Råttor iFokus

Råttor

Etikett: presentation
Läst 2055 ggr
lokapepsifanta
0

Jag har fått råttor :D

Var i djur affären med mamma idag och skulle köpa ett nytt koppel till våran hund, där var det jätte söta råttor, jag lyckades övertala henne att köpa. Jag har velat ha det i nästan ett halvår nu och har läst på massa om vad dom äter och hur man håller dom och så Skrattande

Så nu har jag 3 st underbara bäbisar som blir 7 veckor på fredag. Dom heter pepsi, loka och fanta :D<33

Sen va vi på ikea och skulle hitta något att bygga en bur av (har läst att det är bäst att bygga en själv, och från djur afären fick man bara en liten låda), hittade en jätte smart typ "låda", så är det nät runt om, men jag har pappes pällets och det är för stor för att åka ut genom hålen, så kan man typ bygga ut den ju, jag köppte 7 sånna lådor men ska köpa till mera sen så jag kan bygga ut den :D

Länkar till lådan :D (OBS! jag har som sagt 7st, och inte bara en)

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90098506

Föresten, jag använder silvertejp till att sätta ihopp lådorna, det kan väl inte vara farligt för dom? (dom kommer inte i kontakt med tejpen, den sitter utan på "buren"

några tipps vad man kan inreda buren med? :D

Otaku
0

Dem där 'lådorna' kommer råttorna gnaga ut sig ur.. (bra svenska? )

Skulle rkomendera att köpa en voljär istället.

Mvh Vinetta

lokapepsifanta
0

vad är det ? hur mkt kostar en sån?

Nej, dom har inte alls gnagt något och dom har varit där jätte länge :D

Tramsa
0

Alltså.. dina råttor kommer rymma precis när dom vill,haha!

lokapepsifanta
0

varför är alla så taskiga ? :(

nej det har dom inte , mina råttor är inga "rymmare" <3

AnneN
0

Råttor är gnagare och kan utan problem gnaga sig genom det där tyget, dessutom kan de eventuellt gnaga på silvertejpen om de lyckas komma åt den och jag tvivlar på att den är så hälsosam… Jag skulle rekomendera att du antingen köper en riktig bur eller bygger om ett gammalt skåp.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

niffen
0

Haha, råttor gnager sig igenom vad dom vill. Betong om dom måste. Och det är verkligen inte bäst att "bygga" sin egen, bäst är en voljär, stor fågelbur, med hyllplan där råttorna kan klättra Flört Den där buren kommer dessutom lukta illa på bara några dagar. Råttor kissar faktiskt också…

(Hoppas innerligt att du är ett troll.)

lokapepsifanta
0

vad är ett troll? eller va?

Men asså, det är därför jag tejpade eftersom att dom inte ska gnaga sej ur den…

men gör dom det endå?

Kan man köpa ett skåp från typ blocket då och sätta dom i, ?

tänkte att det var tvunget att ha nät på buren ….

AnneN
0

Om du talar om i vilken kommun du bor så kan jag hjälpa dig leta på nätet efter bra burar.

_**/Mvh Anne

SweGizmo
0

är detta ett troll 0_0 ??

ärligt, man kan inte ha tygburar, det går inte… till slut kommer råttorna finna sina tänder och använda dem, då har du 3 råttor som rymmer.

Min blogg: SweGizmo.se

Jinaum
0

En voljär kostar ungefär runt om kanske 700 kr. Det var det i alla fall i mina trakter när jag köpte bur.

Men de lär gnaga sig OAVSET. Tänk mini bäver. De gnager på trä och liknande utan problem och gör flis. Då de lär gnaga sig igenom de där. Du har bara haft dem i några timmar.. De har nog inte vant sigvid sitt nya habitat ännu och lär med all säkerhet börja gnaga när de väl vant sig. Mina har jag haft sedan i lördags och de har precis börjat gnaga på det mesta. Jag förväntar mig det värsta gnagandet så jag är förbered. Tänk get eller mini bäver. Råttor tuggar. Basta ;)

Om du ska kolla på blocket kan du lika bra kolla på völjär/bur där. Lättast skulle jag tro faktist. Och ja du behöver nog ha nät på buren. Visa har jag hört har väldigt konditionerade höga terrarium. Jag tror du även bör kolla på mini måtten för råttor. Så du inte får för liten för dom.

lokapepsifanta
0

okej, jag bor i stockholm :) tack så jätte mycket :)

Jinaum
0

http://rattsallskapet.se/

Denna sida är bra att läsa på. Svenska rått sällskapet som sammanfattar rätt mycket.

Minimi måtten för en bur bör vara 30 x 60 x 30 cm. Men det är för EN råtta.

http://www.ratpower.se/?page_id=88 på denna sidan kan du kontrollera att dina råttor får plats i en bur. Är en så kallad burräknare.

Jag kan inte svära men jag tror mini måttet för 3 råttor är runt om 70x60x50 men jag kan inte svära på det. Men med de två sidorna borde du klara dig lite bättre i alla fall

AnneN
0

_**/Mvh Anne

Love-
0

Jag blev ganska förvånad när jag läste det fösta här i tråden.

