Blodig om näsan...
Jag har tidigare skrivit att min ena råtthona bara ligger och sover i stort sett, hon går inte ner så ofta för att äta och dricka, kanske en gång om dan, så jag brukar lägga mat uppe hos henne, ofta mjuka saker ifall hon har svårt att äta och då äter hon. Men iaf, tycker det är lite konstigt att hon ALLTID i stort sett ligger högst upp på hyllan och sover, medan den andra är mer aktiv och äter oftare osv.
Men idag märkte jag också att hon är blodig runt näsan, nu har jag läst att det är deras snor, är det så? Men även om det är deras snor är det ju inget bra tecken, eller hur? Varför är hon snorig, varför ligger hon mest och sover och inte är aktiv?
Plus att hon har ramlat liksom två gånger som om hon vore väldigt klumpig för en råtta…
Båda är runt åtta veckor och Freja den "blodiga" är den som är minst tam och som aldrig kommer fram och inte gillar att bli hålld hon rivs liksom mycket och vill bara klättra upp på axeln. Kollade hennes tänder men såg inget konstigt, ingen diaree i buren heller.
Snälla hjälp, blir ju orolig för henne :(
På bilden ser man buren, hon ligger liksom alltid högst upp medan maten är på övervåninen där de antingen kan klättra genom röret eller på gallret som dom alltid gör.
Alltså, hon låter inte frisk och jag tycker verkligen att du ska ta henne till vet.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Jo… Även om det inte liksom sprutar "blod"/snor, utan bara är lite grann runt nosen, men läste någonstans attdet kan vara för bottenmaterialet? Men jag har alspån som inte dammar, och hon har haft det hela sitt liv, i djuraffären också och aldrig några problem..
Men jo, får väl bli veterinären, tänkte bara om nån kände igen det eller så visste om det var mycket allvarligt eller inte så?
Antagligen är det någon slags förkylning/influensa eftersom hon är snorig och verkar kraftlös. Veterinären kan nog ge henne medicin :)
men då kommer ju problemet med veterinär som kan mycket om gnagare.. vilken.. Bor i Järfälla i Stockholm… Har sett att det finns nån manlig veterinär på söder som ska vara bra med gnagare..
ahlbergs kanske? magnus ladulåsgata

FrejaGna: Har du et billede af det?
#6 menar du en bild? På vad?

Jag menar en bild på råttans nos