Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 683 ggr
Tjalve
0

Brukar råttor bitas?

Jag har två råttor, ca 6 mån gamla. I går blev jag biten av den ena råttan, när jag skulle lyfta den. Den hade sprungit fritt en halvtimme i rummet. Jag är varsam. Samma råtta har bitit en gång förut. Varför? Måste jag ha handskar?

hus-musen
0

Råttor ska inte bitas om de är bra avlade, dock kan det hända att e nafsar om de är sjuka, skadade eller riktigt skrämda. men det är ovanligt att en råtta bits som sagt. Mina har aldrig bitit mig utom en dominant hane som jag fick avliva pga aggresivitet.

vet du varför han bet? vad var det för situation?

Qui dormit, non peccat

AnneN
0

Jag har bara blivit biten 1 gång av en råtta. Då hade jag precis köpt hem den från en djuraffär och skulle plocka upp hon ur buren, jag tog försiktigt runt magen och en hand under baken, men hon bet mig.

Jag tänkte då att jaja hon är inte så mkt hanterad ännu så tänkte inte mer på det. 2 dagar senare fick hon 14 ungar!

Inte undra på att hon bet mig + att hon var lite tjock, men butiksägaren brukar kunna ge djuren lite för mkt mat så det var ju inget jag reflekterade över.

Efter att hon fött sina ungar så blev hon en mycket handtam och kelig gumma.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Amoz
0

Nu skriver jag det min lärare sa. En tam råtta SKA inte bitas, en tam råtta som bits är aggressiv och ska avlivas. Men ska även förklara lite detta. Nu är det då verkligen BITS hon menar, att de verkligen biter tag hårt, inte små nafsningar/smakprov eller att de råkas bita lite.

Hur hårt bet den? Hade du hållt i något innan som den gillar att äta? Nästa gång du plockar upp den kan du prova att ge den en nöt precis innan du lyfter upp den, låt den ta nöten så den äter, (vi använder nötter som mutor på skolan ^^) de brukar vara väldigt populärt och det funkar ganska ofta för att göra dom tama.

Jag har blivit biten en gång, men jag får skylle mig själv, att klappa en nyvaken råtta på nosen är inte så smart XD

wintermynta
0

Råttor ska inte bitas men det händer. Det kan bero på dåliga linjer, om råttan är sjuk, pubertala hanar mm.
Beroende på hur den bet och situationen så får man ta ställning till vad man ska göra, om man gör nåt.