Roan uppfödningar någon?
Är det någon som vet om uppfödare i andra länder som fokuserar på Roan? För jag vet inte om någon i sverige och skulle vara kul och veta hur deras linjer är och hur det har gått för dem.

Det enda jag vet är att Stephanie är inne på det där med roanavel. Hon kanske har lite koll?
Älskar mina stora små vänner..
Jag håller på med roans, dock just påbörjad, men med kända linjer.
Min blogg: SweGizmo.se

#2 Berätta lite då! :P *nyfis i ens trut*

Har lite roans härhemma. Och det finns i mina linjer
Mia//
#3 hehe, vad ska jag berätta?
Har iaf en stripe roan hona nu som heter Diva, hon är som en geleklump, hur snäll som helst, underbart temprament. Hon har 8 sidors stamtavla (16 led). Så vi har rätt bra koll på färger och uppfödare i denna linjen:) livslängden ligger på ca 2½ år.
Sammarbetar ju med Silverorm, hon har en väldigt fin roanhane som kanske ska användas i avel, just nu är han bara 3 mån. Han har också lång stamtavla och flera i hans släkt har blivit över 3 år:D
#5: Hur gammal är Diva då? Risken är ju att hon blir för gammal innan hanen på 3 månader bör gå i avel vid 1½ år? I vilket fall hoppas jag att de fortsätter att utvecklas bra, ser fram emot en bättre avel på Roan. Lycka till!

#5 Ja, just det. Det var ju du som hade den där superstamtavlan! :P
Ja, det vore skoj med fler roan i uppfödarkretsar, faktiskt. Är det en standardiserad teckning, förresten? Jag menar, kan man ställa ut dem i Sverige?
#6 Diva är snart 6 mån, men det är inte den 3 mån hanen vi ska ha till henne, utan vi tänkte att man kan ha en av Divas ungar till han sen:)
#7 ja, roan är väl standardiserad? eller är jag helt ute och simmar?

Hur ska en bra roan se ut? Jag menar, visst kan man säga si och så om teckningen men det måste ju bli jättevårt att bedömma när de bleks! :P

hmm ja hur ser en bra roan ut??ska han vara jämnt blekt eller ska han ha färgfläckar här o där??
Qui dormit, non peccat

Jättespännande, faktiskt! Och undrar hur mkt blekt en roan får vara? (stackars domare, säger jag bara!)
Som jag fattar det så ska en roan ha det korekta upp och nervända V:et i pannan, vara jämnblek och är det en stripe så ska tripen vara jämn och fin över ryggen.
Dock vet jag inte hur dem dem gör med en blekt roan:s

Okej, tack för svar! Kul att veta, faktiskt!
Hihi, jadu!

hmm de låter spännande att döma i en roantävling=) jag tycker att min whiskas är en snygg roan, men han har pannfläck.. inte är han jämnt blekt heller, utan han har mörkare partier på nacke och ser nästan striped ut nu med åldern.. han var inte striped från början men de vet ju inte dommarna om i så fall hihi=) så här ser han ut nu , taget efter 1 årsdagen så förhoppningsvis kommer han inte att blekas nått mera!!
Qui dormit, non peccat
jag har två linjer med roan
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#14 Fin blekning tycker jag! Det är ju kul om de har någon färg kvar så man ser vad orginalfärgen var…

#16 ja när de knappt har nån färg så ser de så urtvättade ut på något sätt.. synnerligen om det är en black eller agouti!! ljusare färger smälter in bättre i de vita.. whiskas har inte rostat heller tack o lov så han är riktigt svart vissa partier=) å de där med att roanråttor lättare blir sjuka tror jag inte på för den här pojken har inte ens varit förkyld på ett år=)
Qui dormit, non peccat
Jag tror att förr så var roan dåligare än vanliga råttor, men nu så har man avlat ut det dåliga som roans var kända för, tex dominans och dåligt emunförsvar. Visst finns det dåliga roans kvar, men väl lika mycket som det tex finns dåliga silver fawns eller andra färger.

