Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1130 ggr
hus-musen
0

importsmitta

flyttar hit inläggen för att inte förstöra sigge62s tråd!

Qui dormit, non peccat

hus-musen
0

tussenochklimpen:Nej jag tror inte folk förstår vad karantän innebär. Tar du hem råttor från svenska seriösa uppfödare så är sannolikheten för SDA smitta betydligt lägre än från importer då SDA och Sendai inte på långa vägar är lika utspritt här i Sverige som i Danmark och Finland.

Karantän innebär flera veckors boende hos en person som inte har egna råttor och där dom importerade djuren inte träffar någon som har råttor under 4-6 veckor, beroende på hur många djur man importerar.

Man kan alltså inte hålla karantän i sitt eget hem.

Köper man från en svensk uppfödare så  rekommenderar man att råttorna är avskiljda från ens egna i några veckor men man kan ha dom i sitt eget hem. och att man är noga med att inte hantera sina egna direkt efter att man hanterat sina nyinköpta djur.

Det är viktigt att skilja på ordet karantän och avskiljdhet.

Jag rekommenderar att alla svenskar noga tänker igenom importer ett bra tag framöver så att vi inte får in ännu fler fall av SDA.

Qui dormit, non peccat

hus-musen
0

Niccis: #7 Förlåt om jag låter lite bitter så här på nattkvisten Flört men just nu är risken större att få SDA från svenska uppfödare än från importer. Och det är väldigt missvisande att just nu råda till betänklighet vad gäller importer. Vi borde nog se bättre över och oroa oss över vad som står oss för händerna tror jag. Istället för att lägga skuld på andra länder.

Eftersom du trots allt verkar vara lite påläst så antar jag att du vet att den danska SDA strängen kommer ifrån Sverige från början. Från vår största grossist. Alltså är det Sverige som exporterat ut virus till andra länder Flört

Och det där med karantän och avskildhet, ja det får stå för var och en. Själv håller jag i möjligaste mån alla råttor i karantän utanför hemmet. Både vad gäller danska, svenska och finska råttor. För svenska råttor tenderar att ha en högre bakterieflora, samt CAR än utländska. Jag kanske är dum och naiv men jag både hoppas och tror att dem som köper djur varhelst ifrån är medvetna om riskerna och handlar därefter.

Qui dormit, non peccat

hus-musen
0

tussenochklimpen:

Vad har du för källa på att SDA kom via Sverige?

Källa på att svenska djur har högre bakterieflora?

Om Sda skulle kommit från Imazoo eller Åkello, var fick dom det ifrån då?

Vad är det som säger att inte den danska smittan lika väl kan ha kommit från Tyskland, Holland etc?

Och jag anser inte alls att det är missvisande att råda till betänkligheter ang import.

Det handlar inte om att lägga skuld på något land eller person, utan om att människor lätt blandar ihop avskiljdhet med karantän. Och för att vi i Sverige ska kunna bli av med Sda och Sendai igen så behöver människor vara införstådda med att risken är betydligt större att importera.

För övrigt anser jag att import av råttor borde vara förbjuden ett bra tag framöver, samt att alla utställningar och liknande bör ställas in.

Detta kanske borde diskuteras i en annan tråd.

Qui dormit, non peccat

Nicciz
0

Källa på att SDA kom från Imazo: Imazo och flera danskar stödjer det.

Källa på att svenska råttor har en högre bakterieflora: SVA, Ricardo (eller hur han nu stavar)

Sigge62
0

Jeg vil gerne svare lidt. Da vi første gang fik SDA i Danmark, kom det var Zoo-rotter, og ikke fra Tyskland eller Holland, da ingen danskere på det tidspunkt havde importeret fra udlandet, fordi rotteavlen i DK var meget ny.

Zoo-butikkerne i DK indkøbte rotter fra Imazoo, fordi der kom spændende varianter derfra. Zoo-Zity har haft SDA tre gange med store partier de har indkøbt fra Imazo, og hver gang har de måttet holde karantæne i ½ år og aflivet alle deres rotter.

Odense Zoo, som også er en stor dyrehandler har ligeledes haft købt mange rotter fra Imazoo og fået SDA to gange.

De avlere der får SDA både i Danmark og Sverige, er typisk folk der køber deres rotter i en Zoo-affäre, og ikke folk der køber fra ordentlige uppfödare.

