Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 458 ggr
janc
0

Uønskede varianter

Hej alle Glad

Jeg spurgte i en anden tråd, og i må bære over med mig hvis en tråd ligesom denne i forvejen findes.

Hvad er det egentlig folk har i mod dobbeltrex, nøgen rotter osv.?

Kunne det ikke være interessant at få dette belyst og få en sund debat om disse?
Kildehenvisninger og seriøse argumenter synes jeg der bør lægges vægt på og ikke argumenter som "det synes jeg bare så sådan er det" osv.

Så, hvilken/hvilke variant/varianter er du modstander af, og hvor stammer din modstand fra?

Nogle vil være i mod visse varianter, andre vil synes de er acceptable, uanset hvad man måtte mene så vil jeg gerne be' jer om at respektere hinandens holdninger her i tråden, tak. Glad

Beaver
1

Finns några trådar här där just naket har diskuterats. Oftast har de ballat ur efter heta debatter, då det finns uppfödare här som föder upp naket och många är just väldigt emot den aveln. Just här nu är sajtvärden och en (två?) moderatorer väldigt emot all naken-avel och på så sätt har det blivit förbud mot att annonseras här. Folk krävde en röstning, det blev en in-officiell som bara glömdes bort. En dålig och ganska vinklad röstning dök upp kort därefter skrivet av en av moderatorerna som just är emot naken-avel. Den stängdes igår. Sen kom det en till omröstning ungefär samtidigt skriven av en medlem, och ännu en.

Varför just dubbelrex också hamnat i samma fack som naket, är för mig ganska dumt. Men det bottnar i att många här inte stödjer rex + rex parningar, vilket ju förvisso är bra då det ju redan är en dominant gen och behöver inte dubbleras för att vare sig få bättre pälskvalité eller liknande. Själv är jag ganska trött att ett forum ens ska rota i regler för vad som får annonseras och inte, de har inte rollen som någon form av avelsråd i mitt tycke.

janc
0

#1 Tak for dit indlæg Glad

Jeg er godt bekendt med at det ikke ønskes at der skal kunne annonceres nøgen parringer, jeg er mere ude efter eksakt hvad det er der gør at folk ikke er tilhænger af en givet variant, og ikke kun nøgenrotter eller dobbeltrex.

Jeg vil ikke kommentere måden som sajtet her drives på, som bruger herinde vil jeg blot nøjes med at acceptere måden og ellers nyde det herinde sammen med jer andre. Glad

Der er også dwarf og manx blot for at nævne et par eksempler.

Er der nogle af de forhenværende nøgen-tråde som fortfarende er åbne og ikke låst af?

janc
0

Fuzz rotter har jo en nyrefejl, måske dette er grunden til at nogle er modstandere af denne variant?

Allamej
0

Njurfel, problem med tänder som växer och måste klippas hela tiden, inget immunförsvar ect. ect… Anledningarna att inte uppskatta denna sorts avel är många.

Att nakenråttor nu har blivit så populära är ju anledningen till att vissa uppfödare väljer att avla på lite mer tveksamma genetiska defekter.

Dubbelrexar har inte samma problem nej men jag har sett många annonser där folk har avlat dubbelrexar med dubbelrexar i flera generationer för att få fram så nakna råttor som möjligt. Någonstans tror jag inte att det är bra för råttorna.

Att folk sedan inte inser att deras kära nakis antagligen kommer att dö av plågsamma sjukdomar… tja det är bara sorgligt.

Jag tycker inte illa om de nakna som redan finns. Jag tycker däremot att det inte behövs tillföras fler

Sedan att några säger att dom har nya nakenlinjer utan problem kan jag inte kommentera eftersom bevis för detta undanhålls. Har man friska nakenlinjer tror man ju att man skulle vilja få ut informationen till folket men nej…

Det får mig att se på sådana uttalanden som lögn.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Nicciz
0

Hårlös artikeln -->

Diskussions tråd för artikeln-->

janc
0

Att nakenråttor nu har blivit så populära är ju anledningen till att vissa uppfödare väljer att avla på lite mer tveksamma genetiska defekter.

