Varit hos veterinären nu..
Jag skrev ett inlägg några dagar sen om att min ena råtta var hängig och bara sov och åt knappt, hon hade också blod(snor) runt näsan och irriterade ögon. Nu har vi varit hos Roslagstull veterinärklinik (tyckte att dom var kunniga och trevliga :) ) och det verkar som om hon har Mycoplasma. Eftersom den andra hennes syrra nyste redan i djuraffären hade dom antagligern det då, och eftersom det kan spridas är nu båda två på kur. Både Freja och Gna får Marbocyl mot sjävla sjukdomen, det ska dom ha två gånger per dag i tre veckor! :( Alltså blir det o vara hemma hela tiden för mig.. :/ Men men, vad gör man inte för sina älskade råttor. :) Sedan får Freja också Baytril och Metacam en gång per dag som sänker febern och smärtan och så, eftersom hon verkar vara den mest drabbade (Freja är hängig äter inte sorig osv medan Gna är jättepigg jätte glupsk osv men nyser)
Så ja, nu får man bara hoppas att dom blir friska och att hon börjar äta och att dom inte får det igen.

Oj, hoppas att de blir friska snart.
Lite frågor:
Vad är Mycoplasma?
Hur får man lättast i en råtta medecin?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
lycka till då, vad bra att du gick till en vätrinär som kunde ställa en diagnos:)
Min blogg: SweGizmo.se

#TS jasså marbocyl?? det var nått nytt för mg iaf.. får jag fråga hur stor dos du ger råttorna?? kollade på fass nu o de ska ha bara 2mg per 2,5 kg! låter svårdoserat! sa vetten nått speciellt om marbocyl? är alltidnyfiken på nya läkemedel som jag inte hört talas om tidigare=) hoppas dina råttor blir friska o krya igen=)
#1 mycoplasma är något som alla råttor har liggandes latent i kroppen, men som kan bryta ut vid försämrat immunförsvar tex. mycoplasma visar sig oftast som en förkylning med rossel, rinniga ögon och nos, hängighet osv. obehandlat så kan mycoplasma leda till bla lunginflammation och kan vara dödligt. brukar botas med en lösning som heter baytril som man ger i sprutform i munnen på råttan, men den finns oxå ronaxan(?) som är i tabettform som det är lättast att mala ner o blanda i något sött o gott=)
Qui dormit, non peccat

#3 tack för ditt svar =)
_**/Mvh Anne

_**/Mvh Anne

Åh vad skönt att du fått hjälp. Men vet du varför du fick både marbocyl och Baytril? Båda är nämligen bredspektra antibiotika, och tar både gramnegativa och gramnegativa bakterier?

ja de tänkte ja inte ens på men de var en hel del droger dina råttor får! ja baytrilen tar hand om mycoplasman så egentligen så är marbocylen onödig! metacam ger man oxå mot mycoplasma, så du har fått 3 medeciner som gör samma sak! alla är bredspektra antibiotika med ungefär samma verkningsämnen, ja skulle vara livrädd för att överdosera..
Qui dormit, non peccat

Metacam är ett smärtstillande medel som man inte ger mot mycoplasma. Vet du varför du fick det?
Jag fick det till min råtta när han hade blivit biten i tassen för att lindra smärtan.
Indikation: "lindring av inflamation och smärta vid både akuta och kroniska sjukdomar i muskler, leder och skelett. Verksamt ämne är meloxicam" taget direkt från bipackssedel

Dessutom står det på förpackn ingen att man inte ska ge antibiotika(aminoglykosider) samtidigt som metacam då det kan konkurera om bindningen och således leda till toxiskaeffekter. (inte helt säker på vad det där innebär men det låter inte så bra..:/)
för er som vill läsa mer: http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=20000324000162&DocTypeID=4&UserTypeID=1

ooops läste fel om metacam, den hämmar inflammationer, inte mycoplasma! min eländiga dator hängde sig o bytte inte sida.. men #9 har rätt, det ska inte ges tillsammans med antibiotika då ämnena kan bli giftiga tillsammans.
Qui dormit, non peccat
hmmm…. Hon sa att dom andra två som hon bara skulle ha en gång om dagen var för smärta och feber och så… ska kolla doserna.. Men gud nu blir jag ju orolig, känns som om jag varit hos en helt okunnig veterinär?!?! Hon gick ifrån oss och var borta rätt länge för att räkna ut allting alla mediciner och ge oss rätt dos så jag antog att hon var nogrann liksom… :S
Freja:
Marbocyl 0,20 ml i munnen 2 ggr/per dag i 21 dagar
Baytril 0,16 ml en gång/dag i 10 dagar
Metacam 0,13 ml en gång/dag i 7 dagar.
Gna:
Marbocyl 0,18 ml 2ggr/pre dag i 21 dagar.
Freja väger 200 och Gna 180.
Och juste, Freja är jättejobbig att få i sprutorna (utan sjävla nålen såklart :P), hon piper och verkligen försöker ta sig loss det är väldigt jobbigt och det kommer rätt mycket utanför. =( Men det är enda sättet eftersom hon intte vill ha nånting gott som jag kan droppa medicinen i (banan, kaka, osv), antagligen är hon inte sugen på mat pga just att hon är sjuk.
Gna däremot funkar det jättebra på, hon bryr sig inte =)
Men jag måste säga att Freja verkar piggare redan fast det bara gått två dagar. =)

