Råttor iFokus

Råttor

Etikett: rif-och-ifokus
Läst 1437 ggr
Falurven
0

Ett litet förslag...

.. ett litet förslag för att ha bättre koll på dem som föder upp råttor i stor/liten skala. Finns ju trådar där folk skriver om dom föder upp, men skulle man inte kunna skapa en tråd där inga andra kommentarer skall ges, utan bara en kort presentation om ens lilla/stora uppfödning?

En sån här tråd finns säkert redan. Men hur aktuell är den nu? ^^

Presentationen kan innehålla exempelvis :

• Namn
• Bor
• Inriktning
• Hemsida
• Medlem i srs (Ja/nej)
• Registrerad uppfödare i srs (ja/nej)

Sen kanske man kan bifoga en bild eller så.. Det är ej meningen att ni ska skicka in er presentation i denna tråden, utan är förslaget bra så skall en ny tråd skapas ^^

Sedan kan dem som är i jakt på råttor gå in och kika i "uppfödarlistan" och lättare kunna hitta det dom söker ^^

Någon som gillar idén eller vill tillägga/ta bort ngt? :) All info är givetvis frivillig att fylla i, men ju mer man vet desto bättre. Sen är det väl alltid kul om någon kommer på mer att skriva med i sitt inlägg ^^

Mvh Nathalie

hus-musen
0

hmm ja och sen nåla den längst upp!! som de är nu så är det kaos närman ska försöka hitta uppfödare..

Qui dormit, non peccat

SweGizmo
0

Bra ide.

Min blogg: SweGizmo.se

Falurven
0

Sant! :) Det var någon som hade en lista i en dagbok förut, men den är väl inte heller så jätteaktuell?

Precis så tyckte jag också att man skulle göra xD Då har man minsann koll på uppfödarna! :D

Mvh Nathalie

Allamej
0

Det var Grodan som hade en Uppfödarlista men den försvann i bytet till nya versionen…

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Jinaum
0

låter som en jätte bra idée ju :D

Falurven
0

Jaha. Inte undra på att jag inte hittat när jag letat.. :o

Mvh Nathalie

Falurven
0

Fler som är "på" iden då? :)

Mvh Nathalie

KickanW
0

Jag tycker det låter bra!

flikka83
0

#8 Det tycker jag  med! Skrattande

Molle08
0

• Namn Annie
• Bor Örebro
• Inriktning: Råttor
• Hemsida www.regnbagen.zoomin.se
• Medlem i srs (Ja/nej) Nej, ska bli medlem.. är på väg
• Registrerad uppfödare i srs (ja/nej) Nej, inte än men ska sen
• E-mail regnbagen@zoomin.se

•Info om inriktning av färger.. Har inte bestämt vilken färger jag ska inrikta mig på.. Bestämmer nog mig sedan.

Mymlan
0

Mkt bra ide.. Gärna oxå att uppfödare skriver vad för färger etc de håller på med..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Falurven
0

11# Jaa :) Det är det jag tänker på när jag skriver "• inriktning" :)

Mvh Nathalie

Allamej
0

denna tråden blir dock inte uppfödartråden. det är redan på tok för mycket snack i den

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Falurven
0

#13 Yes, som jag skrev i #0 så är det tänkt att det ska bli en ny tråd helt utan prat, bara våra inskickade presentationer :)

Mvh Nathalie

Falurven
0

Men är det ingen som tycker att det saknas något i punktlistan jag skrivit?

Mvh Nathalie

Molle08
0

Falurven.. Info

Falurven
0

Molle08: Menar du att info ska vara en till punkt? :) Vad för info syftar du på isf?

Mvh Nathalie

Allamej
0

Molle, det är det som menades med inriktning. Att det är råttuppfödare på en råttsida säger sig nog självt :D

Falurven
0

Hehe ja. Precis vad jag funderade på.. :> Tänkte att hon kanske menade nått annat XD

Mvh Nathalie

hus-musen
0

ni som vill ha era presentationer med kan pma mig så gör jag en tråd o lägger in dem där=)

ja din ide var bra falurven men mer info vill jag oxå ha med=) så här tycker jag iaf=)

• namn

• bor

• inriktning (dumbo, rex osv)

• info (om dig, färger, antal kullar per år o annat nyttigt som pris, vilka du säljer till osv)

• srsreggad uppfödare?

