Råttor plus allergi och katter
Hej! Jag är ju så sugen på att skaffa två råttor. Men jag har tre katter, går det verkligen? Eller kan jag glömma bort mina drömmar redan här?
När jag var liten blev jag allergisk mot min kanin, efter det kunde jag skaffa katt och de senaste allergi testen har inte visat på någon allergi alls..
Men jag är överkänslig mot någonting, vet inte vad. Inte mot katt iaf då testerna är neg. Ibland rinner ögonen och näsan =allergi. Kanske mot damm eller något liknande. Är det dumt att skaffa råttor nu..? Jag vill ju inte riksera att utveckla allergi mot katterna också.. Hjälp mig att tänka..
Moa

jag har pollenallergi men har alltid kunnat ha djur
har haft råttor och katt och möss och degusar och hamstrar och har nu en iller och en spindel
katten brydde sig inte så mycket om råttorn, tyckte bara att de var lite intressanta ett tag tills han insåg att ahn ändå inte kommer in i buren, för råttorna går ju inte direkt lösa
så visst kan du ha råttor och katt, för katten ska ju inte bor i råttburen =)
golf.ifokus.se
Det kan vara spånet eller pisslukten du inte tålde. Jag har både astma och allergi, men jag har både hund och råttor =) Har nämligen 2 hundar och 8 råttor och det funkar jättebra =) Så du kan ju alltid testa, men det finns nog en risk att du inte tål =/ Fast det borde inte vara några problem =) Jag har en nakenråtta, 2 dubbelrex, en rex och 4 släthåriga, har inga problem med någon av dem =) Känner allergi ibland av kisslukten. Annars har jag absolut inga som helst problem medm ina sötnosar =)
Hej!
Tack för era positiva svar! Jag blev genast gladare. Men jag undrar en sak till
Inom kattvärlden finns det ju en ras"grupp" som kallas rex (Cornish rex, devon rex, selkirk rex osv) som allergiker ofta tål. Är det samma med rexråttorna? Är de "skonsammare" än "vanliga" släthår?
Jag tycker dessutom att rexråttorna är toksöta *ler*
Vart kan man få tag på "billiga" burar? Ska jag ha råttor ska jag ha en stor bur, byggd på höjden liksom med mycket space. Vart kan jag få tag i en sådan utan att få betala mig alldeles pank? Blocket?
Vad rekommenderar ni, råtta från uppfödare, privatperson eller "djuraffär"?
Hej!=)
Så bra!=) Jag vet inte om det är samma sak, är inte så bra på katter =P Men det är möjligt att rexråttor kan vara lite mer "skonsammare" än vanliga, men jag märker ingen skillnad på mina råttor, när det gäller allergin alltså.
Ja, det är dem =) Enligt mig är alla dumbos söta =) Toppörade är inte alltid lika söta =P Dumbos är min favorit =)
Blocket är ju ett ställe, men annars kan man gå in på annonsguiden.nu, där kan man söka på det man vill och då kommer det upp från olika annonsställen, inte bara blocket =) Många tar ju faktiskt inte överpris för sina burar.
Djuraffärsråttor kanske inte är det bästa; enligt mig iaf. Visst de kan vara underbara, men det är väldigt mkt inavel där och mkt oplanerad avel.
Alla mina bäbisar kommer från privatpersoner och hittills har det inte varit ett enda fel på någon av dem =) Jag rekommenderar privatpersoner, men visst går väl uppfödare också bra, fast själv trivs jag med privatpersoner, iaf de som är seriösa!=) Du kan ju prova på vad som passar dig bäst!