Om du nu har läst om råttor så pass länge som du säger borde du veta att man inte kan ha dem i din ska "burar" från IKEA av många anledningar bla: dem gnagar sig ut därifrån på noll tid, dem är för små m.m. Sen så är det en del saker som man bör skaffa innan man skaffar råttorna. Jag hoppas på att du bara är ett troll för detta verkar helt skumt och okunnigt.

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

Allamej
0

#14 Var snäll… om hon inte är ett troll så behöver hon hjälp precis som du har fått.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

lokapepsifanta
0

jag är 13 år, då kanske man inte vet ALLT , så jag är inte okunig!

Jag tror ni har missuppfattat….. jag har velat ha råttot i ett halv år men inte läst om dom så mkt,

Love-
0

Man måste lästa på om dem djur man ska ha så deem får det rätt

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/

lokapepsifanta
0

men jag har ju läst på jätte mkt som jag skev i tråden, varför är alla så taskiga och kallar mej troll!?!? Vad är det ?!?

AnneN
0

_**/Mvh Anne

Allamej
0

I förra inlägget skrev du att du inte läst så mycket så hur ska du ha det…

Ett troll är en människa som har för mycket tid och tycker att det är roligt att reta upp folk.

Dock misstänker jag att du inte är ett utan att du bara haft otur i ditt informationssökande.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

[FrejaGna]
0

även om du har velat HA råttor i ett halvår, måste du ha läst på mycket och skaffat allt innan du skaffar själva råttorna, tycker jag och de flesta här gissar jag på.

Och som alla andra skrev, jag lovar, råttorna kommer ta sig ur dom där "lådorna", och dom kommer bli jätteäckliga av kiss.

Läs igenom här allt, speciellt "Vad du ska skafa till råttorna" under fakta. http://www.r-at.net/rattfabriken/

Läs även runt här http://www.rattsallskapet.se/

Och lycka till nu, men som sagt, skaffa dig en bra bur som är tillräckligt stor och som dom inte kan gnag sig igenom.

RatLover
0

16# "Jag har velat ha det i nästan ett halvår nu och har läst på massa om vad dom äter och hur man håller dom och så"

:)

lokapepsifanta
0

ASSÅ GUUD HJÄLP! BUREEN HAR VÄLT ELLER NÅGOT NÄR RÅTTORNA SPRANG DÄR I (jag har byggt den som jätte långa rör) OCH NU ÖR ALLA RÅTTOR LÖSA, OCH JAG HITTAR BARA EN OCH DEN ÄR JÄTTE RÄD OCH SPRINGER, HUR FÅR JAG TAG I DOM!??!? ASSÅ NEEEJ :(:( Känner mej som en jätte dålig mamma till dom:(

Love-
0

#18 asså om du har läst på så mycket om rått borde din kunskap om dem vara störr men jag pallar inte med detta jag blir bara sur så ha ett bra liv hejdå och jag hoppas verkligen att dina råttor får det bra snart för så som du har dem nu räknas som djuplågeri bara så du vet och då inte bara enligt mig utan också i lag

[FrejaGna]
0

23# jag hoppas verkligen att du inte är seriös….

Annars borde du inte ha råttor………

Allamej
0

#24 Håll tonen annars cencurerar jag!

#23, du har redan läst i tråden att dina tvättkorgar inte var en bra idé, ta det lugnt, slappna av och hetsa inte upp dig för då skrämmer du dom bara.

Sätt dig på golvet med lite god mat, tex. leverpastej som luktar mycket och vänta… ser du dom så locka dom med maten och prata lugnt. Var inte hetsig för då är dom väck.

AnneN
0

Hallå alla, denna person uppger sig vara 13år, hur kunniga var vi själva i den åldern? Bättre att nu försöka hjälpa h*n så att vi kan hjälpas åt att göra det bästa av situationen istället för att bråka Glad.

Då man är under 18 så är det dessutom föräldrarna som har ansvaret så bråka på dem istället då.

lokapepsifanta, jag skulle rekomendera att ni redan imorgon ser till att köpa hem en ordentlig bur (finns några förslag på burar i sthlm i denna tråden redan) och att du och gärna dina föräldrar också läser så många artiklar och inlägg som möjligt på denna sajten om vad råttorna ska äta, hur det ska/kan se ut i buren, hur de ska aktiveras mm. Och ställ frågor om det är något du är osäker på eller undrar över. =)

_**/Mvh Anne

[FrejaGna]
0

#27 när jag var 13, för två år sedan var jag iallfall tillräckligt kunnig att läsa på som bara den innan jag skaffade mina två hundar och katt och råttorna jag skaffat nu… Så visst, även om hon är ung kunde hon ändå ha tagit reda på mer, och såklart även hennes föräldrar.

hus-musen
0

#23 ja vad hade du förväntat dig?? ska du ha råttor så åk o köp en riktig bur, annars ska du lämna tillbaka dem till zoot du köpte dem ifrån.

Qui dormit, non peccat

zickan
0

Troll skulle jag tippa på. Inte skrivit något om sig, var hon bor samt blev medlem i dag.

