Blue Agouti - färghjälp
Behöver lite hjälp med att färgbestämma Dimma. Kan hon vara en Blue Agouti? Eller Cinammon? Hennes syster är med på t.v. på bilden. Tycker att båda ser lite blå ut? Enligt uppgift från uppfödaren är pappa Mink och mamma blue husky roan…
På kortet är de båda bara bebisar och tyvärr solar de sig i glansen från fatet de ligger emot vilket kanske gör det svår att bestämma färgen…

inte blå agouti.
svart och cinnamon?
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Ja, Älvaälva är nog svart. Tycker dock inte att Dimma passar in på cinnamon riktigt heller. Men å andra sidan är färger väldigt svårt (tycker jag ) speciellt på de rexade. Och så finns det ju alltid mindre bra varianter
…

Men det går ju inte… mink och blå får inte augotibebisar. Hon är mink och de andra är svart. Vem har sagt att hon är bl ag?
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Mink är väll mer lila tycker jag?
Om en råttan har augoti i generna så är den augoti, en svart kan inte bära på ag eftersom ag är dominant och ba inte är det… i den svarta gruppen så är ba den dominanta färgen.
Ag kan bära på svart, mink och det mesta annat men en svart och en blå kan inte få bl ag…
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
svart kan se ut som grå när det blivit blekt. speciellt om det finns roan med i bilden. Tyvärr har svart lätt för att blekas, bli lite rostiga och blaskiga. Händer när man har flera färger i generna. Ska man ha riktigt snygga svarta ska man avla endast på svart. Gäller de flesta färger.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Blue agouti findes jo i et utal af nuancer - hvad er forældrene til rotten og hvad bærer de på af fælles gener?
Det står högre upp, en svart och en blue har fått denna avkomma
"Enligt uppgift från uppfödaren är pappa Mink och mamma blue husky roan…"
Er det som står 
Men der står ikke hvad de bærer på 
Men 2 råttor i den svarta gruppen kan väl ändå inte bära på något ur augotigruppen? Hur ska dom kunna göra det när ag är dominant mot svart?
Det siger jeg heller ikke og jeg er helt enig med dig i at det ikke lader sig gøre. Måske er der gået noget galt undervejs, en forkert farvebestemmelse af forældrene måske, eller rotten er måske fra et helt andet kuld osv. osv.

Har man inte haft koll på en snabbt bleknande roan kan en agouti mycket väl tas för en blå redan i unga dar. Min Skruttan trodde jag var blå, eller iaf non-agouti, striped roan. Nu i efterhand, så har jag ju listat ut att hon var en agouti eftersom hon fick agoutibebar med en svart hanne ;D
Var huskyn dessutom rexad, så finns det väl än färre rejält tickade strån att gå på?