I Zoo-affären og hos Imazoo, opdrættes rotter til foder via den såkaldte Rat-Mill metode, hvor rotterne går i små lab-bure, blandet hanner og hunner, så man får flest mulige kuld ud af det. Kommer der så tilfældigt nogle spændende farver, bliver de solgt til Zoo-affärer som kæledyr, typisk for flere penge, end de køber foderrotter og mus til.

Sådanne opdrættere, bruger ikke selektion som avlsmetode, og det betyder ikke så meget for dem, om der er sygdom som SDA i deres bestand. Syge dyr der ikke bliver solgt bliver aflivet. Der er en hurtig udskiftning, idet små unger går som dyrefoder, inden de når at blive voksne. Voksne rotter bliver der parret med, til de ikke kan mere, og går til, eller bliver aflivet.

Derfor skal man ikke støtte Imazoo og andre zoo-affärer der handler med Imazoo eller store foder-opdrættere.

Man skal istedet støtte de avlere der gør noget for dyrene. Dem der bruger selektion som avlsmetode. Dem hvor rotterne går under gode forhold og bliver betragtet som kæledyr.

Jeg mener ikke, at der er forskel på om man køber fra en svensk eller dansk opdrætter. Det kommer mere an på, hvem man køber rotter fra, om den opdrætter er en opdrætter der selv avler på dyr fra zoo-affären, for så kan man være langt mere usikker på, om de måske har fået SDA i deres bestand, sidst de handlede dyr i forretningen end hvis man køber fra en opdrætter der ikke avler på dyr indkøbt fra fodercentraler, eller zoo-affärer.

janc
0

Jeg har en i gang værende undersøgelse af SDA tilfælde i Danmark, og de få SDA epidemier vi har haft stammer næsten alle fra svenske imazoo.

Det er ærgeligt at mange svenske rottefolk tror at SDA da er noget der kommer fra Danmark, og at danske rottefolk på den måde stemples.

I Danmark er vi langt mere opmærksomme på SDA smitte end jeg fornemmer man er det i Sverige, også set i forhold til det seneste udbrud af sygdom der har været i Sverige.

Næsten ingen tog det alvorligt af svenske rottefolk, for SDA det er da sådan noget man har i Danmark og da ikke i Sverige.

I Danmark, i en lignende situation, vil man meget hurtigt kunne finde opslag på danske fora hvor der advares om mulig SDA, og de fleste seriøse rottefolk her i DK handler der efter.

Det er en voldsom oplevelse at få SDA blandt sine dyr, det ønsker jeg ikke for nogen.

Ved afholdelse af karantæne vil jeg ikke anbefale at man holder karantænen i sit eget hjem da SDA smitte også er luftbåren, det er langt bedre at anvende en karantæne station som ikke er i samme husstand som ens øvrige rotter.

TussanochKlimpen
0

#4 Ursäkta men det där var väldigt veka källor.

Jag har haft mycket kontakt med imazoo under åren och har svårt att tro att dom gått ut med att dom fört in SDA i Danmark.

(Försvarar definitivt inte Imazoos råtthållning etc)

Om Imazoo står för det, så måste det ju finnas ett namn på den person som offentligt gått ut med en sådan rapport.

En källa består av namn, rapport och tidpunkt för rapporten. Att skriva att ngn som kanske heter Ricardo på SVA har gjort ett sådant uttalande är rätt vanskligt. Har personen ifråga gjort en sådan undersökning? Dvs jämfört bakterie floror mellan danska och svenska råttor?

Var har han dokumenterat sina studer och resultat?

Vad uppfödare påstår kan man tyvärr inte hänvisa till heller då det påstås väldigt mycket olika saker bland olika uppfödare som alla har mycket erfarenhet.

Den enda uppfödare som har drabbats av SDA de senaste åren är Shannaras. (som gått ut med det åtminstonde och som har en grund för det iom obduktion och provtagning)

Att privatpersoner kan sitta med SDA och Sendai virus i Sverige är säkert möjligt, men uppfödare har inte drabbats. Och med tanke på det du skriver så bör ju en uppfödare som drabbats förlora merparten av sina råttor då SDA samverkar med dom andra bakterierna som råttorna har. (Du skriver att svenska råttor har betydligt högre bakteriefloror än utländska vilket i samband med SDA borde inneburit att flera uppfödare borde  förlorat merparten av sina råttor i SDA).

JAg tycker det här är ett intressant ämne och de som gjort det uttalande som du nämner bör kunna nämnas vid namn då dom gjort just ett officiellt uttalande. (annars är det inte en pålitlig källa).

Som jag tidigare skrev är inte det här ett påhopp på utländska uppfödare, däremot finns det en trend i andra länder att satsa betydligt mer på utseende och pälstyper än temperament och hälsa än vad som görs i Sverige.

