djuraffär eller uppfödare?
Jag är 17 år och delar ansvaret med resten av min familj. Våran ena råtta har just dött så vi behöver nytt sällskap till den andra. Jag vill köpa en råtta från en uppfödare men den enda i sthlms området som vi har hört har bebisar bor ungefär 2 timmar bort och dit orkar inte mina föräldrar köra. Dem förstår inte varför vi inte kan köpa en råtta från en djuraffär som vi har gjort med alla andra våra råttor. Vi har haft både trevliga och fina råttor men några har fått sjukdommar och dött. Jag vet att råttor generellt har lätt att få sjukdommar så som snedskalle och annat men jag tror att en råtta från en uppfödare är friskare. Jag känner att jag har slut på argument och vill gärna ha fler för att få dem att gå med på att anstränga sig för att köpa en råtta från en uppfödare. Vi har ju haft fina råttor från denna djuraffär i haninge centrum så jag är också lite splittrad. Några synpunkter och råd? :)
en råtta från en uppfödare är väldigt hanterad och säker oftast, den har inte suttit i en stressig miljö och har inte suttit bland massa olika djur som kan smitta med olika sjukdomar. En uppfödarråtta har fötts av djur som är friska och kommer från friska linjer, och ett genuint intresse från uppfödarens sida att få fram friska fina djur med bra temprament. Jag har också zooråttor som är helt underbara och friska, men det känns inte helt bra att sponsra zooaffärer som köper råttor från någon massavel, behöver ju inte vara så och jag har själv köpt råtta från zoo nyligen för att skaffa en kompis till en jag tog över efter en kompis. Och att åka två timmar för att hämta hem en bebis behöver ju inte bara vara onödigt, kan nog vara kul för dina föräldrar att se hur det ser ut hos en uppfödare, träffa alla råttorna uppfödaren har å får se hur speciella dom är :D djuren asså inte uppfödarna xD
men om ni nu ska köpa en råtta från en zooaffär så kolla noga på bebisen, be att få känna på den, hålla den, kolla så den inte är röd runt nosen och ögonen, och att den inte fnyser och nyser, kolla vad som finns i buren så dom inte har hö osv, kolla burkamraterna också så inte dom e snoriga och ser sjuka ut osv… :)
Jag har ju ungar nu som är leverans klara nästa vecka. Bor utanför västerås men ska till sthlm några dagar efter de är leverans klara. Åker även till sthlm med jämna mellan rum.
Kolla om det är intressant. Zickan.zoomin.se (bleach kullen)
För frågor eller information maila genom den hemsidan eller ett Pm här.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Tänkte att det var onödigt att göra en ny tråd om detta, så jag sticker in och frågar… Vart kollar man reggade uppfödningar :) ?
Mvh Ellenfyrkant
på srs hemsida….

#5 Tänkte mig kanske en länk eller så, aldrig hört vad srs står för ens. Men är det svenska råttsällskapet lr något liknande, skulle iaf kunna tänka mig det. Får googla :)
Mvh Ellenfyrkant

Upptäckte precis att det inte finns någon överhuvud taget i värmland ;/
Mvh Ellenfyrkant

SRS är svenska råttsällskapet, ja! :)
Nej, man får nog vara beredd att röra på sig lite grann om man är intresserad av uppfödarråttor. Men oftast går det faktiskt ganska bra att fixa transport. Fast självklart är det bäst att komma och kolla hos uppfödaren i lugn och ro.
Man kan också besöka en utställning och hoppas på att det finns bebbar där till salu. Nästa utställning är i Kalhäll, Stockholm, Stora Pet! Mer om det står på SRS hemsida.
Älskar mina stora små vänner..

#8 Om man vill ha en rådisunge på en utställning, hur gör man då ? :P Kontaktar man uppfödare innan, eller hur får man kontakt åå såå ^^ ??
Mvh Ellenfyrkant
Kul att få så många svar :) vi lyckades hitta lite äldre rått bebisar från en uppfödare i mitt område så jag fick hem bebisen idag. Hon är en rexad dumbo som är himalaya färgad. Är supernöjd 

#10 Bild? ;p

#9 Nepp det är bara att se till att vara där! (Och göra ett gott intryck på uppfödaren såklart) Men det är ju ingen garanti att det finns råttungar på utställningar.
För egen del köper jag hellre råttor hemma hos uppfödarna så att man kan ta det lugnt, träffa dem i hemmiljö och hinna känna kontakten. Råttor är ju oftast lite oroligare när de inte är hemma. Fast iof så säger det ju ganska bra saker om en råtta om den beter sig bra öven fast den inte är på hemmaplan!
Älskar mina stora små vänner..