Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 710 ggr
[FrejaGna]
0

Lite blandade råttfrågor!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte bara börja med att säga hej, ny här! :P

Jag är även ny råttägare, fick dom i fredags, så därför har jag lite nybörjarfrågor som jag skulle bli glad om n svarade på! :)

1. Mina råtthonor är gråvita, finns det någon speciell färg som det kallas - lite mer fint namn liksom? Bifogar bild.

2. Jag har alspån i buren, och en toalett jag försöker få dom att bajsa o kissa i. Problemet är att jag inte ser vart dom har kissat. det blir liksom inte blött och ingen annan färg, och om jag inte ser kan jag ju inte lägga ner det i tollådan och visa dom, det bara luktar illa men det syns inte :/ Enda svaret är väl o byta väldigt ofta i hela buren…

3. Så fort jag tar ut dom och ska gosa bajsar på alltid på mig xD Jag förstår ju att dom ofta måste göra det, men är det för att dom blir nervösa eller vad? Lite jobbigt att bli bajsad på hela tiden :P

4. har ni några tips för att få dom "tamare"? Skulle vara kul om dom tex kom fram till buren när jag ställer in maten, dom fattar ju inte när jag kommer med maten utan det tar dom en stund tills dom råkar passera skålen. Vore kul om det räckte med att jag ska typ deras namn så kommer dom! Samma med om jag vill ta ut dom o kela, inte behöva sträcka mig efter som utan att dom tycker det är kul. Alla tips ni kommer på skulle jag uppskatta :)

KickanW
0

1. Det är antagligen black, men med en gen som kallas roan… Som innebär att de bleks då de blir äldre :)

2. Det är tyvärr inte många råttor som kissar i toaletten, mina kissar t.ex. hejvilt över hela buren. Bajsa i lådan däremot är ganska enkelt att lära dem.

3. Det är nog för att de är stressade, ta det lugnt och låt dem vänja sig vid dig och den nya miljön så kommer de snart sluta med det.

4. Det enda du kan göra är att vara med dem så mycket som möjligt. Ha dem i luvan på en luvtröja när du diskar, pluggar, ser på tv osv. En rolig grej att göra med bebisar är att leta upp ett uttrymme som är helt tomt på saker (trappuppgång, badrum/dusch) och låta dem springa fritt. Då är du det enda stället att gömma sig på vilket gör dig till en trygghet!

[FrejaGna]
0

tack för svaret! fast jag kan ju inte ha dom i luvan och så eftersom dom bajsar Obestämd

[FrejaGna]
0

#1 fast dom är ju inte svarta, utan grå :/

KickanW
0

#2: Du kanske får ha en skräptröja i början då. Lite kiss och bajs får man vänja sig vid om man har råttor :)
#3: Som jag skrev, roan är en gen som bleket färger. Alltså blir de gråa fast de egentligen har färgen "black". När de är gamla kommer de nästan vara helt vita.

KickanW
0

Det här är min Juni, han är agouti (viltfärgad, brun typ) med roan-genen.

På första bilden är han en dryg vecka, andra bilden 6 veckor och sista bilden ett och ett halvt år ungefär.

Terato
0

Jo, de är grå! Och det är det som är grejen med roan. De föds med en färg, vilken färg som helst, som sedan bleks! på bilden ser det ut som att din är en black roan, dvs. den föddes black men håller nu på att blekas så att den blir mer och mer grå!

Vissa roans bleks så mkt att de till slut blir vita. Andra stannar där din är nu. Men troligtviskommer den att fortsätta blekas hela livet!

Kickan, har inte du några bilder på Juni som du kan demonstrera med?

Sen tror jag att det är viktigt att försöka bli av med sin bajsskräck. ;) Om du inte får panik när de bajsar så känner de att du är avslappnad och då blir de också mindre stressade och inte lika bajsiga. Ta på dig en huvtröja osm du inte är så rädd om och acceptera att de kommer att bajsa i början. plcoka bort korvar på en gång och om du vill kan du ha en transportbox eller liknande med toalätt i som du sätter dem på när de bajsat(eller helst innan) Till slut hajar de. Men bebisar brukar vara lite bajsigare än vuxna råttor!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

KickanW
0

#6: Haha, vi tänker lite läskigt lika ibland :)

KickanW
0

Kan tillägga att din råtta har teckningen striped.

