Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 748 ggr
AnneN
0

Blivande råttägare, behöver tips/råd

Hejsan! Jag och min sambo funderar på att skaffa råttor, men är lite nybörjare på området, han har aldrig haft råtta förr och jag hade en råtta för väldigt många år sedan. Så därför skulle vi uppskatta att få så många råd som möjligt innan vi skaffar råttor.

Vad ska man tänka på då man köper en råtta?

Kan man ha 2 honor tillsammans?

Finns det olika raser och vad är då skillnaderna mellan dessa? Vilka är lättast att få tama?

Finns det några mått på hur stor buren måste vara som minst? (Vi ska givetvis ha stor bur ingen liten plastlåda)

Finns det någon råttuppfödare i närheten av Luleå?

Ungefär hur mycket kostar det varje månad att ha råtta?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Belvin
0

Att köpa från en seriös uppfödare och att man har tid och plats i 2-3 år framöver.

Du kan ha många honor tillsammans, fungerar dom inte ihop är det råttor med dåligt temperament. Men köper man 2 bebisar brukar det aldrig vara något problem.

Nej, alla råttor är samma ras men det finns olika pälstyper och öron. Tamhet har bara med temperament att göra och inget med utseendet.

Det finns en lag om burstorlek, men jag kan inte måtten. L80 heter lagen. Det finns även Burräknaren som du kan söka på i forumet och få fram länk till.

Det finns nog ett par stycken i Norrland, tror Sockerråttan bor där.

Kostnad beror på vad man använder för bottenmaterial, vad man ger dom för mat , hur mycket leksaker och hängmattor man köper osv. Och om dom skulle behöva gå till veterinären.

Men ett par hundra i månaden skulle jag tippa på för 2 råttor.

Allamej
0

Välkommen och grattis att du och din sambo har sett det fantastiska med råttor som sällskapsdjur :)

Jag håller med i allt som Belvin säger och burräknaren hittar du på denna sida.'

Jag och sockerrattan är dom enda uppfödarna som jag vet av här i norr. Mia bor i Malå och jag bor i Lycksele.Vi kommer båda att ha kullar snart. :)

Personligen så har jag 9 honor i en flock och 8 hanar i en annan så att dom inte skulle fungera ihop stämmer inte. Det är endast dom med dåligt temperament som inte fungerar i flock.

När man köper ifrån en uppfödare så är råttorna redan tama eftersom dom har hanterats sen dag ett i deras liv.

Köper man från någon av oss så får man dessutom livslångt support om det skulle vara något man undrar över.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Nicciz
0

Hej AnneN

-Här är en bra länk om vad man behöver fixa innan Länk Jag tycker att det viktigaste att tänka på är att man har tid till den. Att ha ett humm om vad man gör tre år framåt. Så slipper man omplacera dem.

- Man måste enligt lag ha minst två av samma kön tillsammans och honor och hanar går lika bra. ¨

-Det finns inga olika "raser" på så sätt, men det finns olika typer. Men alla är rattus norvegius. Lite dum jämförelse.. -alla hundar är hundar, i olika skepnad ;) samma med råttor. Alla råttor är råttor men kommer i olika pälsstrukturer, färger och öron.

Jag kan stapla upp exempel på några av dem olika typerna.

Pälstyper

-Slät

-Rex

-Dubbelrex

-Naken (tre olika typer)

Och vad gäller öron är det två olika.

-Dumbo

-Toppörad

Dem har inga genetiska skillnader i temperament egentligen. Allt handlar om hur man avlat dem. Och köper man från en uppfödare är så ska dem redan från början vara tama, tillskillnad från grossist inköpta zoo'isar.

Minimun måttet enligt L80 är att ingen sida får understiga 35cm, men det är pyttelitet. Men toppen att ha en liten extrabur som tex sjukbur.

Uppe i norr, finns det två toppen uppfödare. Sockerråttan och Allamej heter dem här på forumet. Någon annan kommer säkert ihåg vad den där kostnadsuträkningstråden heter och kan slänga upp den som länk här.

