Råtta i "klimakteriet"
Nu vet jag inte om det är tillfälligt fel på min dator eller sökfunktionen, eller om de jag söker inte finns, aja t saken. Jag har en "liten" (lite väl tjock) flicka som föddes 20 Maj 2oo7. Hon sitter ensam eftersom jag försökt som en idiot med att få ihop henne med dom andra flickorna men det går verkligen inte =/. Hon har inte suttit ensam hela livet men sedan februari så de är ett tag nu. Det jag tänkte på är ifall det går att se ifall en råtta inte längre är fruktbar eller vad jag ska kalla det. Eller om jag via hennes ålder kan vara säker på om hon inte är det. Hon skulle kunna flytta in hos mina pojkar. Dom brydde sig inte om hennes burkompis som inte längre var fruktbar så. Men jag har inte vågat testa eftersom jag inte vill riskera att Naima blir dräktig.
Heheeh ursäkta om jag är lite otydlig eller så.
=)
Jag tycker inte att du ska försöka sätta ihop henne med hannarna! Enda gången man kan sätta ihop honor och hanar är då någondera är kastrerad så man är 100% säker på att inga oönskade bebbar kan bli till.
Kan man ens se på en råtthona att hon inte längre är fertil? Det är ju såpass individuellt huruvida man kan se på dem att de löper. En av mina honor har slutat få sina "öronviftningar och löpstelningar" iom stigande ålder men det kanske bara är löpandet som lugnat ner sig, hon kan ju fortfarande vara fertil utan att det märks liksom. Eller? Jag har iaf aldrig hört om att man kan vara säker på att de blir "sterila" vid ex. en viss ålder.
Jag tycker iaf inte att du ska försöka då du inte är 100% säker. Har du däremot någon kastrat så kan du ju prova.
nej de är precis de, jag inte velat göra de pga att jag inte är helt 100. Har läst runt lite här och var och då har de stått att en rått hona inte längre är fertil efter 18 månaders ålder. Men hur kan man liksom vara säker på det? Fast ändå, hade en hona som inte var fertil längre och hanarna försökte inte ens med henne, typ som om dom visste. Men de vill ja inte kolla med Naima för tänk om de är så att dom hoppar på henne och hon är fertil. Naima har aldrig visat när hon haft brunst heller. Jag tycker så synd om henne som sitter ensam men hon verkar inte vilja sitta med någon annan heller eftersom hon beter sig som hon gör, överdominant.
Jaså? Var hittade du det att de inte längre är fertil efter 18 månader? Jag har aldrig hört det men det kan ju vara jag som missat också såklart. ;)
någon bok på bibblan, just därför ja inte litar på de, bara en källa :P
Alla honor blir inte infertila i samma ålder, det är individuellt.
Jag har t.ex. en hona som är drygt 1½ år och som fortfarande visar att hon löper.