• reggar du dina ungar i srs

• hemsida

• email

• annan kontaktinfo

Qui dormit, non peccat

wintermynta
0

Registrering av bebisar ja/nej

Falurven
0

Låter finemang ;)

Mvh Nathalie

Molle08
0

ja typ info.. kontakt eller kort info om uppfödningen är det jag syftade på.

Incognita
0

jag brukar vilja veta hur lång erfarenhet uppfödaren har av råttor och råttuppfödning. kanske något att ta upp?

hus-musen
0

#21 registreering av ungar har jag skrivit på "reggar du dina ungar i srs

#23 duger det som jag skrev? där står de ju övrig kontaktinfo samt mer info om dig som uppfödare, färger, pris osv eller tänkter du på nått annat??=)

#24 erfarenhetetn täntkte jag mer på när de är annonser, eller tänker jag galet nu??=)

Qui dormit, non peccat

Molle08
0

Ja det tänkte jag som…

hus-musen
0

har lite problem med mina pm, kan inte läsa meddelanden, så de kommer ta ett tag till innan jag lägger ut sidan med uppfödare!! hoppas bara de löser sig snart innan jag får ett hysterisk anfall!! men gästboken fungerar om de är nån som vill ksicka dit=)

Qui dormit, non peccat

hus-musen
0

putt! nu funkar pmen igen, de här uppgifterna vil jag ha med i din upfödarannons=) kommer att lägga ut den inom en snar framtid!!

• namn

• bor

• inriktning (dumbo, rex osv)

• info (om dig, färger, antal kullar per år o annat nyttigt som pris, vilka du säljer till osv)

• srsreggad uppfödare?

• reggar du dina ungar i srs

• hemsida

• email

• annan kontaktinfo

Qui dormit, non peccat

Love-
0
  • Namn
  • Födelse år
  • Ålder
  • Bor
  • Inriktning
  • Hemsida
  • Medlem i srs (Ja/nej)
  • Erfarenhet av råttor
  • Annan kontakt info
  • Övig info om en själv

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

SweGizmo
0

Kan någon göra ett exempel??

Min blogg: SweGizmo.se

KickanW
0

#29: Vad är skillnaden mellan födelseår och ålder? Och behöver man veta det?
Övrig info om en själv känns också ganska överflödigt. Om uppfödaren till mina råttor lyssnar på pop eller rock har inte så stor betydelse för själva uppfödningen, eller?

Love-
0

fel

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

Falurven
0

Förslag på "listan" :P

• Namn
• Född/ålder
• Bor
• Info & inriktning
• Hemsida
• Medlem i srs (Ja/nej)
• Annan kontakt info

Övrig info & erfarenhet av råttor tyckte jag var överflödigt :P

Mvh Nathalie

KickanW
0

Då måste jag också göra ett förslag, tycker visst erfarenhet av råttor är viktigt och även att få veta om ungarna registreras i SRS.

• Namn
  • Född
  • Bor
  • Info & inriktning
  • Erfarenhet av råttor
  • Hemsida
  • Medlem i SRS (ja/nej)
  • Registrerar ungar i SRS (ja/nej)
  • Registrerad uppfödare i SRS (ja/nej)
  • Annan kontaktinfo
Nicciz
0

Är namnet namnet på personen eller uppfödningen? Tungan ute

KickanW
0

*Uppdaterar*

• Uppfödarens namn
  • Uppfödningens namn
  • Född
  • Bor
  • Info & inriktning
  • Erfarenhet av råttor
  • Hemsida
  • Medlem i SRS (ja/nej)
  • Registrerar ungar i SRS (ja/nej)
  • Registrerad uppfödare i SRS (ja/nej)
  • Annan kontaktinfo
Nicciz
0