Alltså skriver man att din råtta är black striped roan :)
Black (färg)
Striped (teckning)
Roan (blekgenen)

Förlåt om jag är övertydlig, men jag vet själv att det är rätt mycket att hålla reda på i början! :D

[FrejaGna]
0

tack för svaren! :)

[FrejaGna]
0

8 # varför är dom just striped då :P

Terato
0

#7 Haha, ja, shit vad läskigt det är ibland!

Ja, men det är jättekrånligt i början. Speciellt det där med roan hade jag en hel del problem att förstå mig på i början. Vad som var vad, liksom.

Det är ju väldigt spännande med roan att man inte vet hur de kommer att se ut som vuxna.

Tycker att Juni bara blir vackrare och vackrare!

teratos.r8or.se

KickanW
0

Varför och varför, den teckningen dom har heter så :P
Här är en sida med en himla massa färger, teckningar och typer. Den är på engelska så vissa saker kanske inte finns i Sverige eller så. Svenska råttsällskapet har också några beskrivningar på fäger, teckningar och typer på deras hemsida. Klicka på Tamråttan > Standard.

Terato
0

Om man ska prata teckningar så finns det ett antal men det är iaf såhär:

Husky och Striped är alltid roan.

Hooded, cappet, american berkshire, english berkshire, variegated osv är aldrig roan.

Striped betyder att det är ett streck som går på huvudet och längs ryggen och husky går längre ner på sidorna. Både striped och husky har vita tecken i ansiktet. En Hooded t.ex. har helfärgat ansikte utan tecken(jo, de kan ha pannfläck men undersidan av huvudet är liksom färgat)

Sen finns det capped också och de har inget streck på ryggen utan bara teckning på huvudet.

Sen finns det ju hundratals varianter som är feltecknade och där kan det ibland vara svårt att placera i en kategori.

Husky kan ibland misstas för att vara en american berkshire eftersom deras tecknignar ofta kan vara väldigt lika! Men en american berkshire bleks inte så tiden utvisar ganska snabbt om det är en ambk(förkorting av american berkshire) eller en husky.

Som Kickan säger är det bäst om du läser på lite själv. Det blir så himla mkt info annars! Läs länken, är mitt tips. Återkom sen när du har fler frågor eller om du fortfarande funderar samma sak!

teratos.r8or.se

[FrejaGna]
0

tack! :)

[FrejaGna]
0

så mina råttor är alltså troligen Black Striped Roan. :)

Terato
0

Ja, striped roan är de aldeles säkert! Förmodligen black, men det kan vara agouti också. Det är lite lurigt att säga nu när blekningen har kommit igång! Ser båda likadana ut?

Iof går ju färgen gasnka långt ner. Vet inte riktigt var gränsen mellan striped och husky går. Fast min känsla säger striped. Ska tillägga att varken jag eller Kickan är några experter(även om vi ibland verkar som det :P).

Nej men du kan säga att de är black striped roan och om du har något intresse för att registrera dem så kan du skriva black striped roan! :)

Förhoppnigsvis glider någon uppfödare in och kan bekräfta/ifrågasätta utlåtandet! ;)

teratos.r8or.se

[FrejaGna]
0

Okej, jo, dom ser likadana ut, fast på den ena går det liite längre ner och den ena har liksom lite fläckigt där det går över till vitt, men annars är dom lika

cosmonita
0

Det här med husky och striped är ju en bedömningsfråga, man kan tycka olika om var gränsen på det svarta slutar på respektive variant. Jag tycker att FrejaGnas råttor är black husky roan. Striped roan har en mycket smalare svart "stripe" på ryggen.

Terato
0

Då tycker jag vi fastställer husky!

Vilken härlig bild, cosmonita!

teratos.r8or.se