Du kanske har lust att lägga upp bilder på dina råttor och din bur du försökt bygga.
Vem är så dum att de inte vet att råttor är gnagare? Knappt träburar kan funka.

Ena inlägger skriver du att du har läst på och andra skriver du att du inte har läst på.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[FrejaGna]
0

Men tyvärr är det ju sånt här som händer vid impulsköp…

RatLover
0

27# tack för inlägget, håller med, hon kanske kunde hon ha läsa på bättre och kanske inte gjort ett sånt impulsköp, men jag tycker att vi ska försöka hjälpa henne och hennes råttor istället för att tjaffsa. (Om hon nu inte är ett troll ;)

Tycker du ska kolla igenom länkarna AnneN gav dig och leta upp en bättre bur, eftersom dom uppenbarligen redan har smitit.

Lycka till, iaf :)

Love-
0

#27 när jag var 13 fattade jag redan att man måste ha kunskap om dem djur man har och det borde även hennes föräldrar ha och inte till låta h*n att ha sins djur på det viset.

#23 Det var bara en tids fråga innan dem skulle ta sig ut på något sätt inte för att låta dum men du får skylla dig själv det är bara synd om råttorna.

#30 Håller med dig det är säkert ett troll och jag hoppas även på det.

#32  Håller med dig fullt ut

Otaku
0

Förlåt mig, jag menade inte att vara elak. Lite dålig på att uttrycka mig med smilisar ibland.. Jag ville bara ge ett tips.

Mvh Vinetta

lokapepsifanta
0

jag och mamma ska åka och köpa en bättre bur imorgon :)

några tipps om vilken jag ska välja, den får inte kosta mer än 2000kr, asså typ några speciella mått eller så………

jag har fått ta i den ena, men jag hittar inte dom andra 2, dom är borta , och kan vara var som hällst i huset :( asså jag har värkligen panik!!! Hur länge kan dom vara utan mat utan att dö? :(

#30 Jag är inte alls ett "troll" jag blev medlem idag för att få hjälp och så med mina råttor ,vilket jag har fått från VISSA, medans andra är jätte elaka,

Förlåt då för att jag försöker ta hjälp istället för att göra som jag tror då hade det kanske inte gått alls bra

Otaku
0

Jag är också 13 år, men kan betydligt mer än dig.. (inge illa manat) jag väntar fortfarande tills jag har råd med en furet tower innan jag skaffar råttor. Jag har lärt mig jätte mycket här på Rif ( Tack alla kunniga :P <3 ) Och jag har läst på om råttor i snart 4 år.. Gud, jag kan knappt vänta tills jag är matte till ett par små söta bebisar!

Mvh Vinetta

Otaku
0

Försök locka fram dem andra med lite mat. Är dem tama?

Mvh Vinetta

[FrejaGna]
0

#36 Läste i början att du hade hund, ta bort hunden och eventuella andra husdjur eller ha kontroll över den så att hunden inte kommer nära råttorna och skrämmer dom. Sen är det bara att börja leta i alla vrår, skynda dig eftersom råttorna kan råka gnaga på något farligt eller giftigt som en sladd eller en giftig växt…

lokapepsifanta
0

Love-   Du är JÄTTE elek nU!!!!!! asså jag föröker bara få HJÄLP!!

hur mycket kunde du när du hade dina råtor för första gången?

min mamma kan ingenting för det är bara mina, du behöver inte va arg på mej för det, jag är faktist jäte orolig, hur hade du känt om dina råtor rymde ???? GråterGråterGråter

[FrejaGna]
0

Se till att ha råttorna i något dom absolut inte kan smita ur inatt tills ni kan köpa en bur, något materia som inte är giftigt men som dom inte kan gnaga sig igenom.

AnneN
0

#36 ska ni köpa en begagnad bur eller en ny?

_**/Mvh Anne

[FrejaGna]
0

"min mamma kan ingenting för det är bara mina,"

Säg till din mamma att hon också ska läsa på om råttor, om man är omyndig är det alltid ändå föräldrarna som har det största ansvaret, dom står ju för alla konstnader, eller hur? Hon ska helst veta så mycket som du, berätta och visa all information du läser för henne också, så är ni två som kan om nåt händer osv.

Jinaum
0

jag skrev mått till dig.. Du kan inte var så uppmärksam i allt

"

http://rattsallskapet.se/

Denna sida är bra att läsa på. Svenska rått sällskapet som sammanfattar rätt mycket.

Minimi måtten för en bur bör vara 30 x 60 x 30 cm. Men det är för EN råtta.

http://www.ratpower.se/?page_id=88 på denna sidan kan du kontrollera att dina råttor får plats i en bur. Är en så kallad burräknare.

Jag kan inte svära men jag tror mini måttet för 3 råttor är runt om 70x60x50 men jag kan inte svära på det. Men med de två sidorna borde du klara dig lite bättre i alla fall "

Det är i alla fall vad jag skrev. Sedan om måtten är fel får ångon rätta mig. Som sagt är inte 500. Men enligt ratpower burräknare så är det mini mi mått som ska få plats med tre råttor.

