Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 783 ggr
SweGizmo
0

Ny bebis - intruducera.

Nu har jag fått hem min nya lilla mink kille:) Han fick namnet Zenith och är hur go som helst. Han är runt 8 veckor.

Mina två äldre hanar Zingo och Pepsi är 15 månader gammla nu, dem har vart med om en introducering innan. Då var dem runt 4-5 månader. Det var min dåvarande rått Dexter, den introduceringen gick bra, men när Dexter blev könsmogen blev det bråk i buren, och för att göra en gammal historia kort, han blev dominant och aggresiv, han fick bli ensamråtta när han blev 8 månader. Han avlivades för 1 vecka sen ungefär efter att han hade anfallit mej:/ dexter blev strax över året.

Men iaf, först så lät jag mina vuxna hanar träffa bebisen på köksbordet, lät dem vara där i ca 30 min. Dem luktade på bebisen och det gick bra. har städat buren och inret den annorlunda. Så nu har jag satt in alla i den stora buren… Först var det lugnt där med, dem luktade på varandra och bebisen las på rygg för undersökning, det gick bra och sedan gick alla och åt, sedan satt dem på var sitt hörn i buren (lite skumt).

Men sen gick Zingo fram till bebisen och burrade upp sig och gick i sidled mot han, bebisen la sig ner. Zingo gick där ifrån. Aggresivt??

(Zingo är ledaren av dem två hanarna)

Pepsi gjorde sedan likadant och bebisen såg förvånad ut. Tog ut Pepsi och hade honom ute ett tag, tänkte att det kanske var bättre att bebisen och ledaren kommer överens först. Zingo gick fram och puttsade på bebisen och sedan låg dem bredvid varandra i ca 10 min. Sedan när jag gick ut för att hämta ett plommon som jag tänkte dela till dem såkommer jag tillbaka och ser att Zingo burrat upp sig igen och står över bebisen, han fnyser lite åt den och sedan backar han undan.

Är detta normalt?

Nu sitter dem på varsitt hörn igen. bebisen äter och verkar inte må dåligt på något sätt. Zingo och Pepsi går till bebisen ibland, luktar, och sedan går dme där ifrån…

är jag för orolig eller är mina hanar för ovana vid andra råttor? Kan mina hanar för lite råttspråk?

Min blogg: SweGizmo.se

Allamej
0

Jag tror att din introducering går som dom brukar :) Det kommer ju att vara lite "visa vem som bestämmer" nu i början.

Håll koll så att bebisen inte går sönder men han kommer att bli lagd på rygg några vändor och uppsniffad som sig bör. :)

Lycka till!

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

SweGizmo
0

tack.

Så det är ingen fara om dem burrar upp sej och går i sidled? jag har alltid trott att det är ett aggresivt beetende. (min förra råtta Dexter gjorde mycket så, och dem mot honom)

så länge dem inte biter bebben eller det börjar blöda så är det väll lugnt?

SweGizmo
0

Nu försökte bebisen leka med Zingo, han klättrade på honom och dampade runt honom. Zingo tröttnade lite och la bebisen på rygg varpå den började skrika:s uch, hjärtskärande:s

Och exakt efteråt kom pepsi och skulle göra likadant:s varför??

Allamej
0

Det är ett dominansbeteende men det är även ett surbeteende…. Bebis gjorde inte direkt vad han var menad att göra, så Pepsi blev förbannad….

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

SweGizmo
0

Pepsi är inte alls snäll:/ nu står han och kraffsar mot bebisen. Zingo gick då fram och puttade till Pepsi, skyddade han bebisen?

Allamej
0

Jo jag tror det… Håll bra koll på dom så att inget händer

SweGizmo
0

Allamej: Tack för att du svarar på mina inlägg för resten:)

Allamej
0

Jag gör så gott jag kan :) Och jag är här då och då också :)

wintermynta
0

Bebisen är ju rätt gamla oxå så med tanke på det går introducering bra. Men håll koll för dom ska egentligen inte burra upp sig och gå i sidled.

SweGizmo
0

Nu har Pepsi jagat bebisen flera varv i burenoch den har skrikit jätte mycket:'( och Zingo har puttat ner bebisen i marken och burrat upp sej, fnysigt och betett sej vad jag anser aggresivt. ingen blodvite, men hur länge ska man vänta innan man avbryter det hela??

När jag öppnade burdörren kom bebisen springande upp på mej, och han känner ju inte ens mej. nu ligger han innanför min tröja och andas jätte tungt.

bör jag avbryta??

wintermynta
0

Krasst sett får du inte in bebisen i flocken nu så kommer det troligtvis inte gå sen.
Sen skriker bebisen för att du ska rädda den. Det kan vara svårt att skilja på dom olika skriken men ofast låter det värre än va det är. Man brukar höra tydligt när det är fara åt färde.
Det är ju svårt att ge bra råd för jag känner inte dina hanar men kan du inte sätta dig där dom är en timme och studera dom? Får du en känsla av att dom skulle kunna skada bebisen så lyssna då på den känsla och avbryt.

