OT Juridik
Finns det någon jurist här eller nån som är bra på juridik?
Jag behöver en förklaring på vad som skiljer ett praxis från ett prejudikat.
Har läst kurslitteratur och föreläsningsanteckningar, googlat på internet… När jag tycker att jag förstår så dyker det upp nåt liten grej som vänder det helt igen. Så just nu känner jag mig bara helt förvirrad…
Som jag fattade det från början så är det så att en dom från HD eller RegR är ett prejudikat som skall följas. De domar som följer i prejudikatets fotspår blir praxis… ?
Men sen såg jag att det kan komma praxis från HD och RegR också, och då förstördes min teori om att ett prejudikat "föder" praxis…
Suck. Jag är less nu och behöver lite backup! =D

hihi förstår att du har problem!! praxis och prejudikat är nästan samma sak.
praxis betyder sedvänja, det är en överkommelse av ett förfarande! används gärna inom rättsväsendet då man kan få till en tex fällande dom pga praxis i ett tidigare liknande fall.
prejudikat betyder före och lag, de innebär att en tidigare dom kan användas som ett rättsnöre till ett liknande fall.
så ordet betyder samma sak i slutändan, största skillnaden är att praxis kommer före prejudikat, en praxis blir ett prejudikat efter ett antal mål kan man väl säga. se är svårt att förklara!
Qui dormit, non peccat

Jaa..det är så sjukt invecklat allting!
Är du säker på att praxis kommer före prejudikat?
Jag har för mig att det stod nånstans att endast domar från HD eller RegR är prejudikat, och att dessa blir vägledande sedan….
Eller kan domar från vilken domstol som helst komma att bli praxis / prejudikat?
God damn vad jag snurrat in mig i det här…blääääää
Förslag; Har du ringt och frågat på en advokat byrå? De kan nog hjälpa dig att förklara.

#2 som jag förstått det så kommer praxis alltid före prejudikat. ja vilka domar som helst kan bli praxis/prejudikat. det är först och främst domar från högsta domstolen, regeringsrätten som blir prejudikat men domar från kammarrätten och hovrätten kan oxå bli prejudikat. men alla de andra rättar sig under högsta domstolen så ett prejudikat från HD smäller högre än en från kammarrätten tex och då följer kammarrätten riktlinjerna som HD satt upp.
Qui dormit, non peccat