Tänk på att råttor gillar höjd framför längd! De älskar att klättra!!

Otaku
0

Om ni ska köpa en bur så köp en fågelbur! Ingen liten hamsterbur eller nåt. Tilla lite i olika trådar här efter burar, hur stora dem ska vara och vad du ska ha för inredning.

Mvh Vinetta

[FrejaGna]
0

Och leta leta leta! Överallt! Nu, istället för att sitta och skriva, ju fortare du hittar dom desto mindre risk är det ju att dom råkar få i sig nåt eller råka illa för nåt eller bli skrämda. Lägg dom på ett säkert ställe.

lokapepsifanta
0

okej, takc för all hjälp!! vad kan jag ha dom i inatt? typ den pappers lådan jag fick meed till dom?

#42 vi ska köpa en ny för det ska gå fort, vi ska åka imån på morgonen,

okej men hon är inte så intreserade av dom, hon tycker bara att dom är äkliga med deras svansar

Jinaum
0

#43 håller med lite. Är 18 men ändå pluggade min morsa på som en sate utifall att hon ksulel behöva passa dem. Sedan om hon kanske ville skaffa egna å dessutom fatta vad jag pratade om. Det är väldigt bra att ha någon att fråga och spekulera med när det gäller djur så hon kanske kan se om det ev händer något med dem.

Så försök få med din mamma på att läsa med. Även om det till först är ditt ansvar behöver ju hon veta att du tar hand om dem på rätt sätt så de inte vanskötts. (Även om du nu kanske inte göra det sk. sennare men ändå.)

RatLover
0

40# Då får dina föräldrar se till att läsa på lite om råttor, det är dom som har huvudansvaret! Dom kan inte lägga ansvaret av 3 liv på en 13-åring.

[FrejaGna]
0

ha dom INTE i pappers lådan dom kom i, den kommer dom också gnaga sönder. Dom kan gnaga sönder kartong, papper, tyg osv. Om du ska ha nåt för natten, tjockt trä eller nån slags plastbunke (hårdplast) elelr liknadne och håll nogrann koll över dom!

Jinaum
0

du. min farsa tycker med dom är äckliga men det stoppade inte honom för å läsa på så jag kommer sköta mig. Han testar mig tom om deras mat å så. Ska jag bo hemma och ha dessa "äckliga" råttor så ska jag också kunna ta hand om dem så inte han behöver det. Sett ifrån hans synpunkt. Så det där är mest en dålig ursäkt ;) Bor man hemma så gör man.

lokapepsifanta
0

vi hade tänkt att köpa en hane med eftersom att jag vill att dom ska ha bebisar, vi ska köpa den imån , egentligen så skulle vi vänta några veckor tills vi åker dit nästa gång men om vi endå ska til djurafären imån så ska vi köpa den imån :D

kan man ha den hanen i en mindre bur då eller ? kan ungarna va i samma bur som dom andra honorna när hon får sina bäbisar, eller måste jag har 3 burar ? :o

Otaku
0

Hmm, har ni något bra skåp som du kan täcka med en massa tidnings pappaer  och ha den där så länge?

Mvh Vinetta

Jinaum
0

i värsta fall om du har badkar kan du kanske låta dom vara där i eller i badrumemt om du kommer åt dem lätt å stänga dörren. I alal värsta fall.

lokapepsifanta
0

kan man ha en mus bur, ? jag har en som jag har haft möss i men den är kanske för liten ?:(

Otaku
0

Du måste vara ett troll. Vem är så dum att den börjar ta ungar på råttorna när den personen inte är vet något om dem?

Mvh Vinetta

[FrejaGna]
0

men gud… #52… jag orkar inte… nån annan får.. berätta för henne…

Allamej
0

#52 Det där inlägget bekräftar tyvärr att du är ett troll och inte vill annat än att reta upp folk.

Otaku
0

jag undrar vad troll igentligen gör med sina liv -.-

Mvh Vinetta

Jinaum
0

öh.  inte för att låta elak. Men du ska INTE ha en hanne till dina honor. Det är du långt ifrån redo för. råttor får upp till 20 bebisar per skalle. Har du plats för alal dem? Ta och lugna dig och lär känna dina råttor. Skaffa inte ne hanne om det bara är honor.

Du bör verkligen vänta med att skaffa bebisar. Det är svårt att göra sig av med 20. Tänk då om alla 3 får 20 var. Det blir 60 råttor! Tänk om du inte kan sälja bort alla?

AnneN
0

#52 jag skulle starkt rekomendera att du läser på ordentligt om allt som har med råttor och avel att göra innan du skaffar en hane också!

_**/Mvh Anne

RatLover
0

52# Snälla, ta inte ungar på dina råttor. Läs på några år, många år. Och sen kan du börja fundera på att avla. Man ska inte bara ta en kull för att man tycker det är "kul", eller bara för att dom är gulliga.

hus-musen
0

#52 du ska inte köpa någon hane!  dessutom så måste du ha två hanar.

hanarna ska ha en egen bur, dian honor ska ha en egen bur och din mammaråtta med ungar ska ha en egen fullstor bur.

läs på mera som sagt om råttor och försök lära dig allt du kan om avel innan du avlar! det finns en massa tips och ideer här på råttor.ifokus=)

och kom ihåg att hanarna ska vara över 1 år vid parning och honan ska vara 7 månader ungefär.

