan man ju inte vet inan..

idaleck
0

#20 L80 är som sagt ingen lag utan en föreskrift. (som dock har samma "värde" som en lag)

Terato
0

Men om man bryter mot en föreskrift så bryter man ju även i det långa loppet mot lagen, eller hur?

En föreskrift är, vad jag förstått ett sätt att förklara hur lagen ska tolkas. Men till skillnad från lagar så är föreskrifter lättare att korrigera och ändra på och det är bra. Det är även bra att lagar inte går att ändra på så lätt.

Men vad händer om en person håller en råtta ensam som inte behöver vara ensam och man anmäler? Blir det böter, tillsägelser eller händer ingenting? För det är ju misskötsel och misskötsel av djur är ju straffbart.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

hus-musen
0

#25 de räknas som misskötsel och först för ägaren en varning beroende på hur grovt misshandeln är, och vid upprepade anmälningar mot denna djurägare så kan personen bli av med djuren.

Qui dormit, non peccat

idaleck
0

Äh, det där med lagar å föreskrifter är egentligen bara jättepetigt :P Jag tycker det är lite kul eftersom jag tentade precis sånt här i fredags, hihi =)

Riksdagen stiftar som sagt lagar, men dessa är ofta väldigt odetaljerade, och därför uppdrar man åt tex regering och vissa myndigheter att upprätta förordningar resp. föreskrifter.

En föreskrift är inte ett sätt att tolka lagen. Det är bara en föreskrift utfärdad av en myndighet (med stöd av riksdagen skulle man kanske kunna säga… ).