När vaknar sövd råtta?
Nu ligger världens sötaste och emligaste Nelson på mig mage, insvept i en tröja. Nyopererad och sövd.
Han sövdes kl 16.00, och fick inget uppvak då yvonne tyckte det var dumt av nån anledning (minns inte exakt vad hon sa, var lätt omtumlad). Han har fortfarande inte vaknat och jag undrar helt enkelt hur lång tid det kan/brukar/bör ta innan de vaknar??
Han borde börja röra på sig snart, jag minns inte hur länge Dobby var ute men han blev ju inte sövd så hårt heller… Någon annan får svara
Hoppas allt gått bra?
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Det gick bra. Det blev dock lite komplicerat då en förmodad tumör visade sig vara en massa tarmar och fett som åkt ner i pungen via ett "hål" som var alldeles för stort…. Alltså det hålet som testikeln vandrar genom från njurarna ner till pungen… hoppas du fattar trots knäpp förklaring:P Iaf så tog det tid och de kunde bara ta bort den ena testikeln.
Sen så kan vi konstatera att Nelson inte är något stort fan av sprutor, han skrek som en stucken gris och bet veterinären så blodet sprutade, sen sprang han upp i mattes famn och kröp ihop innanför min jacka där han låg och kämpade mot sömnmedlet. Min lilla gosklump.
Ingen som vet mer om sövning?
Stackars liten… :(
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Jaa och nu vill han inte vakna… Det är ju mer än 4 timmar sedan han sövdes och jag tycker han borde börja kvickna till…
Men Yvonne är ju höjd till skyarna bland råttfolk för sin kompetens så jag vill ju tro att det är såhär det ska vara?? :S
Han kissar på sig konstant också..stackars liten.
Usch.

Än behöver du inte oroa dig, det kan ta upp mot tolv timmar. MEN du behöver hålla honom under konstant tillsyn. Håll koll på hans temperatur så den inte är för hög eller låg.
Vet du med vilket medel han sövdes? Antar att det var injektion eftersom du skrev spruta, eller lokalbedövade hon och gassövde? Fick du ett journr du kan ringa om det blir kris?

Viktigt är att du vänder honom med jämna mellanrum så han inte får vätska i lungorna.
Sen kan det ta fler timmar innan han vaknar till.

Tack Nicciz för lugnande ord.
Jag har pratat med både roslagstull nu och en kompis mamma som är vet. Roslagstull tyckte det var idiotiskt att vi fått hem en sovande råtta och kunde inte göra så mkt åt saken. Min kompis mamma sa samma sak som dig, att det kan ta upp till 12 timmar. Det blir en lång natt det här!
Det jobbiga är ju att det bara rinner kiss ur honom, så risken är ju att han blir uttorkad….usch. jobbigt det här.

Ingen fara, men tycker det är konstigt att du inte fått någon guidning i hur du går till väga om han inte vaknar upp, eller vaknar till ordentligt. När han nu vaknar till så måste han snabbt som attans pignna på sig och få i sig vätska. Gör han inte det kan det gå utför snabbt. Hans temp kan sjunka så han blir kall och svårare att vakna tex. Om du märker att han inte piggnar på snabbt RING vet direkt.
Du kan förbereda vätske ersättning redan nu. Koka en liter vatten 6tsk socker och en halv tsk salt. Och om du har välling hemma så gör en omgång välling på vätskeersättning och ge honom.

Jag vet, det känns jättejobbigt att vi inte fick mer info, men det känns desto bättre att det finns folk som kommer med tips och råd här!
Han ligger bredvid en varmvattenflaska nu och är varm, vi vänder honom var 15e minut och "blinkar" hans ögon då så att de inte ska torka ihop.
Det blir en lång natt det här…Och jag vill verkligen att det ska gå bra.
Tjejerna och jag håller tummarna för Nelson ! :) Han piggnar nog till snart.

Det kommer gå bra
vi håller alla tassar här hemma. Tänk bara på att för varmt inte är bra heller. 
Ååh nu håller vi tummar och tassar här :o Hoppas det går bra.. :)
Mvh Nathalie

Enligt lite nya uppgifter så har det tydligen hänt att råttor sovit i upp till 1-1½ dygn! Och om de är lite överviktiga (som lille Nelson 800g här…) så är det tydligen inte ovanligt att det tat lite tid.
Känner mig lite lugnare nu och jag hoppas att han åtminstone vaknar under natten. Har han inte vaknat till imorgon så tar min sambo honom med till sitt jobb för att kunna vaka över honom, alternativt att han tar kompledigt. Och så ringer vi veterinären såklart. (Hon som ska vara så bra…jo tack. morr…)
Tack alla för stöd o hjälp!

#13 Problemet är att kroppen tar stryk under tiden så man brukar väl säga att tio-tolv timmar är "smärtgränsen" (tror jag..) och sen finns ju risken att dem hamnar i sovkoma. Alltså att dem sover och sover tills kroppen slår ifrån. Därför är ett "snabbt" uppvaknande att sträva efter. Fick du ett specifierat kvitto? Tänkte på vilken dos han fick?

jag fick specifierat kvitto, men det står inte vad som användes eller hur mkt. Vaknar han inte till imorgon bitti så ringer jag yvonne då och hör vad hon säger.
*putt*
Håller tummarna och hoppas att allt går bra!

Åh, hur har det gått? Har han vaknat? Håller också alla tummarna för att allt har gått bra!
Jag undrar detsamma. Hur har det gått? :o
Mvh Nathalie

Har han vaknat?
Mia//
Hoppas han har kvicknat till nu:)
Min blogg: SweGizmo.se
Läste på Råttforum att han verkat kvickna till imorse, förhoppningvis mår han fortfarande bra.

Som Razzo skriver så vaknade Nelson i morse:D
Första tecknet kom redan vid 1, han reagerade pyttepyttelite när jag blåste på hans nos. Vid 4 började han sedan kravla runt i buren och jag kunde äntligen slappna av :D Så det tog alltså ganska precis 12 timmar innan han verkligen var vaken igen. En sån pärs! Jag hoppas att jag aldrig mer behöver operera någon råtta, det är alldeles för jobbigt för mina närver:P
Nu ska vi myyyysa! Han är fortfatande otroligt seg och trött. Allt han gör sker i lite slow motion =)
Tack allihopa för stöd!!