Råttbeteende
Har haft mina små pojkisar sedan i lördags. Är lite osäker på deras beteenden för den råttan jag träffat måste varit den kolungaste i världen.
1. Ragamuffin (min ena hanne) börjar knastra eller liknande ibland när man går och sätter sig vid buren. Lite knystat så där. Är det ett ljud för "OJ nu kommer matte" eller något annat?
2. När jag ska till att öppna buren är dom så klart där vid dörren å vill gärna springa ut. Sticker jag då bara in fingrarna för att ta ut en matskål eller liknande börjar dom oftast brottas. Är detta dominans beteende eller bara lek? Dessutom ere nästan alltid någon utav dom som piper ynkligt till som en minityr gummianka. vill gärna veta vad det är frågan om så mamiga jag kan sluta oroa mig att det är något fel.
3. Tror säkerligen det är individ från individ. Men ragamuffin är rätt ovillig till att bli upptagen. Ibland klättrar han på min hand. Men han verkar mer intresserad av att hoppa iväg än vara hos mig. Tar jag upp honom så sprattlar han som en fisk på torra land och går det inte snabbt nog med att han blir släppt börjar han pipa å knysta.
4. När de väl är ute ränner både Ragamuffin och Snarf runt som två torra skinn. Duktig nog lysnar det ibland på när man ropar te dom att komma tillbaka och inte försvinna. (låter dem inte springa någon annastans än på sängen för tillfället). Dock lugnar de aldrig ned sig. De bara springer, springer å springer. Är detta normalt eller är de oroliga? Ragamuffin är värst. Tar jag ut honom själv är han likadan meden Snarf kan lugna ned sig och sitta lite stil och mysa en aning. Han e inte lika hyper.
5. Åter igen till de här med å sätta sig vid buren. Då kan de ibland komma rännandes och börja klättra längst gallret och ibland provsmaka lite. Klättrar opp å ner repeterade gånger. Tills jag antingen gjort det jag ska eller att jag öppnat buren och de försöker klättra ut på luckan.
Några fel jag gör osm jag borde tänka på eller liknande? Eller är det enklast att jag har fått hyper råttor som kanske inte vant sig vid mig ännu?

1. jadu har en pojke jag med som brukar komma o lägga sig längst upp i buren när jag sitter bredvid framför datorn. han knastrar o ploppar med ögonen o tokmyser när jag pratar med honom=)
2. brottas med dina fingrar vid matskålen? är det inte det att de tror att du har mat då?? mina kan bli som tokiga om de får nått gott o jag luktar mat om fingrarna när ja ska ta deras matskål. de puttas, o slickar o drar i fingrarna med tassarna=)
försvarar de matskålen däremot så bör du nog fya dem så de inte blir en ovana.
3. de är inte alla råttor som har tid att vara upplyfta utan de ska gå snabbt! de finns roligare saker att upptäcka än matte=) är de ohanterliga jämt eller är de bara ibland??
4. prova lägg ut en filt eller handduk som luktar som dem så lugnar den nog ner sig o somnar=) men det kan ta flera timmar, har sj två buspojkar som aldrig är stilla nån längre stund uatn springer bara runt o undersöker, kommer fram för en klapp o en godis bara=)
5. de är ju bra att de kommer fram till buren, då är de ju glada att se dig=)
de kan vara så att de inte har vant sig med allt nytt, och eftersom de är bäbisar så har de en otrolig massa energi!! de är lätt att jämnföra med mina pojkar när jag satte in en bebis senast, då såg man verkligen hur lata gammelgubbarna blivit=) o de är bara 9 månader och 13 månader, bebisen 3 månader o kör slut på dem alldeles=)
Qui dormit, non peccat
1. Så det är mer nöjdhets ljud antagligen än att han blir stressad över att jag sitter där?
2. Jo ibland men det är ju för jag har mat. Men är det inte mat på g utan jag som försöker få dom rumsrena eller ska bytta ut deras pappers bolalr de får leka med så.
Försvara gör dem inte om jag ska ta ut dem för att diska eller fixa blötfoder. De snarare går undan.
3. Ragamuffin är i princip ALLTID det. han kan ha ett fusk häng för 3 sekunder sedan är det klippt. Snarf däremot kan sitta still i 5 min och bara mysa.
4. Okej, med andra ord har jag fått två torra skinn som aldrig lugnar ned sig. Det kan jag ta XD
5. Jag tänker mest att de tror de ska få mat. Men hade de varit rädda för mig skulle de väl inte ens klättra på mig för att komma ut?
Jo jag tänkte lite det med. Har bara haft marsvin som närmast innan och ja.. han var ovanligt snäll. Så jag antar tålamod verkligen gäller med råttor då de kanske tar lite längre tid på sig?

skulle tro att han bara är nöjd över att ha dig i närheten=)
nej hade de varit rädda för dig så hade de inte frivilligt klättrat upp på dig eller gått i närheten av dina händer.
jag har aldrig haft marsvin själv men jag känner folk som har marsin. i mitt tycke så är marsvin lunga o tråkiga, de sitter bara o äter eller skriker/piper=) råttor är mycket livligare djur, de älskar att busa o undersöka saker! du kan räkna med att de kommer att lugna ner sig om ett par månader, pojkar brukar bli lite lata av sig när de växer upp=) men de blir lätt tama, de accepterar i regel nya människor väldigt snabbt! men det kan ta ett par veckor innan de känner fullt förtroende för dig, de eror lite på aveln bakom dem och hur mycket hanterade de är innan du köpte dem=)
Qui dormit, non peccat
Aw.. Då slipper mamiga jag oroa mig.
Ne men det är total skillnad kan jag ju tro men ändå. Även om mitt marsvin var ovanligt aktivt. Men tror inte heller på att det är mycket likheter. Men är i det närmaste laget XD mer varit bondläpps djurs ägare och sköldpadda/reptil ägare. Så det är ju en hel omvändning i vetandet.
ja men då är jag med i svängarna igen =3 Trodde allt höll på gå åt helvete.
Som jag fattade var dom rätt så hanterade innan jag fick dem. Deras linje vet jag inte mycket om. Mest pappan då jag fick råttorna i födelsedags present av henne som hade pappan. Och pappan i sig är relativt lugn och pussig. Mamman vet jag inte. Har inte varit mitt största intresse liksom då jag inte har tanke på att ställa ut mina råttor. Kommer sällan iväg på något över huvudtaget :P