Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 6411 ggr
Jennithea
0

Nakenråttor

Hallå, jag har två nakenråttor och har följt rådet att inte bada dem då det inte skall vara bra för deras hud, nu undrar jag om det är någon här som har erfarenhet av nakenråttor, då jag tycker att de börjar få en svag gul ton i huden på vissa partier där det är svårt för dem att komma åt och tvätta sig. Jag funderar om det kan vara som med nakenhundar att de ska tvättas men smörjas in med en mild lotion. Har sökt mycket för att få svar och även försökt kontakta uppfödaren utan resultat. Nu har jag förstått att det här med nakenråttor är en etisk fråga för en del på detta forum men det är alltså inte det jag vill diskutera utan bara få lite hjälp med mina älskade råttor.

/// Dåså

Karmatarerskanise
0

Jag har läst något om att smörja in dem i babyolja

Jennithea
0

Mmm kanske kan stämma, det känns ju lite läskigt att experimentera men om den är parfymfri och man provar på en lite fläck så kanske man kan se vad det blir för resultat. tack för tipset.

zimzon
0

Jag brukaer smörja in svansen på mina råttor med Natusan Baby Oil. Det funkar jättebra för svansen blir lätt torr. Så det borde vara bra för nakenråttor också.

cosmonita
0

Jag tror inte att du behöver smörja in oljan utan bada råttan i vatten med lite bayolja i. Då blir råttan inte helt oljig (som om man smörjer in med ren olja) utan får lagom mycket olja på huden så att den inte torkar ut.

Stj3rnfallet
0

Hej!

Hon jag köpte min nakenflicka av sa att man ska bada dem 1 gång i veckan och smörja in dem med babyolja (eller ngt annat) efter det. Den som sa till dig att inte bada dem kan inte veta mkt. Det är ju samma sak med nakenhundar. Man ska ju inte bada bäbisar som är 5 v, men när de är lite äldre så ska man ju bada dem 1 gång i veckan med insmörjning. Så det är nog bäst att du badar dina små liv =)

//Sandra

zimzon
0

Men varje gång man badar en råtta så tvättar man ju bort allt fett så huden blir torr. Ju oftare man badar, desto torrare blir huden. Att jämföra med hundar tror jag inte på, är du säker på att råttors hur är precis som hundars? Råttor jämförs alltför ofta med andra djur så jag har lite svårt att tro på det.

Karmatarerskanise
0

Kan ni inte lägga in bilder på era nakenråttor? Hade velat se hur de ser ut :)

Heda
0

Ja tycker jag med,lägg in lite bilder ;)

Tiggros
0

Förlåt om jag tänger mig in här men kanske lite onödigt att öppna en ny fil om det rean finns en med nakenråttor. .. nu till frågan d å.. Om man är pälsdjursallergiker kan man ha en nakenråtta då ?

zimzon
0

#9 Det beror på vad du är allergisk mot. Är det bara pälsen så borde det funka, men många är ju även allergiska mot något som finns i huden eller i urinen. Och Nakenråttor kan väl ha lite päls i ansiktet har jag för mig.

Men sedan är det också så att många (inkusive mig själv) tycker att det är djurplågeri att föda upp nakenråttor och att man absolut inte ska stödja sån avel. Nakna råttor blir sjuka otroligt mycket lättare och de skadar sig lätt. Deras morrhår fungerar heller inte som på andra råttor.

Läs här om nakenråttor, så kanske du håller med om att de inte bör avlas på:

http://www.rmca.org/Articles/truehairless.htm

http://r8forum.kanske.net/viewtopic.php?t=6028&highlight=nakenr%E5ttor

Stj3rnfallet
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jo, jag vet.. Men som sagt så ska man helst bada dem 1 gång i veckan, men då är det ju lika viktigt att man smörjer in dem med något så att de inte får torr hund av det osv. Man får helt enkelt hitta något som passar för råttan.

Lägger in en bild på min nakentösGlad Hon är så sötSkrattande

Vattnadal
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har nakna dubbelrexade, bifogar foto på Surpöl och hans son Dumnus (som har löite päls).

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Jennithea
0

Min kille är otroligt allergisk mot pälsdjur, och vi bor i en liten lägenhet och han har inga känningar. DOCK tvättar han alltid händerna så fort han varit i kontakt med dem och sen är det jag som alltid städar buren, då en nakenråtta inte fäller är det positivt då partiklarna som sitter i hud och hår inte sprids runt på samma sätt, men fortfarande så finns det ju i huden på råttan. Det har funkat hittills, blir det ändring får han väl flytta :), samtidigt var det ju en risk vi tog. Jag önskar och hoppas att det skulle fungera för alla allergiker. Jag är än rätt så kass på att fota men bilder kommer.

Jennithea
0

#11 och #12

OTROLIGT söta, vad glad jag blir att det är så många som svarar :) Tack för alla fina råd.

Jennithea
0

hmm nu har jag badat dem, det var inte det minsta uppskattat :) Hade i lite olja i vattnet och de kändes lagom. Får se framåt kvällen hur de ser ut i pälsen.

Jennithea
0

He he huden menar jag :)