Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 737 ggr
Lancia
0

Kommer vi få problem? - Dominans

Kanske är jag bara paranoid, jag vet inte, men here it goes.

Jag har ett litet monster här hemma, född den 9 april vid namn Björn. I början var han en tokmysig knasteråtta, även om han hade en massa bäbisbus i sig. Han lekte med, eller snarare antastade, mina två ettåringar med en massa bus men han var ändå alltid snäll.

Men allt eftersom han blivit äldre har han även blivit allt kaxigare. En av ettåringarna har fått somna in och istället har vi en annan liten på knappt 3 månader. Björn har med jämna mellanrum börjat lägga mina andra två råttor på rygg. Han viftar även ofta på svansen när dom är i närheten av varandra, men han har aldrig bitit dom.

Även när jag klappar honom viftar han på svansen, och när jag, eller vem som helst för den delen, tar tag i honom så skriker han och blir stel som en pinne, men han försöker aldrig bitas, utan snarare så att han lägger sig på rygg om man petar lite på honom.

Än så länge är han bara tonåring, född i början på april, och det är väl kanske hormonerna och fortfarande bushumöret som spelar honom ett spratt. Men vad händer om det int går över? För visst är det ett tydligt dominansbeteende han visar upp när han slänger dom andra på rygg? Kommer vi få problem i framtiden? Jag må gå händelserna i förväg nu, men är kastrering ett alternativ? Bör det göras asap i så fall för att få bäst effekt?

wintermynta
0

Som sagt han är tonåring och hormonerna rusar, ge honom en månad. Men börjar han bita dig eller dom andra råttor så bör du ta ett beslut nu. Du skriver oxå att en av ettåringarna har fått somna in och det har säkert rubbat rangordningen i buren. Då är det viktigt att man har en bra ledarhane som kan sätta honom på plats. Men än så länge tycker jag du ska avakta, förhoppningsvis går det över.

hus-musen
0

han låter som att han vill vara den dominante. så länge han inte skadar de andra råttorna eller dig så är det ok. han är ju ganska ung så han kan lugna ner sig! de kan oxå vara så att eftersom din andra råtta blivit avlivad så stämmer inte rangordningen i flocken, så den måste du låta dem göra upp själva.

jag tycker inte att kastrering är ett bra alternativ då råttan kan avlida av narkosen, och det är inte säkert att det hjälper att kastrera honom. läste nånstans att de kunde ta flera månader innan du ser någon skillnad på råttans bettende om det fungerar. men vill du göra det så satsa på en bra kunnig råttveterinär som gjort ingreppet förut.

Qui dormit, non peccat

Terato
0

Men fortsätt gärna att uppdatera på forumet hur det går, tycker jag. Finns ju många kunniga människor här. Det kan vara skönt att få spåna lite tillsammans med andra råttmänniskor när man har såna här bekymmer.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Lancia
0

Tack för era åsikter tjejer! And yes Terato, jag lovar att hålla er och RiF uppdaterat med hur det går!

Jag tror att vår Björn är ordet "humörsvängningar" personifierad. Han kan ha ett fruktansvärt humör, vilket vi om inte annat fick ett bevis på i förrgår. Det var sovdags så jag skulle plocka in pojkarna i buren efter att de fått vara ute hela dagen. Dom två chokladbollarna var som vanligt inga problem, men så skulle jag plocka upp Björn och har vart precis galen. Maken till vredesutbrott har jag aldrig sett. Han sprang runt på sängen och vägrade låta sig fångas, och varje gång man nästan fick tag på han så skrek han som en stucken gris och sprang iväg. När jag sedan väl fick tag på honom gällde det att hålla ordentligt, såfort mitt grepp mjuknade lite så skrev han och skulle loss.

Jag är relativt säker på att han inte skrek för att han hade ont, för när jag sedan kände igenom honom så fick jag ingen reaktion. Det lät dessutom inte som en råtta som skriker/piper för att det gör ont utan det lät helt ursinnigt. Jag var faktiskt skitskraj för att han skulle bita mig, så förbannad var han. Han gjorde samma sak mot mig även tidigare på kvällen och även mot min sambo. Han skulle fram o nosa o så, men vi fick absolut inte ta i honom den dagen. Jag tänkte att "nu brakar helvetet lös och den riktiga trotsåldern börjar". Bör tilläggas att han även tjafsade med sina två råttkompisar en hel del den dagen.

Idag å andra sidan var han världens trevligaste och mysigaste råtta. Lugn som en filbunke satt han hos mig när jag satt vid datorn. Han har aldrig varit så lugn och foglig innan. Jag är förvirrad.

Molle08
0

Det kan vara trotsålder eftersom din råtta är pass ung.. inte ens fullvuxen än.. 6-8 månader brukar vara motsatta som tonårsålder hos oss människor. Hormonerna rusar ju… Håller med Wintermynta iaf.

Terato
0

Jag har också en tös här hemma som helt plötsligt har börjat bli lite trotsig ibland. När hon sitter på sina favoritställen utanför buren(eller t.ex. där hon vet att hon inte får vara) och det är dags att gå hem kan det bli lite protester. Det är inte för att hon är rädd för mig alls utan för att hon protesterar. Jag får lyfta henne hur jag vill annars. Hon är bråkig mot burkompisen också och allmänt humörstinn. Andra dagar är hon som en filbunke. De är runt fem månader nu så det slog mig att det är nog trotsålder på gång här med!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se