Hoppas du blev något klokare, och välkommen hit Skrattande

AnneN
0

#1 & 2 tack för era svar =)

Vad rekomenderar ni att man använder för bottenmaterial?

Vilken är den bästa färdiga maten? Vart köper man den?

Hur är det med sjukdommar hos råttor? Finns det några ärftliga som man bör se upp med? Ska de vaccineras/avmaskas eller liknande?

_**/Mvh Anne

AnneN
0

#3 tack för länken  och för ditt svar =)

Att vi har tid med råttorna är vis helt säkra på, men ungefär hur många timmar/dag lägger ni ner på era råttor?

Då jag hade råtta för en massa år sedan så spenderade jag väldigt många timmar varje dag med råttan, hade inte katt då så den fick springa lös i mitt rum då jag var hemma, jag lärde den en massa olika trix och sådant.

_**/Mvh Anne

AnneN
0

Vad kostar en råtta i inköp?

Vart tycker ni att man kan köpa de bästa burarna?

_**/Mvh Anne

Allamej
0

#4 Aspspån, toalätt, aspflis fleece… Alla dom är helt ok bottenmaterial :)

#5 Så mycket tid som jag har :) Dom är mina älsklingar så dom vill jag ju umgås med :D

#6 Ifrån uppfödare kostar dom mellan 200-300 kr. Det är olika.

Dom bästa burarna hittar man oftast på blocket :D Ju större bur desto bättre tycker råttorna. Annars är zoosajten.se, grand-prix.se och guldfisken.se väldigt bra om man ser till sortiment.

Ta hellre en för stor bur… av någon underlig anledning så har råttor en tendens att bli fler… Väldigt mysko…  :D

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

KickanW
0

Bottenmaterial är en av de mest diskuterade frågorna gällande råttor. Många anser att kutterspån är skadligt pga terpentinet som är cancerframkallande och för att det dammar väldigt mycket.
Jag skulle rekomendera någon av dessa:
- Papperspellets (heter TOA-LÄTT i de flesta affärer)
- Tidningspapper (måste dock bytas väldigt ofta eftersom det luktar väldigt mycket)
- Aspflis (svårt att få tag på och ganska dyrt dock)

Råttorna ska dels ha fri tillgång till torrfoder och det finns det ingen riktigt bra att köpa i djuraffär så jag brukar rekomendera att blanda den själv. Basen bör vara de fyra sädesslagen, sen kan man blanda i nötter, fröer, torkad frukt osv. Det går att läsa väldigt mycket om.
Dels ska de ha riktig mat varje dag, precis som den vi äter. Fisk, kött, potatis, ris, pasta, grönsaker, rotsaker osv. Finns också mycket att läsa om vad som är bra/inte bra.

Sjukdomar är tyvärr ganska vanligt hos råttor, de har ganska dåligt immunförsvar och blir lätt förkylda. De kan även smittas av diverse ohyra (varför man ska undvika att ge dem hö bland annat) och tumörer är ganska vanligt vid högre ålder. Om man köper råttan från en seriös uppfödare som bara avlat på väldigt friska minskar risken såklart, och så får man helt enkelt ta hand om dem så gott det går. Men just pga av alla dessa sjukdomar är det smart att ha en buffert, till eventuella operationer, prover osv. Veterinärer är dyrare än man tror.

Jag brukar umgås med mina råttor några timmar om dagen. Eftersom jag råttsäkrat min lägenhet har jag som vana att öppna burluckan när jag kommer hem från skolan och låta dem springa som de vill tills jag ska sova, om jag inte har viktigt plugg att göra, ska städa eller liknande, där de är i vägen.

En råtta kostar mellan 75-300 kronor, beroende på var du köper. En seriös uppfödare brukar ta 200-300, och det är det värt att betala, tycker jag!

De bästa burarna hittar man faktiskt på blocket. Parakitburar eller voljärer brukar fungera bäst till råttor.

emmeb
0

Bra bottenmaterial är tex. toa-lätt (även kallat majsan remiss), det är papperspellets som går att få tag på lite överallt. Tidningspapper, bokflis eller aspflis fungerar också bra. Just flisen brukar stå emot lukt bäst.