Allamej
0

Det kan bara du svara på… det är du som känner dina råttor… skulle dom kunna skada bebis? Är dom så pass aggro?

Och om svaret på det är ja så ja, avbryt och försök mer neutral markträning

SweGizmo
0

uch, detta är värkligen skitsvårt. bebisen sitter och pussar på mej nu. känns nästan som om han ber om att inte bli insläppt igen.

jag tror inte att mina hanar skulle döda honom, men jag går på min magkänsla och känner att dessa hanar kommer inte vara snäll mot honom:( även fast dem som sagt inte dödar honom eller biter hål på han så tror jag att dem kommer mobba ut han… Nu gick Pepsi till och med på bebisen utanför buren:(

Va fan ska jag göra nu:S

1000 tankar gå i mitt huvud nu, tänk om det inte var så mycket fel på Dexter som jag trode, zingo och Pepsi kanske gjorde honom sån:(

Allamej
0

Dexter blev aggressiv mot dig… det hade inget med hans tidigare burkamrater att göra…

Nån som har bättre nerver än mig bör svara men jag hade skaffat en bebis till… så att de små har varandra.. om det visade sig att Pepsi och Zingo bara kan vara med varandra.

Men som sagt… jag har väldigt dåliga nerver för sånt…

Bullerbytjejen
0

det kan låta värre än det är, som wintermynta säger så skriker bebbarna oftast för att dom blir rädda och vill bli räddade, tar man ut den hela tiden då så blir det kanske bara svårare, kan du inte ha dom ute på sängen eller liknande innan du släpper in den i deras bur, så dom får vänja sig lite först, gör nån god mat eller ge dom massa godis utspritt på sängen som dom får smaska på, så dom inte tänker så mycket på att det e någon ny där just då. sen sätter du in bebisen först sen dom andra och ha koll på dom men inte sära på dom om bebisen skriker, dom kan va tuffa, trycka ner bebben på rygg osv, men det e normalt. bit ihop bara och sära på dom om dom ryker ihop mycket även om bebisen lägger sig

Nicciz
0

#10-13 Jag vill inte skrämma upp dig, men om jag var du skulle jag avbryta. Ingen råtta hane eller hona SKA bete sig så mot en 8v bebis. Finns det någon omkring dig där du bor som har erfarenhet av introduceringar, som kan komma över och titta på hur dem beter sig..

Eller har du möjlighet att filma dem och lägga upp här?

silverorm
0

#16 Minkbebisen är i min hanflock nu så länge tills Gizmo kommit på en lösning, jag köpte oxå en bebispojk som är en vecka yngre så nu sitter de tillsammans med mina "gubbar".

MalinMalin
0

Låt den lilla söta pojken få en natt med lugn och ro och låt han inte bli för mkt slagen av dina icke snälla större pojkar…För det kan ju göra honom till en rädd kille som får dåliga erfarenheter till andra råttor.

Och han är en go mjuk kille som har inte träffat sånna hårda killar innan.

Låt han kanske få tillbringa natten hos Maria? med den blåa bebiskillen som han känner väl.

//Malin

www.r8ttor.se

Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.

MalinMalin
0

Skönt att höra,precis vad jag föreslog ovanSkrattande

//Malin

www.r8ttor.se

Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.

Nicciz
0

Skönt att det fanns en nära och bra lösning Skrattande lycka till nu! Och håll hos updated på hur det går

SweGizmo
0

Jag var helt knäckt i gårkväll:( efter att jag lämnat bebben hos Maria och hennes flock gick jag hem och la mej… kännde inte för nånting:(

Den lilla råttbebben hoppade värkligenb rakt in i hjärtat på mej, så snäll och underbar liten råttkille har jag inte träffat på länge.

I marias flock får han det bra ifall han skulle stanna, men då blir han ju inte som min:( Jag vill ju kunna gosa med honom och plocka upp han när jag vill… om ni förstår?

Jag funderar och funderar, kanske var jag för vek, eller kanske var mina hanar för hårda. jag har ingen aning. Det hade knske vart lättare för bebisen om dem hade vart två, då hade dem iaf haft varandra.

Beaver
0

Personligen skulle jag låta dom bo i en bur som ingen av dem bott i innan, ett lite längre tag. Så det inte finns några gamla lukter från någon av dem. Eftersom det gick bra utanför buren men inte inne i deras gamla bur. Och då ser du även att om de inte går bra alls i den nya buren, ja då kommer de nog inte fungera ihop. Visst ska kanske inte äldre råttor vara tokiga emot bebisar, men vill man verkligen få introduktioner att funka får man lov att trixa lite!

SweGizmo
0

#22 om jag byter bur och dessutom sätter buren i ett annat rum än var dem brukar stå så kanske det kan funka?

Beaver
0

#23 precis rätt tänkt, för ofta har ju rummet lukt kvar också. Om du har den möjligheten dvs!