Tittar man på länder som tex Australien så har dom väldigt långlivade råttor och mkt stark och frisk stam.

Tror det har mycket att göra med att dom har mycket hårda importregler, och jag önskar att Sverige hade liknande regler.

Tills vi vet spridningen av SDA i Sverige bland tex de som ställt ut råttor etc hoppas jag att råttägare verkligen är försiktiga, och dels inte låter sina djur träffa andra råttor, och begränsar importer ett bra tag framöver.

Med tanke på vad Wintermynta skrev i sin tråd om sjukdomsförloppet så verkar ju viruset muterat och en karantäntid på 6 veckor har ju bevisligen inte varit tillräckligt.

I både Danmark och Finland har flera uppfödare haft SDA och Sendai utbrott under de senaste åren. Det har inte svenska uppfödare.

SÅ oavsett om dom fick in smittan via imazoo eller ej, så finns den i båda länderna betydligt mer än hos svenska uppfödare.

janc
0

At have SDA blandt sine dyr behøver ikke nødvendigvis at betyde dødsfald, vil jeg blot understrege.

Da vi havde SDA i vinteren 2006/2007 havde vi én pige der blev syg af lungebetændelse, resten af vores dengang 74 rotter blev ikke syge.

Der var andre dengang som havde døde rotter, nogle havde mange som døde, men ikke vi.

Vi behandlede udelukkende med baytril og alle 74 rotter blev behandlet.

Vores karantæne varede i 3½ måned fordi vi på det tidspunkt havde en diegivende hun.

Denne erfaring kom senere wintermynta til gode i det jeg har været i stand til at hjælpe hende med medicinering af sine unger og mor på baggrund af dette. Så der er ikke noget der er så skidt at det ikke er godt for noget andet. Glad

Omkring den trend du skriver om, mht at se mere på farver og aftegninger end på helbred og temperament blandt os udenlandske opdrættere, så kan jeg sige at min oplevelse er at de fleste danske avlere netop prioriterer helbred og temperament før noget andet.

Selvfølgelig er der også brådne kar blandt danske opdrættere, men det ville være en skam at lade de få brådne kar være grundlaget for en generel opfattelse af danske opdrættere.

Vi er også nogle opdrættere som formår at have styr på helbred og temperament, samtidig med at vi også er så priviligerede at kunne opdrætte nogle farver og aftegninger som i her i Sverige ikke har set så meget til. Glad

Du skriver: "I både Danmark och Finland har flera uppfödare haft SDA och Sendai utbrott under de senaste åren. Det har inte svenska uppfödare.

SÅ oavsett om dom fick in smittan via imazoo eller ej, så finns den i båda länderna betydligt mer än hos svenska uppfödare."

Det er en meget generaliseret påstand du der fremsætter. Zoo-Zity (dyrehandel i DK) har flere gange importeret SDA ramte dyr fra imazoo, det ved jeg fordi jeg har viden om hvem zoo-zity importerede fra de gange hvor de fik SDA ramte dyr hjem. Den viden har jeg fordi jeg har spurgt de rette folk om dette, og i dette tilfælde er det ansatte/tidl. ansatte i zoo-zity som er kommet med den information.

I Danmark har SDA faktisk ikke været særligt udbredt, og siden 2002, dvs. de seneste 6 år, har der været meget få SDA udbrud i Danmark. Så når der bruges ord som "betydligt mer" så kan det opfattes som om det er mange tilfælde af SDA der er tale om, og det giver et helt forkert billede af virkeligheden.

Siden jeg blev en del af "rotte verdenen" her i Danmark tilbage i 2004 har jeg gjort mig mine observationer, og også på diverse udenlandske fora. Det er min opfattelse at mange svenske rottefolk har svært ved at erkende det når/hvis de har SDA hos deres dyr. Nogle skammer sig over det, andre fornægter det fordi det kan betyde at de ikke kan udstille deres dyr eller at de går glip af diverse parringer fordi deres dyr måske bliver for gamle etc.

Sådan har folk også tænkt i Danmark tidligere, men de senere år er man kommet ud af skabet og har et fuldkommen naturligt og hensynsfuldt forhold til det at få sygdom hos sine dyr.

Som jeg skrev tidligere er det almindeligt at man skriver en advarsel til andre hvis man opdager at der er SDA et sted.

Du skrev også: "Med tanke på vad Wintermynta skrev i sin tråd om sjukdomsförloppet så verkar ju viruset muterat och en karantäntid på 6 veckor har ju bevisligen inte varit tillräckligt."