Om det är Torrfoder du tänker på som "färdig mat" så brukar de flesta blanda egen då det inte finns något bra råttblandning att köpa färdig. Enklast är att köpa en grynblandning (korn, havre, vete och råg) eller en sockerfri basmüsli och till denna tillsätta lite nötter, torkad frukt, frön och Torrfoder för hundar. Då blir det inte lika fett som de färdigblandade fröblandningarna är. Man slipper även konstigt färgade pelletsbitar som man inte vet vad de innehåller. Som färdiglagad färsk mat åt dina råttor kan du köpa barnmatsburkar men enklast är att ge dina råttor lite av samma mat som du äter, fast utan kryddor och salt. De äter nästan allt du äter. Förutom barnmat, som är enkelt och går snabbt, så kan du även köpa gröt för barn som man bara rör ihop i lite varmt vatten. Det är enkelt att ha hemma om man har ätit ute någon kväll eller har ätit sådant som inte passar för en liten råttmage. ;)

Det är väldigt olika på hur mycket tid per dag jag lägger ner på mina råttor. Vissa dagar få de springa lösa jättelänge och man småpysslar med dem jätteofta medan andra dar så blir det mycket mindre. En tumregel är att de ska få vara ute minst en timme om dagen.

En råtta från zoo kostar runt 70 kronor. En uppfödare krukar ta mellan 200-350 kronor ungefär.

Burar kan man hitta jättefina på blocket, om man är tålmodig och letar. Billigast blir det ju även om man hittar en begagnad. Stora parakitburar och voljärer väljer de flesta. En råttbur får gärna vara högre än bred då råttor gillar att klättra. Annars kan man köpa nya burar på zooaffärer och över nätet.

KickanW
0

Haha, tre nästan likadana svar precis samtidigt… Men olika formuleringar bara :D

emmeb
0

Ah, rackarns, Kickan hann före!Flört

Bullerbytjejen
0

tidningspapper kan man också ha som bottenmaterial, det hade jag innan, billigt och bra. jag la ut massa tidningar på botten bara, sen rev jag remsor av några som jag la på dom hela tidningarna bara, man får byta lite oftare men det e ju gratis och det e skojj för råttorna, Man måste ta bort häftklämmorna i mitten på tidningen bara annars kan dom göra sig illa. Bra återvinning tycker jag :)

bur köper man billigast på blocket som allamej skriver, eller på andra annonssidor, ta gärna en lite större för jag vet också att dom har en tendens att öka i antal pälsklingarna våra, hehe.

torrfodret blandar man bäst själv, köp grynblandning och annat gott, ärtor, fröer, nötter..sök på grodblandning här på fokus så hittar du en bra torrfoderblandning. Men det bästa är att man kan variera lite hur man vill, huvudsaken dom får i sig alla fyra sädeslagen, som jag tror finns med i grynblaningen om jag itne är helt ute och cyklar.

Sen ska dom ha färskmat varje dag helst. pasta, lax, kyckling, potatis, ris, vad man nu äter själv till middag vanligtvis så länge det inte är starkt kryddat, så resterna går mest till råttorna, så slipper man slänga nått :)

ett hus och hängmatta och burplan är standard i en råttbur, hängmattor älskar dom, stegar så dom kan ta sig runt, det finns hur mycket som helst man kan inreda en råttbur med.

Bullerbytjejen
0

å en till :-P som jag jobbade på medans ni postade era *skratt*

AnneN
0

Tack så jätte mycket för era bra svar =) Jag visste inte att de färdiga råttblandningarna var felblandade men jag misstänkte nästan det ändå.

Givetvis kommer vi att skaffa en stor bur då jag själv inte anser att småburar ska användas annat än vid tex "karantän" om något av djuren blivit sjuka och behöver vara ifred.

Min första råtta blev nästan 4år gammal och dog av hög ålder, min andra råtta fick jag avliva pga epilepsi Gråter. Jag har saknat mina små råttisar sedan dess, så det känns som att det börjar bli dags för ett par till nu snart.

Måste bara köpa bur och en massa tillbehör först så allt finns hemma den dag vi hittar de rätta råttorna för oss.

