Är hon sjuk? Sover bara
Jag har fått mina två råtttjejer i fredags och dom är jättesöta. Köpta på bromma zoo och från samma kull, gråvita. Den ena, Gna, som är lite mindre, är ganska tam nu. Hon kommer fram när jag öppnar buren och bågar klättra på händerna, och hon somnar till o med ibland när man har henne i knät och klappar henne. :) Hon äter också mycket och ofta, och brukar gömma häflten av maten i deras hus, men så gör väl råttor. :P Men den andra, Freja, trodde jag var den mest aktiva och minst tama, för det är hon, när man tar ut henne. Hon vill verkligen inte vara still i mina händer som gna, utan ska klättra och klättra och vara på axeln hela tiden. Så, en aktiv råtta och en lugn råtta tänkte jag. Men det är tvärtom i buren. I buren så blir den aktiva Freja slö. De fyra dagarna jag haft henne har hon i stort sett bara legat högst upp på hyllan mot taket och sovit. Gna sover där också rätt ofta, men hon går ju ner också och äter och dricker osv. Men Freja sover hela dagarna och nätterna, och hon äter nästan aldrig. Och om jag räcker fram något gott till henne skiter hon i det.
Däremot har hon ingen diaree, snor, tåriga ögon eller nyser eller nåt sånt. Men jag bara undrar om det är normalt att hon sover SÅ hima mycket och inte ens äter? Jag har ju käst att råttor måste äta ofta..

vad ger du för mat? en del är kinkiga med maten,men de äter när de är tillräckligt hungriga!! sen att hon sover mycket är svårt att säga, mina pojkar sover olika, en sover jämnt men är fullt frisk, o en annan sover aldrig! skaffa en våg så ser du om hon går ner i vikt, går hon upp i vikt så är det inget att oroa sig för. kolla hennes tänder oxå, kan vara där felet sitter! ge henne blöt mat som hon slipper tugga så går de säkret ner.
Qui dormit, non peccat
Tack för tipsen! Dom får en egen blandning med musli utan socker med alla fyra sädessorter, lite corn flakes, puffat ris, ibland lite nötter (fett) och lite torkade frukter.
Sedan får dom på kvällarna lite pasta, grönsaker frukt, fisk och sånt.
Har inte sett nåt fel på tänderna och hon är ju till o med större än sin syrra, men ska kolla det där med vikt. Dom är ju bara 8-9 veckor också. Tycker att hon har ganska rund mage ändå för att inte äta och bara sova