6 uger som karantænetid er alt for lidt, i Danmark holdes 2 mdr. karantæne, dvs. 8 uger, hvilket er 25% længere tid end de angivne 6 uger du nævner.
Nu er det jo ikke kun wintermynta der er ramt af sygdom i den forbindelse, det er der også andre som er. Og jeg husker godt den tråd hvor mange svenske rottefolk forsøgte at negligere det og kaste det hen med noget andet end SDA.

SDA kan angribe i flere "strains" ad gangen, så SDA virus er ikke "bare" SDA virus.

Hvordan kan det være at i her i Sverige tror at SDA kender til landegrænser? Det gør det ikke og jeg vil påstå at i har haft flere SDA tilfælde end i vil være ved. Glad

Nicciz
0

#7 Förlåt att jag inte tar dig på så mycket allvar, men det är väl bara för jag listat ut ett och annat. Kul att du är tillbaka, men din stil är tröttsam. Flört

Freke
0

#7 om du nu haft kontakt med Imazoo? Då måste du ju redovisa dina källor med??

Om du nu påstår att det är lögn som alla andra går ut med då man känner för sina djur och andras djur..

Så ge oss ett namn på Imazoo som vi kan ringa eller maila och få en dementi av att dom inte har exporterat en smitta!

Vad du själv påstår och påvisar betyder således ingenting!
Och då du sagt A får du nog säga B med annars är du inte bättre än vad andra är, dock värre eftersom andra tar smittan på allvar vilket du tydligen inte gör?!

Så det visar hur och mycket för din djurhållning och du står för?!!!

#7 Upps jag glömde… Välkommen tillbaka

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Sigge62
0

#7 du efterlyste kilder.

http://www.hybels.dk/nytforum/phpBB2/viewtopic.php?t=10364&highlight=imazo

http://www.hybels.dk/nytforum/phpBB2/viewtopic.php?t=15442&highlight=imazo

http://www.hybels.dk/nytforum/phpBB2/viewtopic.php?t=12923&highlight=imazo

http://www.hybels.dk/nytforum/phpBB2/viewtopic.php?t=12784&highlight=imazo

http://www.hybels.dk/nytforum/phpBB2/viewtopic.php?t=12628&highlight=imazo

http://www.hybels.dk/nytforum/phpBB2/viewtopic.php?t=9891&postdays=0&postorder=asc&highlight=imazo&start=0

http://www.hybels.dk/nytforum/phpBB2/viewtopic.php?t=22117&highlight=imazoo

http://www.hybels.dk/nytforum/phpBB2/viewtopic.php?t=18142&highlight=imazoo

http://www.hybels.dk/nytforum/phpBB2/viewtopic.php?t=17881&highlight=imazoo

http://www.hybels.dk/nytforum/phpBB2/viewtopic.php?t=12854&highlight=imazoo

Her er der mange folk i DK, som både har set de syge dyr fra forskellige zoo-affärer, og som siger, at de er importeret fra Imazoo, både i DK og Norge.

Hvis ikke du er tilfredsstillet nok af links, så kan jeg sagtens skaffe flere, fra andre rottefora også i Norge.

Mht. smitte via køb hos private opdrættere, ser jeg kun et problem, hvis samme opdrætter køber dyr i dyrehandlen, og dermed måske slæber SDA med hjem, uden at vide det, f.eks. ved ikek at holde sine dyr i karantæne.

Ved udstilling er smitterisikoen meget stor, fordi ikke alle folk sikkert holder de 40 dages karantæne, som de skal. Der er desværre ingen regler om, at man skal kunne bevise, at man har holdt sine dyr i karantæne i de foreskrevne 40 dage. Dvs. en person kan reelt købe en smittet rotte i en dyrehandel, lige inden anmeldelsesfristen udløber og så komme på udstilling med rotten, som måske ikke viser tegn på sygdom, fordi den er rask smittebærer, og så sige, at der er holdt 40 dages karantæne.

Når man tilligemed holder Friskkontrollen i det samme lokale som rotterne udstilles i, giver det ingen mening, at have den, synes jeg. Der bør være et separat rum til friskkontrollen med lukket dør, ind til selve udstillingslokalet.

I Finland, har de slet ingen Friskkontrol, men her er det en person der henter rotterne i transportkasser og fører dem over til dommerne, som så tager dem op selv. Dvs. alle rotter er i det samme lokale, og dommerne kan selvfølgelig sprite deres hænder af inden hver rotte, men er der en rotte med utøj, eller SDA eller SEndai, så vil det ikke kunne undgås, at smittefaren er stor, når man vælger at holde udstilling sådan.

