Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 770 ggr
sandrush
0

Snälla hjälp...

Min 2-årige råtta har en tumör i sidan om magen. För nån vecka sen började den blöda efter att (vad jag tror) hon hade kliat på den, och nu har det kommit ut lite blod då och då varenda dag. Råttisen verkade inte heller må så bra på sistone, eftersom hon satt på burens botten i hörnet och sov för det mesta tiden, fast hon är ganska pigg ifall man tar upp henne i soffan eller sådär. Men man märker hur hon om en stund lägger sig på nått mysigt ställe och sover. Aptiten har väl kanske försämrats lite, men hon äter fortfarande.

Tumören är ganska stor (som en stor, rund vindruva ungefär) och den ser svart ut, förutom blodet då också som har torkat där. Det ser ut som ett öppet sår, (det är det ju säkert), hon slickar på det rätt ofta.

Och ja, jag behöver hjälp rätt fort… Jag har bokat ett veterinärtid imorgon bitti för att ja.. avliva henne. Men gud, så mycket osm jag tvekar nu. Jag vet inte riktigt, ifall hon lider mycket eller sådär… och när jag tänker efter, avlivning är ju den enda utvägen förr eller senare eftersom hennes ålder är inte riktigt passande för någon operation. Men ändå, när jag ser att hon rätt piggt går runt i soffan och knaprar på en brödbit… Jag vet inte, jag behöver råd.

Som sagt så brukar hon sitta i ett hörn nuförtiden på buren och sova, och man ser på underlaget att det har blödit rätt mycket på dom här ca 5 dagarna. Just nu sover hon här bredvid mig efter att ha fått springa lite. Jag vill inte att hon ska lida, men inte heller göra allt för fort så… Snälla, kan jag få lite råd om det här?

KickanW
0

Är du säker på att det är en tumör? Det kan vara en abcess också… Sök på forumet om det.

Om den blöder och råttan inte verkar må bra tycker jag att du fort ska ta henne till veterinär!

*edit av Medarbetare, boendeformen har inget med sjuk råtta att göra*

sandrush
0

Alltså, abcesser är väl mjuka tror jag? när man känner på dom. Men nu så liksom är det att det har blivit ett sår, och precis "bakom" såret så finns fortfarande den där hårda bulan…

sandrush
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lyckades få fram en bild på såret…

KickanW
0

#1: Vad hade jag skrivit om boendeformen? :S

Allamej
0

Istället för tumör hade du skrivit voljär :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

KickanW
0

Hahaha… Förlåt men det är så typiskt mig. Jag letar voljärer på blocket och då är det alltså det enda jag har i huvudet för närvarande. Yr är jag ^^ Jag ber om ursäkt. Åter till ämnet!

sandrush
0

Ingen som har mer å tillägga? Rynkar på näsan Har lite ångest…

KickanW
0

Jag tycker, som sagt, att du fort som bara den ska ta dig till veterinär. Om det inte finns jour nu, tidigt imorgon bitti.

Tills dess kan du bara försöka hålla såret rent.

Razzo
0

Alltså, har hon blödit i 5 dagar tycker jag faktiskt du ska avliva henne. Tumörer kan mycket väl spricka om de blir stora och hade det varit en vanligt sår borde det ha börjar läka ihop vid det här laget. Verkar det inte som hon mår bra så mår hon antagligen inte alls bra då råttor i största mån försöker dölja när de är skadade. Jag tycker inte alls du ska ha ångest eller dåligt samvete, du gör det som är bäst för din råtta och det är just nu att få somna in och inte ha ont mer.

skruttfia
0

Det ser inte roligt ut alls detdär såret. Hoppas du har en tid snart imorgon!

Sammantaget låter det inte alls bra. Med tanke på råttans ålder och sårets/tumörens beskaffenhet skulle jag råda avlivning. Råttor har vanligtvis mycket gott läkkött men din råttas sår vill inte riktigt läka låter det som. Har hon dessutom börjat tappa aptit och ork är det bara en tidsfråga innan hon går bort.

Personligen föredrar jag att låta råttan vandra vidare när den börjar visa tecken på att närma sig döden, än att vänta och riskera tt inte lyckas få avlivning innan råttan börjar plågas av sina åkommor. Hade själv en råtta vars tumör fick ett stort sår, det var hemskt. ><

En råtta visar sällan för sin omgivning om den har ont eller lider. I naturen skulle det betyda att alla andra råttor stötte bort denne. Det kan alltså vara mycket svårt att avgöra hur mycket en råtta lider eller ens att den lider alls.

Kramar till dig och din lilla råtta!

wintermynta
0

Håller med #10.
Du gör helt rätt som låter henne somna in.

mvh

hus-musen
0

jag hade låtit den stackaren somna in vid så fortden eventuella tumörknölen spruckit, och kanske tidigare om jag sett att hon blivit hängigare. hade tagit henne till vetten så fort hon fått en knöl bara för att se vad det är och om det år att göra något. inflammationsrisken är hög när den har spruckit sådar.

Qui dormit, non peccat

Karmatarerskanise
0

Ja, jag hade gått direkt jag märkt en tumör.
Jag tror avlivning är det mest skonsamma för din rådis.

Terato
0

Ursh vad jobbigt för dig och råttan. Nej, det ser verligen inte bra ut och det gör säkert väldigt ont! Med tanke på hennes ålder också är det nog bäst för henne att få somna in.. Det är helt rätt beslut.

#5 Förlåt att jag spårar ur men gud vad jag garvade när jag läste det där inlägget!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se