Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1971 ggr
Linn
0

Frågor om svansen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Min vän passar en råtta och funderar lite över svansen. Först så ser svanstippen lite konstig ut. Bifogar en bild på det. Sedan har han lite gulaktiga fläckar på svansen, lite åt det brunaktiga hållet… Men det fick vi inte någon bild på, han ville inte vara med och leka längre. Men jag funderar på om svansen kan vara torr.. Det såg också lite ut som att han hade små vita prickar i päslen som såg ut som mjäll.. jag vet inte om det var mycket eller om råttor kan få det. Men vad tror ni?

/Linn

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Terato
0

Tycker det ser ut som att benet sticker ut lite på svanstippen! :O

Har råttan varit med om någon olycka eller liknande som skadat svansen?

Det du beskriver som gulbruna fläckar är nog bara "ren" och skär smuts! :P Råttor har sällan helt rena och fina svansar som möss har. Lite oparfymerad tvål och vatten och en mjukgörande kräm efter kanske den är renare. Men råttsvansar kan ibland vara ganska svåra att få rena. Och de gillar sällan svanstvätt.

Vad man gör åt en skadad svans vet jag faktiskt inte. Men jag hade besökt en veterinär.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

SweGizmo
0

Om det inte är en benbit (svårt att se) så är det en "Hud-flärpp" som jag kallar det:) nästan alla råttor har det, om man kollar noga;) ser ut som en liten vass tand, fast av hud:) ingen fara alls med andra ord.

Min blogg: SweGizmo.se

emmeb
0

Jag vet att somliga råttor kan ha sånnadär "hudflärpar" som SweGizmo skrev om och det är säkert en sådan. ;)

Är det nu en benbit så brukar de visst ramla av av sig självt. Jag hade en bökig introducering en gång som gick hemskt till och en svanstipp rök så att benet stack ut. Skrev förtvivlad på ett ett av forumen över vad jag skulle ta mig till och fick då veta att såter det läker ihop och benbiten (om det nu är en sådan) kommer att ramla bort.

LimE-6
0

Vad bra Linn att du tog upp det för ena min hane har också en sån svanstipp..

Linn
0

Då verkar det ju inte vara något farligt i alla fall! Tur det! Tack så mycket för era svar!

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

lollo_70
0

Jag tycker det ser ut som den lilla piggen som mamma-råtta skulle ha knipsat av när han/hon var bäbis, men vissa rått-mammor missar detta och då ser de ut så där. Glad

Terato
0

Å, vilken tur att det finns så mkt kunnigt folk här!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

KickanW
0

#6: Vad kallas det?

lollo_70
0

Jag vet faktiskt inte…  brukar kalla den piggen bara, har hört andra uppfödare säga piggen med = )

Men det har säkert ett namn. Tungan ute

Ninja
0

Har hört om såna, men aldrig sett någon irl.. häftigt, då vet man hur de ser ut nu också :)

Ninja
0

Såg förresten att ingen sagt något om "mjällen" i pälsen.. jag tycker det låter som gnetter? Kolla lite noggrannare i pälsen och på huden. Sitter de vita prickarna fast på pälsstråna? Ser du rödbruna små kryp i pälsen?

lollo_70
0

Håll upp råttan i motljus och blås och zappa igenom pälsen samtidigt med ett finger, sitter det små sockerkorn i pälsen så har råttan löss.

Men det är enkelt fixat med ohyreschampoo för hund. Finns på de flesta dagligvarubutiker. Efter ett par tvättar med en veckas mellanrum är löss och ägg borta.

SHV-Pysen
0

Båda mina råttor har det där längst ut på svansen, Hade tänkt fråga om det, men fick ju svar nu ;)

janc
0

#6 en pig på halen som mor rotte plejer at bide af?

Det lyder rimelig utroligt og er ikke noget jeg nogensinde har hørt eller læst om, er det muligt at få en kilde på den information?

Linn: Vær opmærksom på infektions tegn.