Och hur ska man mäta erfarenhet av råttor? Antal år? Det behöver inte alltid betyda att man är erfaren, det beror ju på hur mycket man vill/har lärt sig under tiden :P

Finns dem som haft råttor i ett år tex, men läste på om råttor i ett helt år innan dem skaffade. Sen finns det dem som haft råttor i tre år som kanske nyss hittat ett forum och lärt om allt…

KickanW
0

#37: Då kan man ju skriva precis det. "Jag har varit intresserad av råttor i tre år, men skaffade mina första för ett år sedan… blabla"

Nicciz
0

Typ så här då?

• Uppfödarens namn: Maria

• Uppfödningens namn: Råttfabrikens

• Född: 1980

• Bor: Stockholm

• Info & inriktning: Russian blue, blue, russian blue agouti och blue agouti. Dumbo och rex förekommer

• Erfarenhet av råttor: Fick min första råtta när jag gick i lågstadiet. Sen var det ett långt uppehåll. Skaffade råttor igen 2000 och har nu haft råttor hela tiden sen dess.

• Hemsida: www.freewebs.com/nicciz-rattbo

• Medlem i SRS :Ja

• Registrerar ungar i SRS : Ja

• Registrerad uppfödare i SRS: Nej, ska ansöka om provår i dec

• E-mail: niccizz@hotmail.com

• Annan kontaktinfo: Tele: 070******

Eller vad mer ska det vara under info?

Molle08
0

Ja Nicciz.. det låter ju asbra ut *S*

Falurven
0

I info har jag smällt in det där som hus-musen skrev:

"dumbo, rex, färger, antal kullar per år o annat nyttigt som pris, vilka du säljer till osv"

Lite övrig info om uppfödningen, sånt som kan vara viktigt ska stå där :P XD

Mvh Nathalie

KickanW
0

Men "dumbo, rex och färger" är ju "inriktning".

Nicciz
0

Men då blir ju info och inriktning hur långt svar som helst??? :S och lite får väl faktiskt intressenter ta reda på själva vid kontakt Tungan ute

Eller så delar man upp det på

• Inriktning
  • Pris
  • Säljer till sällskap/avel/båda
  • Antal kullar/år
  • Antal råttor??? (ngt jag lade till själv nu, för jag tycker det är en intressant parentes till hur många man väljer av som avelspartner.
Falurven
0

42: Jag menade förstås både Info & inriktning. Hela punkten :P
**
43**: Det är inte meningen att man ska skriva värsta presentationen :P Bara en kort sammanfattning om uppfödningen. ^^

Mvh Nathalie

hus-musen
0

det är en kort infolista som ska skrivas, inte en uppsats om er själva=) listan ska vara ett hjälpmedel då de är omöjligt nästan att hitta alla uppfödare annars. när folk är födda spelar ingen roll, inte heller hur lång erfarenhet, vill ni nämna det så kan ni göra det under info. tanken är att det ska vara lättläst, samt att eventuella köpare ska kunna kontakta er själva för utförligare info.

• namn (ditt namn, + din uppfödnings namn om du har ett sådant)

• bor (vilken stad)

• inriktning (dumbo, rex,slät, toppörad, ev färg osv)

• info (om dig, färger, antal kullar per år o annat nyttigt som pris, vilka du säljer till, om dina råttor får avlas på osv)

• srsreggad uppfödare?

• reggar du dina ungar i srs?

• hemsida (om du har någon)

• email (det bör stå en email, annars blir de svårare att kontakta er)

• annan kontaktinfo (som telenummer, pm på RIF eller liknande, tider kan vara bra om du vill att personen ska ringa)

de verkar som att punkten info ger er problem=) som jag tänkte mig där så skriver ni kort att tex:

"jag har fått upp råttor i 25 år och tar 18 kullar per år ungefär. avlar först o främst på blue och russian blue.en råtta kostar 250 kr och jag säljer enbart till folk över 18 år eller 15+ med målsmans tillstånd.säljer inga råttor yngre än 6 veckor eller lättare 100 gram."

det ska vara kort och koncist, anledningen till att jag inte lade färger under inriktnig är för att många inte avlar just på en färg utan avlar på temperament osv. vill ni skriva färg under inriktning så kan ni göra det, annars skriver ni vilka färger ni beräknar få i era kullar eller om det enbart är temperamentsavel. sama gäller namn, vissa avlar men har inget uppfödningsnamn, andra använder enbart sitt uppfödningsnamn i olika sammanhang. är det några frågetecken kvar nu?? eller förslag kanske?

