Råttor iFokus

Råttor

Etikett: kostrelaterat
Läst 1110 ggr
Amoz
0

Brukar råttor gilla havre?

Vill ha svar fort, kan man ge vanlig havre till råttor? Ska ta med mig äpplen till djuren i skolan i morgon och funderar på om jag ska ta med havre till råttorna då jag läst att de gärna ska ha sånt? Tänkte att jag även kan blanda ihop havre och äpple om de skulle gilla det bättre? De får pellets (vad jag vet sedan får de ju säkert mer men som sagt, de bor alltså i skolan)

hus-musen
0

ja visst, råttor äter havre. mina är inte så förtjusta i äpple och havre men det går i om de är hungriga!

Qui dormit, non peccat

Amoz
0

Är det bättre att ge det var för sig då om de inte brukar vara så förtjusta i det? Äpple vet jag att de råttor på skolan gillar, men vet inte hur mycket havre dom egentlige fått

hus-musen
0

har de aldrig fått havre innan så skulle jag inte ge jättemycket, de kan få problem med magen då! men visst kan du ge dem havre, de äter det mesta! vill du  verkligen göra råttorna glada så ska du ge dem en korvbit=)

Qui dormit, non peccat

emmeb
0

Havre ska väl vara en av grundstenarna i råttors Torrfoder? Korn, havre vete och råg brukar man ju säga ska utgöra basen i ett bra råttorrfoder. Pellets brukar man även säga att man ska försöka undvika att ge till råttor då man inte kan vara riktigt säker på vad det innehåller. Du kan ju tipsa skolan/den råttansvarige om att ett bättre Torrfoder för råttor är sockerfri basmüsli med lite nötter, frön och torkad frukt iblandad.

Amoz
0

Emmeb, just rått/muspellets får dom nog för att det är billigare tror jag, och de har ju tyvärr inte så hög budget

hus-musen
0

#5 skulle tro att de är billigare att använda ett eget foder faktiskt, dessutom är det mycket bätte då det inte finns några bra råttpellets! har hört att de flesta råttpellets är framtagna för möss oxå..

Qui dormit, non peccat

emmeb
0

Jag skulle ochså tippa att det är billigare att blanda eget. Pelletsbitarna har ju gått igenom  "förädlingsled" som säkert knuffar upp priset på pelletskluttarna en bit utan att för den delen göra dem skärskillt näringsriktiga för råttor.

Ladyinred
0

Däremot så kommer inte råttorna okynnesäta då pellets är tråkigt och äckligt enligt de råttor jag haft som fått smaka. Så de blir ju billigt om man ser det så att råttorna inte vill äta mer än vad som e nödvändigt. Sen är det lite synd om dom. Råttor har ju ett pillbehov som de inte får stimulerat när de har maten i så stora bitar.

Calinn
0

Det bästa godis jag kan ge till mina råttor är gröna ärtor! Jag köper frysta ekologiska ärtor som jag tinar i vatten 1 minut i micron om jag har bråttom. Mina råttor blir helt galna och det är så mysigt att titta på medan de pillar ut själva ärtan från skalet. ;)