Jeg elsker at komme på udstilling, men er hver gang bange for at mine rotter skal blive smittet med et eller andet, men jeg overholder karantænebestemmelserne selv, og håber andre gør det også, og jeg handler ikke rotter i dyrehandlen!

TussanochKlimpen
0

#9 Vad menar du? Om du tycker det jag skriver är tröttsamt kanske du ska låta bli att läsa det?

#10  Jag har kontakt med Imazo eftersom affären jag arbetar i köper in djur därifrån. Jag har inte påstått att det någon skriver är lögn. Bara sagt att det är veka källor. Jag har heller inte påstått att Imazo inte sålt sjuka djur, bara efterlyst en källa där där dom står för det.

Vill man kontakta Imazo kan man göra det på info@imazo.se

På vilket sätt har det med min djurhållning att göra att jag diskuterar smitta och import?

Läste du igenom mina inlägg innan du skrev?

#11 Tack för länkarna, jag ska läsa dom senare. Men det jag ville ha var en källa till påståendet att svenska råttor har högre bakteriefloror och när och i vilket sammanhang Imazo sagt att deras djur har/har haft SDA

Sigge62
0

#12 Ja, jeg har læst dit indlæg!

Jeg tror vi er enige i vores holdning til smitte, at man skal passe vældig meget på, så man ikke får smittede dyr ind i sin bestand. Men jeg er ikke enig i din holdning, om, at importerede dyr uanset, hvor de kommer fra, skulle give en større smittefare end dyr fra svenske dyraffärer.

Jeg mener at der er en øget smittefare ved indkøb i dyraffärer, uanset, hvilket land man befinder sig i, og specielt i Sverige, pga. som sagt at flere køber deres dyr fra Imazoo.

Om hvorvidt mine kilder er vage, så handler det jo om, at mange mennesker både i DK og i Norge har købt syge dyr i dyraffärer, som netop importerer fra Imazoo, dette synes jeg ikke du kan sidde overhørig.

Jeg mener ikke det er min opgave at kontakte Imazoo, og spørge om de har leveret syge dyr til danske eller Norske eller svenske for den sags skyld dyräffärer, da jeg højst sandsynligt vil få at vide, at det har de ikke.

Hvad ville du svare, hvis du var Imazoo, og blev spurgt om sådan en anklage?

Så heri ligger der ingen sandhed fra Imazoo's side. Jeg kan heller dårligt få en officiel skrivelse fra de forskellige dyraffärer i Danmark, der har handlet med eller som stadig handler med Imazoo, om at de har importeret syge dyr, da det forringer deres eget omdømme, at indrømme, de har solgt syge dyr til kunder.

Hviliken dyraffärer tror du vil indrømme det?

Så jeg synes faktisk du stiller nogle urimelige krav til dokumentation.

Dokumentationen er at mange mennesker uafhængigt af hinanden og i to forkellige lande har oplevet det samme!

Min oplevelse er iøvrigt, at du støtter køb fra både dyraffärer og specielt prøver at godskrive Imazoo, og at du mener, at smitte udelukkende kommer ved import fra seriøse udenlandske opdrættere, så hvis man bare køber sine dyr hos Imazoo eller i en dyraffärer i Sverige, og undgår at importere dyr fra kendte opdrættere, så får man ingen smitte!

Nicciz
0

#12 Om du skulle vara uppriktigt intresserad av det du säger, som tex källorna, så är det jättelätt om finna på själv om man bara vill ;) jag gjorde ju det ;) Och när du kollat det själv kan jag ta dig på allvar. Vilken butik arbetar du på som köper in från imazo? Det måste du ju kunna gå ut med annars är ju inte det en pålitlig "källa" heller.

Vad är din källa på att citat- Tittar man på länder som tex Australien så har dom väldigt långlivade råttor och mkt stark och frisk stam./slut citat

Och citat- däremot finns det en trend i andra länder att satsa betydligt mer på utseende och pälstyper än temperament och hälsa än vad som görs i Sverige./slut citat

janc
0

Det var altså lettere dengang du brugte navnet "Daydreams", det andet navn her er for langt til at kunne stå i marginen. *lol*

Sorry, off topic..

Man får næppe Imazoo til at erkende at de har solgt syge dyr, det ville være et udtryk for en ekstremt dårlig salgsteknik om de gjorde dette.