Qui dormit, non peccat

Love-
0

#52  Jag orkar f*n inte med dig mer du måste verkligen vara ett troll Skrikandes

lokapepsifanta
0

JAG ÄR INGET TROLL KAN INGEN FATTA DET !!!!!!!!!!!!

[FrejaGna]
0

:( stackars stackars råttor alltså…. heregud…

[FrejaGna]
0

men du beter dig som ett troll, du har verkligen ingen kunskap om råttor och du borde lämna tillbaka dom til djuraffären och läsa på allt du bara kan om råttor i en eller två veckor och skaffa allt som behövs och INTE "skaffa en hane så du kan få bebisar"..

AnneN
0

#64 om du nu är så säker på att det är ett troll, varför svarar du på inläggen istället för att bara ignorera dem då? =)

_**/Mvh Anne

Otaku
0

Hej! Jag har köpt råttor och jag kan ingenting om dem. Men jag fick ha råttor i alla fall. Jag ska ha dem i leksaks-korgar av nät-tyg från ikea! Visst är det bra! Mina råttor är jätte guliga och är 7 veckor. Men mamma tycker dem är äkliga. Jag har tänkt köpa en hane också för jag vill ha ungar! :D // lokapepsifanta

Jag är snart bomb säker på att det är ett troll. Eller så är den en ovanligt trög person. men jag kan ändå ge dig tips och svara på frågor :D

Mvh Vinetta

Love-
0

#68 för jag blir så sur så jag vill att h*n ska fatta de

lokapepsifanta
0

Asså jag ska inte ta bebisar än, ujtan om något år….

AnneN
0

lokapepsifanta, hur går det, har du lyckats fånga in alla rymmarråttorna ännu?

_**/Mvh Anne

lokapepsifanta
0

Jag är iallfall inget troll, jag ser inget kul i att skämta om sånt !!! ,

Denna kommentar har tagits bort.
Chippers
0

Trollvarning. Annars tycker jag bara synd om råttorna. Kan du som läst på så mkt om vad dom äter och hur man håller säga vart du läst på? =/ Köp en stor bur till dom, helst voljär, och läs på (inte i böcker) på bra internetsidor som säkert några t.om länkat till. Vänta inte, det är ju liv det handlar om :( Om du bryr dig om råttorna så gör något snarast och för guds skull, köp inte en hane. Du har väl tillräckligt med tre nya råttor som inte ens har en riktig bur? :O Och du skrev i din andra tråd att du inte har mkt pengar, hur ska du ha råd med två stora nya burar (INTE mus-burar utan stora fågel-burar) samt massa tillbehör, mat osv?

lokapepsifanta
0

JAG HAR FÅTT TAG PÅ LOKA NU MED :)<33333

Jinaum
0

Men så som du agerar beteer du dig som ett troll. Du verkar bara vara ute efter att reta och jävlas.

Du verkar i alla fall inte ta till dig något utav vad som har sagt å ändå har du fått över 60 råd och information som du verkar total ignorera.

Chippers
0

#71 Om du inte ska ta bebisar nu behöver du ingen hane, eller hur? Och om du läst på, borde du veta att man inte ska avla på djur från djuraffär, eller? Vill du dina råttors bästa? Låt då bli att tänka på avel nu, och tänk på dom råttor du nydligen skaffat :D Du vill väl att dom ska trivas hemma hos dig och få det bra? ;)

Chippers
0

#76 EN FRÅGA, varför bryr du dig inte om vad alla skriver? Om du säger att du INTE är ett troll, bevisa det då istället för att reta upp alla djurvänner här inne :(

lokapepsifanta
0

MEN SNÄLLA SLUTA SÄG ATT JAG ÄR TROLL, NI SOM TROR DET KAN JU SLUTA SKRIVA, OCH FÖRSTÖRA MIN TRÅD , JAG VILL BARA HA HJÄÄÄÄÄÄÄLP, HJÄLP HJÄLP HJÄLP !!!

#75 min mamma ska köpa burarna åt mej såklart, jag ska 2 lika dana burar, som är lika stora, sen så ska jag ha en lite mindre, som jag ska ha mamman och hennes bäbisar i . Jag har läst på google, och lånat böcker i biblioteket, och på wikepedia eller vad det heter ..

sen på djurafären ska jag också köpa grejer att ha i burarna, typ hus och rör och sånna saker … sen en kille , eller så ska jag hitta en omplaserings kille för jag har läst att killarna ska vara ganska gammla när man parar dom?

[FrejaGna]
0

ja, hanen ska vara rätt gammal så att man ska kunna bedöma att dom är bra för avel! Som en djuraffärs eller omplacerings hane antagligen inte kommer att vara. Jag avråder det starkt. Gör  det inte, ta hand om dina tre råttor istället…

Jinaum
0

Du förstör din egna tråd igenom ditt destruktiva sätt att skriva. Varken mer eller mindre.

