Råttor iFokus

Råttor

Etikettpyssel-leksaker
Läst 2117 ggr
Bima
0

Gömma godis

Att gömma en godisbit är ett bra sätt att stimulera ens råttor. Man kan t.ex. lägga det i en äggkartong så de får bita sönder och öppna paketet för att komma åt godiset.

Det är bara att prova att gömma i olika saker och på olika ställen. Det är minst lika kul för en själv att titta på när de sitter och klurar på hur de ska få ut godisbiten.
Då märker man även hur smarta råttor är och hur enkelt de kan lösa vissa pyssel.

Har du själv kanske några roliga historier om det här?

Staffan
0

Det här låter som någonting som jag skulle kunna sysselsätta mig med många timmar… :)

Hur kommer det sig att dom vill in i äggkartongen? Är det för att dom känner lukten av godis? Vad för slags godis brukar du ge dem?

Glad

// staffan

Bima
0

Haha ja det är väldigt kul att titta på, det kan jag lova. :)

Ja absolut, de känner ju lukten av det som ligger där i. Förut brukade jag köpa ett godis som var till råttor, men de tog bort det, varför vet  jag inte när det redan finns så lite till just råttor. Jag personligen brukade ge t.ex. en bit av en hundchoklad, kanske en liten ostbit eller så.

Sen tycker ju alla råttor om olika saker, några var tokiga i ostbågar medan andra inte alls tyckte det var gott. *s*

Naffos
0

Mina råttor ger upp så fort… dom är bortskämdaRäcka ut tungan

Bima
0

Haha, ja jag hade en råtta som alltid lät brorsan göra allt jobb sen snodde han själv godiset *s*

Rullan
0

Toarullar brukar jag gömma godis i åt råttorna. Bara att trycka ihop ändarna på rullarna å stoppa i något som råttorna gillar. Funkar även att ge till hundar,katter,mm

carroline
0

jag brukar ta dom där gula "kapslarna" (eller vad man nu kallar det?) som man får med i kinderägg och lägga en godis i.. det brukar dom grejja med en bra stund!

Odette
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

gömma godis etc är ett bra sätt att stimulera sina råttor. När de får använda nosen så använder de ju hjärnan..

en annan rolig grej man kan göra till sina små, är att hänga upp t.ex ärtor, köttbullar eller strips på en tråd och hänga upp i buren;
Meningen är att råttorna ska få kämpa lite för att komma åt maten. Det är både roligt för råttorna och för husse/matte som ska titta på.. hehe, det är faktiskt väldigt intressant att iakta dem när de försöker lista ut hur de ska komma åt godsakerna. var och en har sin egen stil..
Detta kan sysselsätta de flesta råttorna längre stunder. kanon tips! : )

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Odette
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ett annat roligt tips är ju att låta råttorna fiska upp tex ärtor från en balja med lite vatten. Se bara till så att baljan är stadig, annars skvimper de lätt ut allt vatten om de sätter sig på kanten för att nå ärtorna..

roligt tidsfördriv för råttorna och lätt att anordna : )

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Terato
0

Men det gäller i så fall att man hittar på något som är RIKTIGT GOTT!

Mina är tokiga i leverpastej och räkor. Och kyckling! Det skulle dom göra vad som helst för.

#6 haha, va taskigt! Dom kapslarna kan väl inte råttorna öppna över huvudtaget!

Eller?

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Råttan_Jack
0

#9 Jack var  GALEN i kyckling. han susa runt i hela buren på jakt efter mernär man gett honom nåt!Skrattande

Amerix
0

Har alltid tyckt att det är kul och ge mina råttor en isbit på varma sommardagar att slicka på…..för det första är det svårt och hålla i isbiten den glider iväg….men är väldigt läskande….och när man har "läskat" färdigt och vill gömma den för att ta en lite god slick senare….men då får man se ett förvånat råttansikte…..som inte kan förstå vart isbiten har tagit vägen…(den har ju smält bort…..Flört)…….Skrattande

Annars så brukar det ju vara jättekul och få en hasselnöt att gnaga på….det roar dem länge…..samt roligt att höra när alla sitter och försöker knäcka sin nöt….valnöter ska inte vara bra att ge de kan spricka på ett oturligt sätt och skada råttan.

Brukar även köpa några påsar med hasselnötter när juletiden är slut…..många butiker brukar då sänka priset på dem….men bästföredatumet brukar först vara 6 månader senare….så man kan ha hasslnötter hemma och ge dem då och då till sensommaren…

Vid juletid kan man även ge dem en kokosnöt och roa sig med…..

Vissa hundkex är också roliga att ha……

Man kan även ställa en mugg över en godisbit och råttan själv får klura ut hur han/hon ska få tag på godisbiten…

Brukar även köpa majskolvar när det finns bra erbjudanden….brukar dela en majskolv till 4 råttor…kan vara lite hårt och skära igenom…..men det går….den har man också roligt med en lång stund…….

Och har man ToaLätt kattsand i sin råttbur….så kan man även strö i lite sesamsfrön (brukar då köpa skalat sesamfrön) i detta vilket råttorna tycker är roligt att leta efter….de gillar tydligen smaken på de små fröna….

Det var lite tips ifrån Amerix…Glad

ShaSha
0

Hahaha! Tack för tipsen, det där med isbiten måste jag prova! bara för att se minen när den smält! Skrattande

/ShaSha

Allamej
0

Odettes tips här är ju utmärkta sätt att motionera sina små :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Liingefors
0

vad ska man ha för godis bir då vad för sort asså?

Laserknas
0

Brukar gömma de på olika ställen i rummet så han får springa och leta men gör de inte varje gång så han försöker kolla igenom allt och listar alltid ut nya ställen och kolla om de finns nå godis där :)

CaithSith
0

Gillar råttor att gräva?

Terato
0

Ja, de älskar att gräva i blomkrukor! :P

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se