Det er naturligvis et problem, men er løsningen så ikke at oplyse om vigtigheden af selvdiciplin som opdrætter i forhold til opdræt af varianten, frem for at forbyde annoncering af opdræt af denne?

Dubbelrexar har inte samma problem nej men jag har sett många annonser där folk har avlat dubbelrexar med dubbelrexar i flera generationer för att få fram så nakna råttor som möjligt. Någonstans tror jag inte att det är bra för råttorna.

Det er jo i og for sig ligegyldigt hvad man tror i denne sammenhæng, folk tror jo så meget. (Absolut ikke sagt for at provokere nogen men hvad man tror og hvad man ved er der stor forskel på).

Har du en viden om at det skulle være skadeligt at avle dobbeltrex med dobbeltrex generation efter generation, en viden som du kan argumentere for og/eller kilde henvise til evt.?

Att folk sedan inte inser att deras kära nakis antagligen kommer att dö av plågsamma sjukdomar… tja det är bara sorgligt.

Plagsomme sygdomme?
Nøgen rotter (fuzz - der findes ingen "ægte hårløs" da rattus norvegicus ikke har en mutation på hairless genet som f.eks. mus har det), er født med en nyrefejl som nedsætter deres livslængde.

Fz - Fuzz locus
Fuzz rotter blev første gang opdaget i 1976 i et laboratorium i Pennsylvanien - usa.
Fuzz unger har krøllede eller snoede knurhår når de er nyfødte, deres pels er kort og føles ru og selve pelshårene er "brækkede". De kan beholde den korte pels gennem 1 eller 2 pels skift og omkring 2 mdr.'s alderen har de fleste fuzz rotter kun et sparsomt pelslag eller er helt nøgne. Ved en alder af 6 mdr. har de alle sædvanligvis en glat og nøgen hud som forbliver sådan resten af deres levetid.
(Palm & Ferguson 1976, Ferguson et al. 1979, Marit et al. 1995)

En nyrefejl hos fuzz rotter betyder at de har en nedsat livslængde i forhold til standard rotter. Defektens progressivitet øges i takt med at rotterne ældes, hanners nyrefejl lader til at være mest progressiv.
Hanner har en livslængde på 12-20 mdr. og hunner har en livslængde på 17-26 mdr.
Fuzz rotter kan også, ligesom standard rotter, udvikle tumorer. For de fuzz rotters vedkommende som udvikler tumorer sker dette gennemsnitligt på et tidligere tidspunkt end det ellers forekommer hos standardrotter. (Marit et al. 1995)

Huden hos fuzz rotter har færre, mindre, og dårligere udviklede follikeler. Hulrummet i follikelerne er ofte forstørrede og fyldt med keratin, og disse ophobninger af keratin danner cyster i huden. Yderligere er hornlaget i huden en anelse tykkere end normalt, hvilket betyder at de svækkede pelshår (pga. follikelernes dårlige udvikling) har svært ved at gennemtrænge hornlaget i huden. (Palm & Ferguson 1976, Ferguson et al. 1979, Marit et al. 1995).
Hornlaget (stratum corneum) er der hvor hudens barriere funktion er lokaliseret (Engström et al. 2000).

Nyrefejlen har ikke indvirkning på rottens generelle trivsel efter hvad jeg ved.

MalinMalin
0

"Sedan att några säger att dom har nya nakenlinjer utan problem kan jag inte kommentera eftersom bevis för detta undanhålls. Har man friska nakenlinjer tror man ju att man skulle vilja få ut informationen till folket men nej…"

Du har väl fått info att det finns nakenlinjer som inte har massa defekter…Vill du ha det skrifligt?

Allamej:

Hur stor erfarenhet har du av nakenråttor?Hur många nakenråttor har du fött upp?Hur många har du ägt?Hur många har du sett med egna ögon?Hur många dubbelrex har du fött upp?Hur många dubbelrex har du ägt?

Förstår inte hur du kan veta så mkt när du troligen inte har nån form av erfarenhet av någon av dessa raser.

Har du fått din info nån annanstans än den gamla 5 åriga texten som du ständigt tjatat om?Och matade folk här med under det politiska korrekta omröstningen?Skrattande

//Malin

www.r8ttor.se

Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.