Orolig! Snälla hjälp.
Priest gör nått ljud som jag aldrig har hört en råtta göra innan…
Jag har aldrig hört hur en råtta låter när dom rosslar så jag är ganska orolig. =/
De låter ganska mycket, jag sitter ungefär 2m från buren o jag hör de högt och tydligt. O hela tiden när han andas.
När jag plockar upp honom o lägger örat mot honom så tycker jag att de låter mer från nos området än från lungorna.
Ljudet kan NÄSTAN jämföras med ett marsvins kuttrande…

Det kan vara rossel eller att han fått skräp i näsan.
Om han inte har besvär av det så är det ingen fara. Får han däremot svårt att andas eller börja andas med magen bör du uppsöka veterinär så fort som möjligt.
Du kan ju även medicinera honom (beror lite på hur gammal han är) och ibland så hjälper det , ibland inte. Men som sagt mår han inte dåligt av det så skulle jag inte göra nåt.

Han verkar inte ha något problem av det.
Som det är just nu så va de bara ett ordentligt irritations moment när vi försökte titta på film. XD
Min Saga hade ett ordentligt rossel som lätt mycket när hon levde. Var också längre uppifrån i luftvägarna. När jag var med alla mina hos vetrinären så sa hon, vet. Cecilia trädgård - specialicerad på exotiska djur, att Saga hade en infektion i övre luftvägarna som gick att behandla, i 6 veckor.
Så din råtta kanske har samma problem, kolla med en bra vetrinär för att vara riktigt säker… det är säkert behandlingsbart, speciellt nu när du har upptäckt det i rätt bra tid.
Lycka till!!!
Kolla upp det fort.
Låter man det gå och dra sig är det lätt att det utvecklas till lunginflammation.
≧◔◡◔≦