Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1090 ggr
Nicciz
0

dödsorsak: Prutteld

Jag sitter och släktforskar och gräver i dem Holländska delarna jag har i mina råttors stamtavla…

Nu efter att ha samlat mig i några dagar så har jag fortfarande inte lyckats lista ut vad Prutteld är för något. Att googla fungerar inte sååå bra *fniss

Så kan någon förklara för mig vad prutteld är för något. Förutom ett vansinnigt roligt ord man kan filosofera över i flera dagar Cool

Bullerbytjejen
0

Jag har googlat på ordet och jag hamnar mest på scooter forumsidor, och får tex den här översättningen: "Om det är kallt dra det snabbt, men han prutteld i kyla och värme lika hårt" eller "Nu har jag 86 används bricka och sedan han prutteld halv gas"  ???

Nicciz
0

*fniss stackarn blev överkörd av en scooter *ironisk

Allamej
0

nån som tänt eld på fjärt? och fått baksug?

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Bullerbytjejen
0

motorstopp? verkar ha nått me motorer att göra iaf, finns på massa bilsidor också, dom kanske gasade ihjäl honom?? Förvånad

Nicciz
0

eller så kanske det är just ett slanguttryck för att maskineriet stannade (hmmm

Emma87
0

#3 Hahaha!

När jag googlade på prutteld så kom det upp en massa sidor på holländska. Kollade upp ordet på nätlexikonet (svenska-holländska) men det fanns inte. Jag har massa vänner i holland, ska maila dom och fråga om dom vet vad prutteld är, jag återkommer :)

Bullerbytjejen
0

ja alltså att råttan stendog knall och fall typ, det e det jag tänker på..

hus-musen
0

prutteld betyder hackar/hostar när det gäller motorer iaf. på ett ungefär, då de är ett slangord=) finns säket flera tolkningar=)

Qui dormit, non peccat

Nicciz
0

#6 Toppen :D

Bullerbytjejen
0

rossel??

Bullerbytjejen
0

haha asså jag döör om det skulle vara så, att man säger prutteld om rossel i Holland Skrikandes

hus-musen
0

kan mycket väl vara rossel, allså att det hackar/ hostar i råttan.

Qui dormit, non peccat

Emma87
0

Nu har jag skickat ett massmail till holländarna :) Det kan ju ta ett tag innan dom svarar men jag lovar att höra av mig i tråden så fort jag fått svar! Lycka till med det fortsatta researchandet!

emmeb
0

Haha! Jag brast ut i en extrem skrattsalva då jag läste denna tråd. Sambon kom farande och frågade vad det var jag hade så hysteriskt kul åt. Då han får se  utbrister han "meeen vad du har dålig humor" och går purket härifrån. Cool

Bullerbytjejen
0

HAHAHAHA

Terato
0

Jag kan fråga min motorgalne pojkvän vad prutteld innebär och om han kanske har nån susning om hur det kan härledas till råttsjukdom!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

emmeb
0

Jag hittade inget på prutteld, däremot på ett liknande ord:

Översättning av ett nederländskt ord: pruttelen

puttra, puttrar, puttrade, puttrat
verbpruttelen
sjuda, sjuder, sjöd, sjudit
verbkoken (op laag vuur), sudderen, pruttelen

Kanske är någon böjning?

Iaf, denna tråd får mig fortfarande att skratta gott. Cool

Bullerbytjejen
0

jag sätter fem spänn på att det är rossel Cool

Nicciz
0

Men ååh, Tack emmeb Kyss

#18 Ja då tror jag med mer på rossel, och är glad att det var så långt bak *fniss

Bullerbytjejen
0

eller så knastrade den ihjäl sig Skrikandes

[kalelo]
0

*asg* [min torra humor har fått näring]

Emma87
0

Nu har jag haft en lång och förvirrad msn-konversation ang. detta med en av mina holländska vänner :D

Först konstaterade hon att prutteld inte är ett ord, men pruttelen är ett verb som hon förklarade såhär: "when you cook but something like soup or a sauce and you leave it on the fire for a long time.. and its kind of boiling"

Så ja, "puttra" är nog en bra översättning så som emmeb också skrev :) och ja, då är ju rossel en bra rått-översättning.

Min vän förklarade sedan att när någon/något puttrar just nu så böjer man verbet till PRUTTELT (hij/zij pruttelt = han/hon puttrar). När någon/något har puttrat i förfluten tid så böjer man verbet till GEPRUTTELD ("hij/zij heeft geprutteld" = han/hon har puttrat)

Min slutsats: Prutteld är antingen "pruttelt" (alltså presens-formen av "pruttelen") där suffixet "t" råkade bytas ut mot "d", eller så är det "geprutteld" (alltså perfekt-formen av "pruttelen") där prefixet "ge" har försvunnit i början.

Jag återkommer om nån av dom andra holländarna kommer med nån annan förklaring, eller om jag (i egenskap av grammatik-nörd) drar nån annan slutsats ;)

Nicciz
0

#22 Woow du är en stjärna!!! KyssKyss

Tack så jättemycket för hjälpen Skrattande

SweGizmo
0

haha, jag fattade nästan inte ett skit av det där nästan^^ haha, men tack ändå:)

Min blogg: SweGizmo.se

Emma87
0

#23 Det var så lite så :)

#24 Hehe, ursäkta min nördiga formulering. Det blir alltså antingen "han/hon puttrar" där en bokstav isåfall har bytts ut i slutet, eller "han/hon har puttrat" där två bokstäver har försvunnit i början :P