Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 485 ggr
misslee1987
0

Snabb andhämtning & pipljud

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag är väldigt ny här och jag har försökt leta bland inläggen för att få svar på mina frågor men tyvärr utan resultat så jag ber om ursäkt ifall mina frågor redan blivit besvarade här!

Jag har två råttor men en av dom har väldig snabb andhämtning och ser väldigt hängig ut.

På kvällen när det är läggdags hör man typ "pipljud" från henne och jag kanske inbillar mig men jag tycker hennes mage ser svullen ut.

Vad kan detta bero på?                                           Är det bara att ta henne till veterinär eller/och finns det något jag kan göra för henne?                                Hon är ca 2 år.

Blir så ledsen =(

Jag menar.. Se bara på bilden vilken sötnos! =)

Väldigt tacksam för svar då jag ej haft råttor så länge.

Mymlan
0

Mitt råd är att ta henne till veterinären så fort som möjligt..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

zickan
0

Kan vara vad som. Hon är ju rätt gammal. Förkylning, myscoplasma, rossel, canser/tumör.. Så jag skulle också säga veterinären.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

misslee1987
0

hej igen!

Det första jag gör imorgon är att ringa veterinären!

Jag har ingen aning hur mkt en sån undersökning kostar men det får kosta vad det vill!!

Har gråtit och varit orolig alldeles för mkt nu idag!

Tack så mkt för er hjälp och önska min lilla Vanja lycka till!

M.v.H Lena

Terato
0

Ursh vad tråkigt.

Jag tycker absolut inte att du ska ursäkta dig för att du startar nya inlägg. När man inte vet vad det är för fel är det inte heller lätt att veta vad man ska söka på för något. Och forumet är faktiskt till för att människor ska hjälpa och råda varandra och handlar inte bara om diskussioner mellan "kunniga" råttägare. Kunnig blir man bara av att ställa frågor! Men det är förstås bra att du försökte söka i forumet först!

Jag tycker du ska försöka vända dig till en bra veterinär. Har du ingen sån i din närhet så föreslår jag att du ringer och frågar om råd så att du har lite att stå på innan veterinärbesöket. Det finns väldigt olika behandlingar men jag valde att fråga efter Baytril och Ronaxxan den här gången i kombination. Du kan ju söka lite i forumet för att bilda dig en egen uppfattning. Ord du kan söka på:

mycoplasma
rossel
veterinärer
baytril

Ställ fler frågor om du undrar något mer!

Ska kolla sen om jag hittar några vettiga länkar. Just nu orkar jag inte. Har jobbat natt och måste lägga mig och sova! :)

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

misslee1987
0

Hej igen!

Ringde veterinären idag och fick tid redan imorgon kl.  09.10

Så önska mig lycka till. Mitt första och förhoppningsvis sista veterinärbesök med mina djur.

Har haft väldigt tur då jag har 2 brunråttor, 1 dumboråtta, 12 ökenråttor och en katt. (Bra kombination =P)

Önska mig lycka till!!

Tack så jättemkt för era svar.

Verkligen hjälpsamt.

M.v.H Lena

misslee1987
0

GråterHej!

Idag var jag hos veterinären..

Fick Baytril men blir hon inte bättre de närmsta tio dagarna såGråter

Kan inte sluta gråta =´(

Jag älskar ju min Vanja =(

FAAAN OXÅ!

Veterinären var inte positiv de minsta =(

//Lena

Mymlan
0

Ska man inte ge Vibramycin oxå om de har mycoplasma? dvs kombinera den med Baytrilen.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

misslee1987
0

Veterinären sa att det räckte med en för att se hur hon reagerar på första.

M.v.H lena

hus-musen
0

#8 gå till en bättre veterinär är mitt tipps.. vem var du till egentligen?? å vart bor du? de finns en tråd här med samlade bra veterinärer om du säker på veterinär tror jag! min söksida fungerar inte så jag kan inte länka tyvär..

Qui dormit, non peccat

Glimmersr8or
0

#08 Gå till en annan veterinär. En annan medicin kan mycket väl hjälpa.

Då Vibramycin inte längre finns brukar Ronaxan användas vid luftvägsbesvär. Kortison kan ev hjälpa beroende på vad som orsakar besvären,  så det finns andra alternativ som man kan testa.

kamikazerat
0

Gå till en annan veterinär.
Ge inte upp!

kram och kämpa på

misslee1987
0

Hej..

Min råtta dog idag..

Vad i H*****lvete ska jag göra nu..

Kan inte sluta gråta.. hon måste haft cancer lr liknande som aldrig sågs på henne.

Tack alla som försökte hjälpa..

Synen av att hon ligger död i buren lär föralltid vara etsad i mitt minne!!!

M.v.H Lena

Glimmersr8or
0

Beklagar sorgen :(

kamikazerat
0

beklagar.
det finns inga ord för tröst. rid ut sorgen…det är det enda du kan göra, vännen…

Tusss
0

berarbetar också en sorg nu.. det är inte kul! Känner med dig, ta hand om dig och dina kvarvarande älsklingar.

kramar