Volrath
0

Kan man inte bada alla med samma schampo, så att alla råttor luktar likadant också?

SweGizmo
0

#25 ja, jag funderade på det ockå, om jag skulle bada alla. har ett råttshampoo…

tror ni att det kan vara en ide?

just nu har jag tagit upp min nya bur ur förådet, har satt in nya handukar som hängmattor och allt är nytt. ska även sätta in nya matskålar, vet inte om det skulle göra någon skillnad, men gör det ändå.

nya buren blir lite snål på inredning, men jag vill inte sätta in något av deras gammla grejer:/

har även bytt rum på buren.

hus-musen
0

oj de där låter inte bra.. visst så är de andra råttorna högre i status eftersom de är äldre men de ska väl inte burra upp sig!! hade mina pojkar gjort så så hade jag avbrutit på en gång då jag tror att det är ett aggresivt dominansbeteende!

om du kan så bada dem, byt till en ny ren bur med nya grejor och ta den låånga vägen runt med handukar med respektives lukt på om inte nåt annat fungerar=)

förresten, förlåt för att ja lånar tråden lite=) introducerade en bebis i veckan utan problem, men den dominante ledarråttan whiskas uppför sig lite knepigt. han lägger sig på rygg eller på sidan när bebisen kommer  bråkar/busar med honom! puttar undan bebisen lite med framtassarna när de blir för mycket bara. ser konstigt ut när en stor hanne på 1 år och på närmare 700 gram lägger sig ner för en liten unge på kanske 150gram eller nått=) har ingen våg, men ungen är alltså en 5del så stor! är whiskas bara snäll eller har han nått lurt på gång?

Qui dormit, non peccat

SweGizmo
0

#27 Din hane gör som en hane ska göra, han leker med bebisen. Du vet som vuxna kan gör aför barn, lägga sej ner och låta barnet vinna, men det är bara på skoj. oftast brukar hanen visa det innan leken slutar att "ja, nu är leken över så nu åker du på rygg".

kan ha fel, men det är så jag fattat det och har sett i andra stabila flockar.

hus-musen
0

#28 aha ja de låter troligt! blev lite fundersam bara, har aldrig sett det förut! då är det ett bra beteendeSkrattande förra gången jag introducerade mina näst yngsta pojkar så var whiskas bror den dominante och han gjorde aldrig så. däremot bar han mat till bäbisarna så han godkände dem=)

Qui dormit, non peccat

SweGizmo
0

Bebisen försökte leka med ledarhanen igår, men Zingo fattade inte vinken och blev sur till slut, puttade undan han och gick.. så jag vet inte om mina vuxna hanar kan leka:/

ska ge detta en chans till, hoppas det går.

Vill verkligen att bebben går ihop med mina hanar:/

just nu har jag dem ute, vill att dem ska springa av sej ordentligt så dem är trötta och nöjda innan introduceringen, inte för att jag vet om det spelar någon roll, men det känns bra. eller??

hus-musen
0

alla vuxna råttor kanske inte kan/vill leka? tänkte på det bara för att en av mina råttor hittills har gjort så.

vid min första introduktion valde jag den tidpunkt då de vuxna var som tröttast o helst ville sova, sen körde jag slut på dem och gav dem mycket mat. sen orkade de inte bry sig om bebisarna. gjorde samma med bäbisarna så inte deras energi skulle vara på topp, för vem orkar med en hyperaktiv liten unge=)  en del introduktioner kan ta flera dagar, de var väl nån tjej här som höll på i veckor med att introducera! så ge inte upp för snabbt, förr eller senare så går det nog bra tror jag=)

Qui dormit, non peccat

Beaver
0

Det kan nog stämma att de ju ändå är individer och vill i varierande grad leka eller inte alls. Jag hade nog tur med mina killar, yngsta blev utan kompis och var redan 'lägst' i rang och har fortfarande väldigt mycket lek och spring i sig trots vuxen ålder. Ser så roligt ut med en hane på runt 500g poppar runt och gör bebis-skutt Kyss

SweGizmo
0

Ville bara säga att den långa vägen verkar gå bättre:) har haft dem på köksbordet i 2 timmar. En som var van vid introduceringar var med.

Nu är dem i den nya buren, allt är nytt, till och med buren som sagt. och har dem i vardagsrummet där dem inte vart så mycket.

hoppas det ska gå vägen nu:) håll tummarna för mej^^

hus-musen
0

ja o pojkarna håller tummarna för dig=)

Qui dormit, non peccat

firefly
0

Hoppas det går bra för dig :)

Elipowe
0

Håller tummarna för dig!

Det går säkert bra :)!

SweGizmo
1

Min lycka är oändlig:) när jag kollade till dem nu innan jag ska till jobbet, så låg dem allihop tillsammans i högsta hängmattan:D

YEEEEESSSS

Zingo hade svårast för att acceptera bebben i början och visade lite dominans, men nu verkar ju allt bra:)

Lancia
0

Vad skönt! Äntligen! :)