#11 doserna låter för höga i mina öron..
0,10ml en gång om dagen i 10 dagar är väl baytrilen på.
marbocyl hittar jag bara i tablettform men där ska de ha 2mg/ml per kg iaf..
metacamen ska ej ges till djur under 5 kg så där är jag nyfiken på varför de ger det till råttor.. doseringen är iaf 0,4 ml per 10 kg kroppsvikt.
Qui dormit, non peccat
Oj, men gud… :/ Men hur ska jag göra då? Man vill ju liksom lita på det ens veterinär säger… Ska jag bara sluta ge dom medicinerna eller? Nu blir det ju jobbigt liksom…

#14 de där är bara de uppgifter jag fått fram genom internet, jag har ingen veterinärutbildning alls!! baytrilen kan du ju fortsätta med, alternativt sänka dosen till 0,10ml istället=) den är ganska säker att överdosera med oxå=)
de andra två har jag ingen erfarenhet av egentligen, men metacamen hade jag nog slutat helt med… den känn sinte nödvändig då råttorna inte är skadade men synnerligen eftersom metacamen inte ska användas tillsammans med antibiotika. men det bästa är egentligen att du ringer till en annan veterinär och dubbelkollar om du är osäker! vi på forumet kan ju bara ge dig våra gissningar liksom=)
Qui dormit, non peccat
ok, jag kanske bórde sluta med metacamen ändå, det borde väl räcka med marbocyl och baytril..

jo för råttorna är väl inte skadade?? metacamen är ju först o främst för inflammationer.
marbocylen är jag osäker på hur mycket du ska ge, och den och baytrilen gör ju samma sak, alltså bekämpar mycoplasman. ring till roslagstull o fråga, bättre att fråga en gång för mycket än en gång för lite=)
Qui dormit, non peccat
nej hon är bara snorig och hänging, vettis sa att det var för att om hon hade smärta och för att få ner febern och liksom så :/

se till att råttorna har friskt vatten, så svalkar de av sig genom det.. är emot de där med att ge mycket medeciner i onödan till djur o småbarn, när det finns andra metoder som fungerar lika bra! får ja fråga vilken vett du pratade med?? var det en kille??
Qui dormit, non peccat
Nej en rätt ung tjej, kollade på deras hemsida och hon har arbetat som veterinär sen 2007. Stod också att hon hade råttor själv…

Jag skulle nog säga till dig att ringa en annan veterinär och fråga vad de tycker om den doseringen av de medicinerna.
Om du vill kan jag ta reda på en lämplig veterinär att ringa.

Måste bara fråga… Hur kom din veterinär fram till att råttan hade feber? Och vart hade den ont så att den skulle behöva metacam? Tycker det låter konstigt!!
jo tack, det vore snällt. =) Så ska vi se vad den veterinären säger… ush hoppas verkligen att råttorna inte blir överdoserade eller nåt…

#23 Ska försöka ta reda på det imorgon då jag själv bor i Göteborg vet jag inget om veterinärerna där uppe :P Ska se om jag kan prata med min veterinär också!

Jag skulle inte sänka dosen baytril, den är beräknad på kroppsvikt. Och låter inte högt utan som en normaldos. Metacam kan du ge en droppe direkt i munnen det räcker gott och väl. Och absolut inte i en vecka. Så ont har man inte av en förkylning. ;) skulle max ge henne det dem första dagarna. Ang Marbocylen så tycker jag att du ska ringa runt några olika veterinärer och rådfråga. Jag vet att jag fått det som kombination en gång vid snedskalle.
Det kan vara så att en av dem baytrilen eller marbocylen bryter ner cellväggarna runt själva bakterien och den andra bryter ner själva bakterien, eller hur man ska förklara.. i värsta fall motverkar dem varandra. Lite som att man inte ska ge bactrim och baytril samtidigt eller byta för tätt. Men eftersom båda tar både grampositiva och gramnegativa bakterier, blir jag lite fundersam.
ok tack… ska ringa någon annan veterinär imorn och inte ge så mycket metacam.

Metacam är jättestarkt, man ger det till hundar tex vid benskador eller dysplasi. Man kan ju ge det till råttor oxå, men brukar oftast ge det i samband med operationer eller ingrepp, som kastrering, tömning och eftervård av abcesser, stukningar, benbrott, stora öppna sår osv.
Anledningen till att jag inte tycker du ska ta bort det helt är pga att det anti inflammatoriskt./ inflamationshämnande.
Du kan ringa Ahlbergs veterinärpraktik. 08-7200655. Dit går dem flesta råttägare i stockholm. Och jag rekommenderar honom starkt. Men han kan vara svår att få tag på.