Nu har jag sagt mitt för nu ska bebarna här få sin nattamat =3

lokapepsifanta
0

nej jag tar åt mej allt!

men jag har skrivit ut denna listan och ska ta med den till djurafären imån

http://rattor.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=8743cbe1-c98c-4992-a102-dc7abb9dbcb7

men jag ska inte köpa en hane , min mamma vill inte det och när jag tänker så är det kanske inte så bra …

men om ni tror att jag är troll så kan ni sluta skriva…. jag vill bara ha hjälp ..

lokapepsifanta
0

nu hatr jag hittat fanta !! men hur ska jag få ner han från gaderoben? han sittwer liksom ovanpå den ??+ han kommer när jagt lockar med mat, men när jag ska ta hen springer hon

Chippers
0

#80 Men du får ju massa hjälp, men när du struntar i allas svar så tror man ju att du är ett troll.

Okej, men du, tänk inte på avel nu. Du hade väl skaffat råttorna idag? Jag förstår att tanken på bebisar är frestande, men läs på ett par år, minst, och sen kan du börja fundera på om du har PENGAR och tid och plats till att föda upp, okej? Så istället för att tänka på avel avel avel så fokusera dig på att köpa burarna, köpa roliga leksaker, hängmatta, rör och bra mat osv, sen tar du dig tid till att gosa och hantera dina råttor, avla inte på dom du har nu.

Om du vill avla så köp senare råtta från _uppfödare_ och _även_ hanen.

Men jättebra att du ska köpa stora bra burar :D Köp höga gallerburar, ingen liten hamsterbur.

Nej, det ska vara en hane/kille från uppfödare som sagt, men avla inte nu.

Gör du det ändå är du riktigt oseriös i mina ögon!

Chippers
0

#83 Vad glad jag blir :D Jättebra att du låter bli att köpa hane.  Lycka till med dina råtttjejer!

AnneN
0

#83 jätte bra att du tar åt dig av alla råden och att ni bestämt att det inte blir någon hane, det tycker jag var ett klokt beslut =)

Då du inrett nya buren och fått in råttorna i den imorrn kan du väl ta lite kort och lägga in? Jag tycker det är så skoj att få se hur andra har gjort med sina burar + att det alltid är kul att få se andras råttor =)

_**/Mvh Anne

Love-
0

#83 tack för du ta använing av min tråd i länken synd bara att du inte gjorde det innan med tanke på att det blir dyrt att skaffa all med en gång.

[FrejaGna]
0

ställ dig på en stol ellr be din mamma om hjälp?

Chippers
0

Vill också se bilder sen :D

Allamej
0

#84 är Fanta en hane?

lokapepsifanta
0

jag har fått ner råttan :)

nej det är en hona :)

okej ska ta bilder på dom imån, :D:D

aan nu när jag inte ska köpa en hane så kan jag köpa en större bur med massor av lleksaker, för det får kosta max 2000kr . det räcker väl för att köpa en jätte stor bur och leksaker och så ? :)

Love-
0

Stor och billig bur     Ska själv köpa den till mina framtida råttor

Hornbach (Swedish) Februari 2008 Varor: Fågelbur

AnneN
0

#93 skulle precis tipsa om samma bur =)

_**/Mvh Anne

lokapepsifanta
0

åhh vad fin :) har du inga råttor nu?

Love-
0

#94  hehe ok :)  men de är ju stor och bra så

lokapepsifanta
0

http://rattor.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=472ed759-1a57-4e41-b207-433042681ea9&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup
här står det att man ska har minst 4 råttor? att man inte ska ha 3 för att det är ojämna , varför ska man inte det ? måste jag köpa en ny då ?

lokapepsifanta
0

#85 mina råttor kommer från uppfödare och har stammtavla, jag har köppt dom från djurafären i stockolm, den som ligger typ vid stureplan, "tassen"

Love-
0

#97 kravet ligger på MINST 2 efter som det är ett flockdjur

Babbett1
0

Jag tycker inte det är nödvändigt att köpa en stor voljär när man precis skaffat sina 3 första råttor. En voljär tar mycket plats, är dyr att inreda och tar längre tid att hålla ren.

Jag skulle satsa på en bur med ca.mått 70 hög, 70 bred och 45 djup. Då ryms 3-4 honor utan problem Skrattande

Den som länkats till i #13 ser helt ok ut…

Eller kanske den här?

http://www.blocket.se/vi/17815722.htm?ca=11_s

SweGizmo
0

Eftersom jag är lat kopierar jag från min egna hemsida så LOKAPEPSIFANTA kan läsa. TA TILL DEJ V DETTA NU!! NU FÅR DU DET FAKTISKT SERVERAT PÅ SILVERFAT!! SÅ LÄS!!!

