vassa eller långa??
min råtta hanna har ganska långa eller vassa tänder.Hon skar sig därför på sidan av kinderna.ska man ha någontigng specielt för henne att tugga på?eller är det vanligt…det blöder hela tiden
oktäkt….//came

En råtta ska normalt gnaga ner sina tänder genom att "gnissla tänder". Om råttan har nått fel på bettet så kan det hända att den inte klarar av att gnaga ner tänderna som den ska. Om din råtta har för långa tänder kan den även få problem att äta.
Jag rekomenderar att du tar Hanna till veterinären. Om hennes tänder är för långa så kan veterinären hjälpa dig att klippa av dom till rätt längd. Detta kan man även göra själv, men det är ingen man ska prova på utan att vara helt säker på vad man gör.
En annan sak som kan vara värd att tänka på är att en råtta som har problem med tänderna kan komma att ha det till o från hela livet om man har otur.
Men som sagt, ta henne till veterinären så ska hon förhoppningsvis få den hjälp hon behöver.
Mvh
Annika
ok jag ska kolla med veterinären
Detta problem uppstår ganska ofta hos kaninägare. Om bettet är snett så slits inte tänderna.
Gnagares tänder växer obegränsat och hela tiden därför är det mycket viktigt att gnagare har saker att gnaga på hela tiden. Om man har rätt saker till djuret och tänderna ändå växer så kan det röra sig om ett felbett och då måste tänderna klippas med jämna mellanrum. Det gör inte ondare än att klippa klorna så det är ingen fara men det kan vara stressande och jobbigt för djuret och man bör låta en vetrinär sköta det hela om man inte är 100 procent säker på att man klarar av det och vet vad man gör.
Det är inte gnagandet som slipar tänderna hos råttor utan gnisslandet. Gnagandet är för att de är gnagare.
hon gnisslar faktiskt mycket….
Är de så långa att de skadar råttan får du som de andra har skrivigt ta den till veterinären så kan de klippa dem.
aa,det måste jag verkligen….