Kan han vara blind?
Vi har 2 han råttor på ca 7 veckor. nu när dom har börjat bli lite mer sociala så har jag börjat misstänka att den stora av dom är blind. Han reagerar inte på rörelser. Dom älskar torkade bananer. Men han har problem att hitta fram till bananerna i min han han får lukta sig fram medans den andra bara kommer rakt fram. Den som jag misstänker att han är blind är även lite rädd av sig och kan bitas ibland kan de bero på att han blir rädd för att han inte ser vad de är som händer?
MVH Nicklas
råttor ser dåligt i det stora hela… är han dessutom rödögd så ser han ännu sämmre:/ tror inte han är helt blind, men att han kanske ser riktigt dåligt.
Min blogg: SweGizmo.se
Han är inte röd ögd. okej tack kanske man inte behöver vara så orlig då.
MVH Nicklas

hmm ja han kan ju faktskt vara blind även om han är svartögd, de ser inte så bra de heller i vanliga fall! hur kommer han fram till dig då? råttor som ser dåligt kan väl ibland vaja med huvudet och liknande. om du är rädd för att han är blind så ändra inte om för mycket i buren då det kan vara förvirrande. kan du beskriva lite mer hur han reagerar när du närmar dig??
Qui dormit, non peccat
Hej!
Jag hade en råtta förut som var konstaterat blind på ena ögat, hos veterinär (och dessutom rödögd), och han betedde sig som du beskriver att eran råtta gör, men det var ingenting han egentligen led utav i det långa loppet.
Visst han hade lite svårare att hitta fram till mat och var även rätt skygg och "nafsade" mycket i början av sitt lilla liv, men det slutade han med efter drygt 2 månader när han blivit van och bekväm med mig och min sambos lukt och "tafsande" på honom. :)

hen reagerar inte riktigt på när man kommer fram till buren. om jag lägger fram en "godis" bit till honnom så börjar han nosa medans den andra kommer direkt de kanske bara är jag som oroar mig i onödan. Finns de något sett att ta reda på om han är blind?
Mvh Nicklas nu på mitt eget loggin

ja du kan ju se om han reagerar på rörelser, börja på 2 decimeters avstånd och kom närmare. men det bästa är nog om du frågar en kunnig veterinär! men det är inte hela världen om han är blind, ta det lite lugnt med honom bara och möblera inte om för mycket i buren=)
Qui dormit, non peccat
Man ser väldigt tydligt på ögat/ögonen om dom är helt blinda, det är i såna fall alldeles grumligt och lite vitt. Ungefär som det brukar se ut i ögonen när råttorna är döda. Så håll råttan i ett bra ljus och kika efter bara :)