1. Tamråttan som husdjur.

Dagens tamråtta (Rattus Norvegicus domesticus) är en förädlad
variant av Brunråttan.
Tamråttan som husdjur har avlats fram i över 100 år och dem
flesta instinkter som finns hos den vilda sorten är mer eller
mindre bortavlat. Man kan tex inte släppa ut en tamråtta i våran
svenska natur och tro att den kan överleva, visst, det kanske
går ett tag, men den kommer förr eller
senare att dö av antingen svält, kyla eller som rovdjursföda…

Tamråttan är ett flockdjur (precis som den vilda arten) och trivs inte bra som
ensamråtta. Nu mera är det till och med lag på att råttor måste minst vara 2 och
2 (av samma kön såklart, annars har du snart hela buren full av råttor)
med undantag för aggressiva eller sjuka råttor osv.
Råttan är gryning/skymnings djur, men kan ändra sina vanor beroende
på era vanor

2. Att skaffa tamråtta!

Råttor är mycket sociala djur och vill väldigt gärna vara med på allt du gör. När du ska köpa en tamråtta så ska du helst köpa från en Råttuppfödare som kan mycket om råttor och som avlar på bra djur. Zooaffärer har ofta skygga och massproducerade djur som kan bära på cancer eller annat tråkigt.

Råttan du väljer ut ska vara frammåt och nyfiken, den ska gärna komma fram och nosa och kanske till och med naggas lite på dina fingrar, med naggas menas det "smaka" försiktigt, INTE bitas. Råttan ska inte ha rött runt nosen eller ögonen och könsdelarna ska vara rena och fina.

Det är inte svårt att få en råtta tam, dem är som sagt väldigt sociala och nyfikna. Det du kan göra är att ha den/dom på din axel (ha på dej en tröja med luva) eller i fickan på en tröja medans du tex städar eller dyligt. I dem flesta fall behöver du inte vara orolig att råttan hoppar iväg, dem undviker att hoppa ut i tomma intet, men skulle du tex vara ute så ha koppel, man vet aldrig om råttan kanske bli skrämd osv och man vill ju inte bli av med sin råtta ute där man antagligen inte hittar den igen. Ett tecken på att din råtta är lugn och nöjd är när den börjar knasstra med tänderna, det kallas mysknasstra och har du tur så kan du även se när råttan "ploppar" med ögonen. (Ögonen åker in och ut ur ögonhålan, inget farligt alls men ser lite läskigt/knäppt ut)

Råttor är också väldigt smarta djur och precis som hunden kan du få den att komma på kommando, du kan lära den trix och vissa tävlar till och med agillety med sina råttor. Man kan också ställa ut sin råtta på bedömmning för att se hur fin och bra temperament den har. I dem flesta fall måste du vara Reggad i SRS (Svenska Rått-Sällskapet)

3. Mat!

(matdelen Kopierat från Rattor.ifokus.se Skrivet av: Bima)
Många vet inte vad råttor egentligen ska äta vilket resulterar
i felaktig kost.

Det första som bör påpekas är att de inte ska ha något som
kallas för råttpellets. Detta är ett foder som används till råttor
som föds upp till att bli ormmat vars huvudfunktion är att se till
att råttorna blir stora. Det är alltså inte något du ska ge till dina
råttor då det inte alls är nyttigt för dem. Råttor ska inte ha
någon form av pellets som säljs i djuraffärer då dessa inte är
utformade efter råttornas näringsbehov, som skiljer sig från
alla andra gnagare.

Färskmat

En gång om dagen ska man ge råttorna ny färskmat. Man brukar säga att man ska ge råttor sådan mat som vi själva borde äta.
Exempel på färskmat som man kan ge sina råttor är:

*Potatis
*Pasta'
*Ris
*Grönsaker (majs, ärtor, sallad, gurka, broccoli, groddar etc.) Dock inte lök.
*Frukt (banan, äpple, päron etc.)
*Rå nötfärs
*Kokta ägg
*Gröt
Tänk på att de ska ha en varierad kost så du ger dem kanske 2-3 av ingredienserna per dag och byter ut dem så de får i sig allt i näringsväg. Kanske du ger dem ris, majs och ägg en dag och pasta, äpple och broccoli en annan.

De behöver inte få ägg, nötfärs eller andra proteinrika saker varje dag, då för mycket protein kan vara skadligt istället för nyttigt. Råttor är av naturen jägare och äter alltså mer än gärna animaliska produkter, dvs. sådant som kommer från djur som t.ex. rå nötfärs.

Man kan ge sina råttor en godisbit någon gång, t.ex. popcorn eller en ostbåge, men inte för mycket, tänk på hur stora proportionerna är i förhållande till deras storlek. En sak man dock inte ska ge som godis är choklad.

Torrfoder

Råttor ska, förutom färskmaten, även alltid ha tillgång till Torrfoder. Denna är lätt att göra i ordning själv med en liten mix av råttornas favoriter.

Förslag på Torrfoder är:

*Knäckebrödsbitar
*Bitar av skorpor
*Olika flingor utan socker (havrefras, cornflakes etc.)
*Müsli med alla fyra (!) sädesslag som grund
*Rispuffar
*Russin
*Diverse frön och nötter. Var dock sparsam med dessa då de är feta och dessutom kan leda till allergi.

vatten.

