ett till problem med Hanna
hanna tappar fjäll på svansen är det vanligt?
fjällen är ganska smutsiga men jag vet inte vad det kan bero på..
Det är inte fjäll itan helt enkelt smuts och döda hudceller och annat snusk.
Jag brukar bara mina råttor emellanåt och framförallt "skrubba" svansen så den blir vit och fin istället för smutsigt gulbrun.
ok men svansen blöder ju när man skrubbar…men jag badar min en gång i veckan

De kan tappa fjäll om svansen är väldigt torr. Jag råder dig att smörja in svansen med någont fuktgivande salva/hudkräm eller Natusan Baby Oil som jag själv använder.
En gång i veckan är alldeles för ofta att bada. Det kan vara därför hon tappar fjäll. Råttor klarar sig oftast utan att bada och man ska bara bada när det verkligen behövs, helst inte mer än var tredje månad. Det torkar ut huden för när man badar råttan så tvättar man bort allt fett som de har naturligt i pälsen.
#2 Blöder? Hm…vad använder du då? rotborste? :-) nej men skämt å sido; svansen ska INTE blöda när amn skrubbar den då är det något som är fel. Att svansen är uttorkad eller sårig eller kanske är trasig av ohyra eller något.
Jag skrubbar mina råttors svansar men fingrarna. Lactasyd använder ajg och tar lite mellan fingrarna och gnuggar på svansen. Det räcker för att den ska bli ren.
…och som Zimzon sa, absolut inte för ofta.
ok..tack:)

Ett bra tips är att passa på o ställa så många frågor du kan när du ändå tar med henne till veterinären.
Då kan veterinären tex skriva ut nån salva som lindrar en torr och sårig liten svans.
mm

jag hade samma problem innan men sedan gjorde jag som beckah sa