Sjælden ny farve i DK
Farven hedder Charcoal, og genetikken bagved er Melanistic.
Her kan man læse om begge dele:
http://fancyrats.pbwiki.com/Charcoal
Og her er der startet en tråd med emnet på Fancy Rats:
http://fancy-rats.co.uk/community/viewtopic.php?f=5&t=103735
Og her er et citat fra Curiosity Rats side:
"Melanistic: A fading black effect that is the result of a mutation on the agouti locus. The gene am is recessive to agouti but causes a melanistic effect both as a(m)a(m) and a(m)a. It is rarely seen."
I mit kuld, fik jeg 5 Charcoal black, og en helt almindelig sort, og så to Dove, som jeg troede var Dove, men se nu bare, hvordan de har forandret sig. Og smukke det er de. Der bliver netop omtalt Charcoal Dove i tråden på Fancy Rats og jeg skal senere sætte mine flotte totter ind.
Her kan I se mine flotte Charcoal Dove. Forvandlingen er fantastisk :D
Marabou som baby
Marabou som 5 mdr.
Bounty som baby
Bounty som 5 mdr.
Enjoy! 

åh vad skojigt! bounty ser ut som en blandning av blue och aogouti, mycket vacker råtta!! man kan alltså få fram färgen även om det itne finns agouti i linjerna??
Qui dormit, non peccat
hus-musen:
Ja det kan man just præcis 
Charcoal genet er det gen som bl.a. har givet Bounty og Marabou deres farver, når farven er "modnet".
Jeg har også mulighed for at arbejde med charcoal genet i min avl og det vil man se mere til fremover.

hmm okej=) jag har inte sett färgen charcoal i sverige, vart kommer den från början? hur får man fram charcoal?? väldigt nyfiken på det här, intressant läsning=)
Qui dormit, non peccat
Den er opstået i den danske pokemon slægt som blev startet af Sun-Ratz som desværre ikke er aktiv opdrætter længere.
Heldigvis er vi nogle stykker som har rotter fra Sun-Ratz Pokemon slægt og som også har charcoal rotter, så vi har muligheden for at arbejde mere med genet.
Sigge er den af os som indtil nu har arbejdet mest med det, og også den eneste som har opdrættet charcoal-dove. 
Genet er ikke ukendt i udlandet, men fremkommer meget sjældent.

Jätte-jättefin! :)
Älskar mina stora små vänner..

Tack for rosen af mine Charcoal Dove rotter. Og tak til Jan for den gode beskrivelse.