#18 oj vilken enorm råttis! vart kommer han ifrån?? o vad matar du honom med?? haha mina mellan pojkar som är strax över 8 månader ligger på strax över 500 gram båda två!(kullbröder) whiskas väger runt 700 gram=) han har inte ett uns extra fett heller utan de är bara muskler=) har ingen våg just nu så jag vet inte exakta vikten.. men whiskas blir nog ine mycke större heller, hans pappa var en monsterråtta på 900 gram men mamman var pyttelitetn o vägde strax över 300 gram på 7 månader..blir han mycket större så läre jag köpa nytt sovhus oxå=)
Qui dormit, non peccat
Oden kommer bli ett monster;) han är ju gigantisk för att vara 14 veckor…

Haha…man kan då inte hålla honom med en hand längre som man kunde när jag sålde honom…och det är inte så länge sedan.
Han är grymt fin roan kille *puss puss puss på dunderklumpen*
//Malin
Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.
Hoppas han får fortsätta vara frisk, för stora råttor är inte hälsosamt det heller.

hihi dunderklumpen=) ja de stämmer bra det på honom!!
Qui dormit, non peccat
#20 Ja som sagt, han är från MalinMalins uppfödning, hon har en stabil roanlinje.
O vad han äter…?? Husmanskost!!
Han äälskar hemlagat!!
Roan är blekningen.
Striped och Husky är teckningarna
Och alla färger kan vara roans :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Tack Allamej, igen!! (Tänkte inte på att fråga i den andra tråden, där du tidigare hjälpte mig med hans färg) Men kan denna blekning liksom blekas ännu mer? Eller kommer han att fortsätta se ut som han gör nu??
Med roans så är blekningen inte en 100 %ig vetenskap, han kan stanna så där eller blekas ännu mer, man vet inte… men mest troligt är ju att han bleks ytterligare :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

#28 jag har två roan som (det ser ut som ifa) har slutat att blekas:) dem har inte blekts något nu på 4-5 mån.
så här ser dem ut nu:

(OBS: den lilla minkanen där är inte roan)

så här såg dem ut som små:

Åhh vad alla är hjälpsamma!! 
Själv sitter jag med SRS´s utställningsstandard från -95, så den kanske är lite inaktuell! Stod t.ex inget om roan där.
Så nu jag har ett till ord som behöver förklaras: husky?? (förlåt om jag nu får denna tråd att lämna sitt ursprugliga ämne för mycket)
Jag tror jag gör rätt nu:
Husky: (färgen går ända ner till magen)

Striped:

Jepp, korrekt :)
Har nu gått igenom teckningarna på srs hemsida och roans är inte utställningsstandard. Dom kan bara ställas i Pet.
Om inget har ändrats som inte står på hemsidan
#33 Men om jag kallar din Husky för Am. Berkshire, är jag helt ute och cyklar då?
Skillnaden på striped och hooded???

Det är ju många som tror de har ambk när det är husky! Men det är alltså blekningen som gör det till en husky! Så har man en unge i en kull som man itne vet vad den är får man vänta och se. Det finns säkert fler skillnader som ett tränat öga kan se tidigt också.

Skillnaden på striped och hooded är väl den samma. Alltså att hooded inte bleks emdan striped gör det.
Men hoodedteckningen är ju mer tydlig med sin "luva" och sitt streck. En striped kan se ganska olika ut. Men en striped är vit på undersidan av huvudet(och med vita tecken i ansiktet) medan en hoodeds mörka teckning på huvudet går under hakan. Hoppas du hajar vad jag menar!
Tack för en bra förklaring Terato!! Nu börjar jag förstå!! Tror jag…hmm…Oskar är hooded medans Allen är striped….kanske….
Känner nu att jag fått denna tråd att spåra ur totalt. Därför skapar jag en ny på rätt ställe. Lägger bilder på mina tre pojkar under "Färg" och sen får ni som är duktigare än mig reda ut/hjälpa till med färg o tecken.
#Oskar är Hooded, Kamel och Allen är Striped Roan. Samt en färg då. :)
Roligt om någon vill göra något seriöst för roan.
Vill bara inflika att roan inte är standardiserat. Ska du ställa ut en roan i standard så är det som ostandardiserad. :)

#34 jaha, ja det kanske var i PET man bara fick ställa ut:) jag visste att man fick ställa ut roans, men tänkte inte på att det finns ju olika typer av utställningar.
#42: Du får ställa ut alla varianter i Pet. 
Pet är väll mer tempramentsmässigt och Standarn är utseendemässigt?

#46 Vilken fin blekning! :P

Mina blektes på samma sätt
Mia//