Råttor iFokus

Råttor

Etikett: off-topic
Läst 629 ggr
zickan
0

Botemedel till tvättmaskinen?

Min stackars tvättmaskin är full av hår och skäp igen. Jag tvättar ju de hängmattor som inte hunnit bli uppätna. Men det går inte att ruska av all smutts som sitter fast innan man kastar in dom i maskinen. Någon som har ett bra tips på hur jag får min stackars tvättmaskin att inte fyllas at så mycket smutts. Kan man ev förtvätta allt innan det slängs in i maskinen?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Mymlan
0

Här plockar man av allt skräp från hängmattorna innan jag lägger det i tvättkorgen *som endast djurskynken läggs i*

I o m att jag tvättar i tvättstugan där fler tvättar så sätter jag alltid igång tvättmaskin igen tom så ev katt hår etc försvinner *inbillar mig de gör det o kanske det gör*

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Allamej
0

Först skakar jag ur allt löst.

Sen tvättar jag, beroende på hur skitigt det är, en eller 2 ggr på 60 grader med förtvätt.

Då är grejerna rena. Sen tvättar jag en maskin tom med tvättmedel och sköljmedel i 95 grader med förtvätt…

Jag har då gjort vad jag kan…

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Nicciz
0

Jag rystar av det värsta, spolar av det i badkaret och sen slänger jag det i maskinen. Och sen gör jag som mymlan. Kör en sköljning utan tvätt i maskinen.  Fast tyvärr funkar det sådär.. det är alltid hår kvar :S

zickan
0

Ah..  så långt har jag inte tänkt. Måste testa att köra den tom efteråt. :-)

bobbs
0

Brukar fungera jätte bra att köra den tom en ruda, till och med hästhår från stora tunga SMUTSIGA håriga hästtäcken brukar försvinna .. någorlunda! :)

zickan
0

haha.. mh jag mins den tiden. tyckte jag aldrig blev av med håren efter nordsvenskens vinterpäls.

bobbs
0

#6 Är ju inte super lätt… men det går! Kan oxå vara så att jag helt enkelt vant mig, är uppväxt med hästhår överallt. Håller dock inte på med hästar numera, men när jag gjorde så var det ju inte helt omöjligt att man hittade halm i sängen. :] Man blir okänslig efter ett tag!

zickan
0

#7 känner till det där. Själv ridit i över 10 år. Är inte så känslig men lite rädd att min tvättmaskin ska dö. Bor inte längre i hyresrätt med tvättstuga utan har egen maskin. När man tvättat en omgång med djur saker så är det fullt med hår på allt sedan.

bobbs
0

#8 Jo, jag tvättar i föräldrarnas maskin! :) Det roliga hemma hos oss är att vi har två allergiker, men de tål förvånansvärt mycket tycker jag. Börjar undra om de inte bara är hypokondriker..

Vår maskin är dessutom gammal som gatan men verkar tåla allt. Har tvätta stora vintertäcken i den utan problem. (peppar,peppar ta i trä..)

zickan
0

haha.. får hoppas den lever ett tag till.

hus-musen
0

extra sköljning eller 2 kanske.. rensa filterna noga oxå för håren fastnar o kan sätta igen rör o annat. är det en maskin i en tvättstuga så är de ju supernoga att man gör de extra sköljningarna!! skulle bli galen om jag fick en massa okända hår på mina nytvättade kläder!!  o jag är allergisk så katthår osv skulle ta livet av mig!

jag handtvättar alltid mina råttsaker, lägger dem i blöt med såpa och klorin! blir rena o fina på det viset=)

svärmors hästtäcken osv är enklast att borsta av först o sen spola av med en högtryckstvätt innan man lägger dem i maskinen. då blir de mindre hår i maskinen=)

Qui dormit, non peccat

[kalelo]
0

Har du testat att dammsuga hängmattorna noga innan du slänger dem i tvättmaskinen? Om inte, så testa det!!!!

zickan
0

Jag ska testa era tips.. :-)

zickan
0

#11 jag är totalt galen i klorin. Kan inte städa utan det :-D

hus-musen
0

#14 samma här!! finns inget som inte klorin klarar av=)

Qui dormit, non peccat

zickan
0

Haha.. det påminner mig om min nyligen utflytt. Bad min kompis akut köpa lite saker på statoil mitt i natten som jag hade missat.
Listan tror jag var 4 liter cola, svarta säckar, klorin och tejp. Kassa killen vart något suspekt över den inköps listan mitt i natten..haha

hus-musen
0

haha de låter som att ni skulle kidnappa någon jue=) o droga personen först med cocacola, sen mörda personen, tvätta bort blodet med klorin och frakta bort kroppen i sopsäcken=)

Qui dormit, non peccat