En råtta ska ALLTID ha tillgång till vatten. Man kan ha en vattenflaska eller en lite tyngre keramik-skål med vatten i, dock rekommenderar jag vattenflaska eftersom en skål klivs det gärna i och blir fort smutsigt.

vattenflaskan ska bytas varje/varannan dag. Skölj ur den med varmt vatten för att minska risken för alger.

4. Bur och inredning!

Eftersom råttor gillar att klättra och sova högt bör du
skaffa en ganska hög bur till dina råttor. En fågelbur osv
är ett ganska bra val. Men buren måste vara tillräckligt stor
så använd burräknaren på ratpower för att se hur många
råttor som får plats i buren:
http://www.ratpower.se/?page_id=88

Tänk också på att mellanrummet mellan gallret ska vara ganska
litet, helst under 1 cm mellan, annars kan bebisråttor
rymma ganska lätt.

Bottenmatrial:

Man ska inte använda vanligt sågspån då det i kontakt med urin bildar något cancerframkallande
och dessutom är spån oftast ganska dammigt och stickande för råttornas lungor. Tänk att dem
ska springa i det hela dagarna. Det ända spån som faktiskt går bra att använda är Aspflis/spån,
man det kan vara lite svårt att få tag på och är ganska dyrt.

Man kan använda tidningspapper, det är billigt och färgen på dagens tidningar är inte giftig.
Men tidningspapper börjar lukta ganska fort och du kan nästan räkna med att få byta varannan
dag.

Sedan finns det också ett slaggs pappers-pellets som man kan använda, det heter Toalätt och
finns oftast att köpa på vanliga mataffärer. Det är lagom billigt och suger upp urin bra utan
att lukta. Du kan köpa större säckar på djuraffärer, mataffärer har oftast bara dem små påsarna. SE BILD KLICKA

Inredning.

Råttor gillar att sova i hängmattor, eftersom dem gillar höjd så är det lätt att hänga in en
gammal klippt handuk i taket på buren, det är väldigt poppis. Du kan också ha olika hyllplan i buren, ett där dem kanske har toalett och ett hyllplan där dem äter.

Du kan också köpa en hökula (finns i djuraffärer) som du kan hänga upp i buren. I den kan du tex lägga sallad eller maskrosblad, då får råttan både mat och aktivering.

I en råttbur kan du nästan hitta på vad som helst, bara fantasin sätter gränser.. och pengarna såklart;)
Men så länge det inte är farligt kan du hitta på det mesta, sätta upp rep eller små hus. Testa dej fram och se vad du och din råtta trivs bäst med.

5. Aktivering

För att råttan ska trivas behöver den aktiveras minst 30 min om dagen. Det finns många olika aktiverings sätt som både är kul för dej och din råtta. Samma här så är det bara din egna fantasi som sätter gränser, men jag ska skriva upp några roliga aktiveringar som jag själv använder hemma.

Ärtdykning:
Ta tex en bakplåt med kant och fyll med vatten, ca 2-5 cm djupt, beror på hur duktig din råtta är. du kan kanske fylla på mer sedan när råttan lärt sej.
Lägg i tex ärtor eller majs och låt råttan "dyka" efter maten.Sätt gärna en handuk under plåten, det blir ganska blött efter en stund;)

Prassel-lådan:
Ta en låda/kartong och fyll med strimlade pappersbitar, gör ett hål i kartongen och sedan är det bara för råttorna att krypa in och undersöka. lägg gärna i godisbitar som dem kan leta efter.

Godisrullen:
Ta en tom toarulle, lägg in godis som lukar gott och mycket (tex skinka, korv, ägg). vik ihop kanterna och ge till råttan/råttorna. Dem får nu själva klura ut hur dem ska få tag på godiset i rullen.

Labyrint:
Ta tex VHS filmer eller böcker, bygg en labyrint och lägg en godis lite här och var eller bara i målet. Låt råttan springa runt i labyrinten för att hitta ut eller för att hitta godiset.
OBS: var med hela tiden, en bok/film kan välta och har man otur så är råttan där under.

Love-
0

#101 Skit bra skrivit Skrattande

SweGizmo
0

tack:)

Love-
0

kan jag få kopiera den?

SweGizmo
0

#104 javisst. finns det möjlighet att länka också så får du gärna länka till min hemsida som detta kommer ifrån.

http://gizmorats.weebly.com/

Love-
0

tack så mycket har gjort en tråd här som du kan ta en titt i om du vill

SweGizmo
0

#106 ser bar ut:) men du får nog rätta en del stavfel och särskrivningar.. jag vet med all säkerhet att det finns, men jag kan inte se det lika lätt. jag har dyselexi så min stavning kan hoppa åt helvette ibland.

Love-
0

jag har också dyselexi så det är lite svårt att rätt för mig med men jag kan pröva

SweGizmo
0

#108 haha^^ aja, eller så for folk överleva stavfelen;)

Love-
0

ja det tycker jag dem får göra (=

Otaku
0

Hur går det med råttorna lokapepsifanta ?

Mvh Vinetta

CamillaS
0

När kommer det bilder? :)

AnneN
0

lokapepsifanta verkar ha avsutat sitt medlemskap på iFokus

_**/Mvh Anne

Love-
0

kunde tro det

Love-
0

kunde tro det

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.