Qui dormit, non peccat

Nicciz
0
  • Uppfödarens namn: Maria

• Uppfödningens namn: Råttfabrikens

• Bor: Stockholm

• Inriktning: Russian blue, blue, russian blue agouti och blue agouti. Dumbo och rex förekommer. Temperament och hälsa före allt annat.

• Info: För mer info se mina köpriktlinjer -länk-

• Registrerad uppfödare i SRS: Nej, ska ansöka om provår i december

• Medlem i SRS :Ja

• Registrerar ungar i SRS : Ja

• Hemsida: www.freewebs.com/nicciz-rattbo

• E-mail: niccizz@hotmail.com

• Annan kontaktinfo: Tele: 070******

Så ser mitt ex. ut efter husmusens mall.

Men skulle faktiskt vilja lägga in antal kullar/år som en punkt. Inte för att det i praktiken går att svara på så det kan bli missvisande, men ändå Tungan ute

hus-musen
0

#46 okej ja men de där ser ju jättebra ut, enkelt o lättläst=) ja du har rätt i det antal kullar per år får bli en egen punkt=) kan lätt tappas bort annars!

sen de där med övrig kontaktinfo, det är inget krav att det ska stå någt där, alla kanske inte vill lägga ut sina tele nummer på internet hur som helst! så länge ni har en mail eller hemsida, eller är kontaktbara på rif så är de ok=)

• Uppfödarens namn:

• Uppfödningens namn:

• Bor:

• Inriktning:

• Antal kullar per år:

• Info:

• Registrerad uppfödare i SRS:

• Medlem i SRS :

• Registrerar ungar i SRS :

• Hemsida:

• E-mail:

• Annan kontaktinfo:

kan vi enas om den här mallen? Uppfödningens namn är en punkt som bara läggs till om ni har ett uppfödningsnamn förresten, annars skriver ni bara ert namn längst upp=)

Qui dormit, non peccat

Falurven
0

Den där mallen blir nog bra :)

Mvh Nathalie

Terato
0

Vad bra det blev!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

hus-musen
0

då är mallen spikad!för att det inte ska bli rörigt så pma mig med din ifyllda lista, så lägger jag upp den tillsammans med andra listor i en låst o spikad tråd. kontakta mig om de är några frågor=) lite tips på hur du ska skriva finns tex i inlägg 45=)

• Uppfödarens namn:

• Uppfödningens namn:

• Bor:

• Inriktning:

• Antal kullar per år:

• Info:

• Registrerad uppfödare i SRS:

• Medlem i SRS :

• Registrerar ungar i SRS :

• Hemsida:

• E-mail:

• Annan kontaktinfo:

Qui dormit, non peccat

Nicciz
0

Jag har ett förslag efter att precis ha läst uppfödarlistan.

Användarnamnet här på RIF. Glad

Ärligt så vet jag inte vad folk heter IRL, iaf inte så många av er. Och tyckte det var jätteirriterade att inte veta vem som är vem.. så att säga. Tungan ute Jag bygger iaf en stor del av min uppfattning av folks erfarenhet av vad dem skriver i trådar bla.

Plz Kan vi lägga till det? Oskyldig

hus-musen
0

hmm ja varför inte=) det tänkte jag aldrig på faktiskt!! Jag skriver RIF-namn

• Uppfödarens namn
  • uppfödningens namn
  • bor
  • inriktning
  • antal kullar per år
  • info
  • srs-registrerad uppfödare
  • registrerar ungar i srs