_**/Mvh Anne

AnneN
0

Kan man försäkra sin råtta? Vad kostar det isf?

_**/Mvh Anne

sockerrattan
0

#15 Agria tar 50:-/råtta o månad med en självrisk på 700:-

Mia//

AnneN
0

#16 tack =)

_**/Mvh Anne

sockerrattan
0

#17 Skulle säga att du tjänar på att lägga samma summa på ett konto o ha när du behöver till råttorna. Jag har räknat på saken…

Mia//

Bullerbytjejen
0

ja, det tror jag mest på också, att försäkra tycker jag låter lite väl, speciellt om man bara ska ha som sällskap och bara ett fåtal. Vet inte hur det är om man är uppfödare och har en hel arme Tungan ute

AnneN
0

Hur gammal måste en råttunge vara innan man köper den?

_**/Mvh Anne

Allamej
0

5 veckor och väga minst 90 gram :)

KickanW
0

#20: Enligt lag 3 veckor men de "kunniga" rekomenderar minst 5 veckor och att de väger 100g.

Bullerbytjejen
0

e det lag på 3 veckor Förvånad ?

AnneN
0

#21 &22 tack =) sånt är bra att veta

_**/Mvh Anne

AnneN
0

Här kommer en fråga från min sambo… Kan man ha råttor och gerbiler i samma bur?

_**/Mvh Anne

hus-musen
0

#25 nej man kan inte ha råttor och gerbiler i samma bur. för det första så är det olagligt o för det andra så finns det risk att råttorna dödar gerbilerna.

Qui dormit, non peccat

Molle08
0

#25.. Nej det kan man inte.

Eftersom de är ju inte av samma art. Så det är inte klyftigt att ha dom i samma bur.

Bästa är att råttor i en bur och gerbiler i annat bur.. men går ha i samma rum fast i sina burar.

Denna kommentar har tagits bort.
KickanW
0

#28: Nu missade du nog att trådskaparen inte har någon råtta ännu, så vad ska hon döda menar du?

AnneN
0

#26 & 27 tack för svar, jag misstänkte det själv att det inte skulle gå men ville fråga för att vara 100% säker =)

_**/Mvh Anne

SweGizmo
0

Glöm inte att det är lag på att man måste ha MINST 2 råttor tillsammans:) ifall du inte redan visste det:)

många ovana köper ibland bara 1 råtta och tror att det ska vara så, men råttor är flockdjur och måste få ha någon av sin egen art i buren:)

Min blogg: SweGizmo.se

AnneN
0

#31 tack, vi ska köpa 2 honor, förut hade jag bara en råtta men jag vet bättre nu =)

_**/Mvh Anne

SweGizmo
0

Så bra så bra^^

Min blogg: SweGizmo.se

AnneN
0

Hur tjockt lager med bottenströ (toa-lätt) ska man ha i buren?

_**/Mvh Anne

hus-musen
0

#34 jag brukar nog ha 1 cm kanske?? mina pojkar sprättar iväg allt toa-lätt till ett bajshörn så i det hörnet så är det nog 5 cm tjockt o tomt nästan i de andra hörnen=) försök täcka botten men bli inte förvånad om de bara går i ett hörn av buren=) gör de det så försök ställa dit en toalåda=)

Qui dormit, non peccat

AnneN
0

#35 tack =) Jo de rättor jag har haft förr gick på speiella ställen för sina behov, vilket underlättade rengöringen av buren betydligt.

_**/Mvh Anne

hus-musen
0

#36 ah okej=) problemet för mig är när de skiter på fel ställen!! typ under matskålen eller nått sånt=)

Qui dormit, non peccat

AnneN
0

#37 det gjorde min 1:a råtta, men det löste jag genom att sätta matskålen på en hylla

_**/Mvh Anne

hus-musen
0

#38 jo de har jg oxå gjort=) o sen märkte jag att om man passade på o flyttade bajset i buren så fort man såg det o skrubbade med klorin så lutade pojken att bajsa där=) men de tog säkert en månad innan han fattade!! lite trög kanskeSkrattande

Qui dormit, non peccat

Karmatarerskanise
0

Vad kul Anne :)