Behandlingar mot rossel

Jag skulle precis skriva en sån tråd men har sökt lite istället och kom fram till att det som använts är vibramycin, ronnaxan(eller hur det stavas) bactrim och baytril. Tror man kan använda tetracyklin mot rossel också elelr är jag ute och cyklar då?
Bactrim verkar ju ha ett väldigt brett spektra. Det skriver dom oftast ut verkar det som. I alla fall här i gävle. Jag har behandlat mina äldre damer med bactrim utan lyckat resultat. Däremot tog bactrim jättebra på livmoderinflammation.
Funderar nu på Baytril.
Älskar mina stora små vänner..

Bactrim är en väldigt mild antibiotika,används även till helt nyfödda bebisar.Men Baytril är väldigt bred och tar det mesta,så Baytrilen är det som troligen används mest då den tar en hel del.
//Malin
Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.

Jaha, okej! Tack Malin! Då ska jag nog prova med baytril denna gång.

Jag själv har vart hos vetrinären idag med Bumble bee, han har rosslat ett tag,provat me lite huskurer men han har inte blitt bättre.
Nu ska han få dubbeldos av antibiotika i 3 veckor( Baytril och ronaxan)
Sen ska jag även göra en ändring i hans kost me spec basfoder å c-vitamin
Medicinerar ni så fort en råtta börjar rossla? Min Juni rosslar ibland men jag tänker såhär… När han blir gammal kommer han antagligen rosta mycket mer och då vill jag inte att han ska ha blivit immun mot medicinen.

Råttor under sex månader behandlar jag generellt inte utan bli det akut för dom somna in. En del råttor kan leva med rossel, dom låter bara ibland och blir inte speciellt påverkade medans andra har det jobbigare.
Dom ggr jag har behandlat har det rört sig om akut lunginflammation eller råttor som haft det jobbigt.
Jag har alltid fått baytril till mina råttor utom vid två tillfällen. Det ena var en elva månaders hona som ingen behandling bet på så vi gjorde ett sista försök med Tylan (används mot svinpest) men inte heller det hjälpte och det kan ha varit det som gav henne nekros i nosvävnaderna men jag vet inte säkert. Tylan är i alla fall antbiotika som kan vara rätt elakt och nu sista gången jag gav det var det till Lucy & hennes bebisar som insjukna i viruset. Varken jag eller veterinären hade nå större förhoppningar att nån skulle överleva men det verkar som krisen kanske är över. Lite ot där på slutet.

#5 Nej, jag brukar inte göra det. Lite småljud tar jag mest som en varning att det varit för dragigt eller att det tvärt om är för tätt så att det inte vädrats ut ordentligt. Då åtgärdar man det och fläskar på med mat som är extra rikt på antioxidanter. Men när jag hörde en natt att Klara lät som en duva så åkte jag in med henne. Ibland får jag för mig att råttorna blir förkylda när jag är förkyld! Det brukar nämligen alltid sammanfalla.
Vad som är akut lunginflammation vet jag inte. Ingen av mina råttor har någonsin varit hängiga och dåliga utan pigga och glada trots sina "biljud".
Att man nojar sig för minsta lilla fel just nu kan ju bero på SDA-larmet nu.
Tänk och tänk om man hade en duktig veterinär som man kunde visa upp sina små för vid minsta lilla noja och få ett professionellt utlåtande. Nej då, man ska sitta här och försöka klura på egen hand för att ens ha någon chans att komma någolunda rätt sen när man sitter hos vetten och tigger medicin. Jag är så himla trött på detta!

Vad jag fick förklarat av min vetrinär så är det inte bra för de andra råttorna i flocken att en av dem rosslar. De kunde göra så att de andra blev mer stressade å mer mottagliga för förkylningar mm..

Jasså? Låter konstigt.

mjo…å då har jag Ywon hos djurdoktorn i uppsala som vetrinär, hon är jätte bra å jag litar på henne. Har även fått en special foderblandning som hon säljer.

Ja, då måste det ligga någonting i det om det är hon som har uttalat sig! Skulle verkligen vilja veta på vilket sätt det kan fungera så!
kanske kan va så att dom märker på flockmedlemmen som rosslar att något är fel, och eftersom dom är en flock och inte kan välja om dom ska va där eller inte, så kanske dom blir oroliga att alla i flocken ska bli sjuka? Att dom andra reagerar på att en i flocken är sjuk märker man ju ibland, och det kanske ligger nått där i, något mer än att dom bara reagerar på att en är sjuk? (Linda spånar loss)

kan förstå att det är stressande att ha ett sjukt djur i flocken, dessutom så utsätts de andra djuren hela tiden för det virus eller bakterie som den sjuka har. är det enbart ett virus så kommer de andra att utveckla antikroppar mot viruset o då borde de inte bli sjuka, även om de sitter med ett sjukt djur.
Qui dormit, non peccat
#6 Jag som jobabr med grisar tycker att det är väldigt intressant med hur samma mediciner används så olika. Baytril använder vi på smågrisar mot diarré och tylan använder vi mot sk "pelle-grisar", alltså diarrégrisar och grisar som inte växer till sig, det kan bero på nedsatta lungkapacitet oxå(som sagt starkt dunderpreparat). Men det intressanta är att vi även vaccinerar både suggorna före betäckning och smågrisar med stellamune one, som är ett vaccin mot mycoplasma. Alltså är inte vaccinet så funktionellt eftersom flera grisar ändå uppvisar symptom.
När ni ger baytril, är det i pillerform då? Och tylanet, vilken form? Vi har både pulver och sprutor.
#14 OJ! vilka stora toppörade råttbebisar du hade på fotot 
Jätteintressant inlägg by the way, stellamune one har inte jag hört talas om iaf, hoppas nån mer insatt kan bidra till den här diskussionen.
åååh nu vill jag ha en "pelle-griiiis"

Bumble bee tycker inte om Ronaxan! baytril går lätt å få i han men ronaxanen känner han lukten av direkt juh! Nån som har nå tips på hur ja kan lura i han?
har provat me å blanda i små vita godis droppar,men inte gick han på de heller!

#14 Baytril har jag både fått i tablett & sprutor. Tylan brukar veterinären blanda ut med lite vatten som han sen drar upp i sprutor. Jag ger alltid via munnen men vill jag så kan jag få ge via injektion.

Jag fick ronaxan och baytril. Fick krossa ronaxanbiten och sätta smulorna i sprutan och sedan suga upp baytril med den så att det blandades. Det gick bra, men dem blev inte friska av det :(

jag smular ner ronaxanen i lite yogurt…mums sa bumble bee då! :)
#18 hur mycke å hur länge skulle du ge dem ronaxan å baytril?

#19 - Jag skulle ge 2 ggr om dagen i 10 dagar. 2/6 av en liten tablett ronaxan och hur mycket baytril det var kommer jag inte ihog, typ 0,11 ml (?)

#19 ok jag ska ge 2 ggr per dag i 3 veckor. 1/6 dels tablett ronaxan 2 gr per dag å 0,1 ml baytril en gång per dag.

#21 - Okej, hoppas det hjälper! :)

Jo han har snart fått behandling i en vecka å ja har inte hört han rosslat nåt idag. så de kanske hjälper :)

#23 - Yey! :D

Ännu en dag utan att ja hört någe rossel… :)
Min lilla knubbis håller kanske på å faktiskt bli frisk!!! jääii!!!