Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 630 ggr
carroline
0

hur ska jag göra?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För en vecka sedan fick jag en råtthane som heter harald av en kompis som inte kunde ha kvar honom eftersom att han absolut inte gick ihop med hennes råttbäbisar. han bet nästan av dom tassarna och var jätteelak. de enda som han kunde gå ihop med var hennes honor som han var hur snäll som hälst mot. men eftersom han redan fått en kull med båda honorna för inte så länge sedan så ville hon ju inte att dom skulle få fler bäbisar nu så kort efter så då skulle hon kanske ha ihjäl honom istället för att han skulle sitta själv i en egen bur. men eftersom jag har två honor varav en av dom är 7 månader och har aldrig haft någon kull så tänkte jag att jag kunde ta honom och se till så att hon skulle få en kull innan bäckenet(?eller vad heter det?) växer ihop. då är min första fråga om hon är för gammal eller för ung för att få sin första kull?

sedan undrar jag hur jag ska göra efter att mina honor har fått sina ungar då måste han ju sättas själv i en egen bur först medans ungarna är små och sedan när ungarna blir stora så tänker jag ju inte sätta ihop honom med honorna igen på ett bra tag…. och jag hade tänkt spara en liten hane av ungarna som han ska få gå ihop med men det kommer säkert bara bli som det blev med min kompis ungar att han blir jätteelak mot honom… och ifall det blir så så blir jag ju tvungen att ha honom själv i en bur… är det någon som har tips på hur jag ska göra med min harald… för jag vill absolut inte att han ska vara ensam och jag vill samtidigt inte att mina honor ska föda ungar stup i ett eller att en liten unge ska få lida.  

(hoppas ni förstår vad jag skriver…brukar va så dålig på att förklara med text!)

[tiiia]
0

om han har problem med att bo tillsammans med andra hanråttor pågrund av att han är agressiv så kanske du borde överväga att kastrera honom, på så sätt kan han bo ihop med honorna utan att han gör någon av dem dräktiga. Flört

den dräktiga honan bör (enligt mig iaf) bo själv den sista veckan på dräktigheten så att hon får vara ifred och kan boa ifred. om hon inte får vara ifred när ungarna väl är födda så är det inte omöjligt att hon själv äter upp dem. Fundersam

honan och ungarna bör iaf den första tiden få bo i en lågbur, helst utan galler, t.ex en stor dunabur för att ungarna inte skall skada sig på gallret eller att hon skall föda ungarna på ett alldelles för högt hyllplann eller i en hängmatta så de faller ner och skadar sig eller dör. Oskyldig

undrar du mer om dräktighet så kan du läsa lite på min sida om råttor. crazyratlady

carroline
0

joo det där med kastrering skulle vara ganska bra men jag har hört från flera veterinärer att det är väldigt riskabellt att söva så små djur och att dom flesta veterinärer inte gör det överhuvudtaget eftersom att det är så pass stor risk för att dom dör.

jag har ingen dunabur men jag har ett halvstort terrarie som jag tror skulle gå bra att hon hade dom i skulle det gå lika bra tror du?

mvh//carro

[tiiia]
0

enligt vad jag förstår så är det ingen fara att söva ned en liten råtta under operation om man har en råttkunnig vetrinär. hittar du bara en sådan och förklarar anledningen till att du vill kastrera honom så är det nog inga problem. kastration utan anledning är nog lite svårt att fixa som sagt, men din råtta är ju agressiv så då är det nog inga problem.

det beror nog lite på hur stort det är? vad är måtten?Glad

carroline
0

jaa okej! vet du ungefär vad priset kan vara på en kastrering?

den är 40x50 och höjden 30 cm!

zimzon
0

Ja, kastrering borde du överväga iaf, om du inte vill att han ska bo ensam.

Låt honom inte para sig men en hona när har har dåligt temperament, för det är lätt hänt att ungarna ärver det dåliga temperamentet och då blir dte bara fler råttor med samma fel.

Priset på kastrering kan kosta olika beroende på vart man bor. Ring veterinären och fråga om deras priser. :)

Karmatarerskanise
0

Jag har också fått höra att det är stor risk att råttan dör under nedsvöning. Det är därför man ofta inte operar bort deras tumörer?  Stämmer inte detta?

zimzon
0

Man kan kastrera och operera bort tumörer. Men risken är stor. Det beror på att råttan är ett litet djur så dne har svårt att behålla kroppsvärmen när den är sövd. Jag har också hört att det är väldigt lätt att råka överdosera narkosmedlet just för att råttor är så små så den verksamm mängden skiljer sig inte så mycket från den dödliga mängden. Men exakt hur stor risken är vet jag inte. Jag har hört ganska många historier som har slutat lyckligt.

[tiiia]
0

man får ju se det lite så här också, vad är bäst för råttan, en chans till att leva lycklig tillsammans med andra råttor eller att leva ensam resten av livet och kanske må jätte dåligt eftersom att man inte vågat chansa. jag skulle i alla fall velat ge honom den chansen till att få leva ett lyckligt liv, iofs "utan bollar", men det kan han nog leva med Glad

Karmatarerskanise
0

Jag känner nog att jag hellre låtit honom haft kvar sina kulor och ist alltid varit med honom.

Vet inte hur jag hade gjort om jag verkligen hade behövt välja, men så känns det nu..

copycat
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tror personligen inte att det är något större problem med att söva ner råttor så länga veterinären kan råttor och vet vad den håller på med.

Min Cindy blev nersövd för två veckor sedan. När hon hade fått nedsövningssprutan så vart hon trött… men hon vägrade somna. Då fick hon ytterligare en spruta. Och då somnade hon som en stock. 45minuter senare fick hon en uppvakningsspruta och kvicknade till.

Det hela gick hur bra som helst! :D

Personligen har jag aldrig hört nån berätta att att dens råtta dött under nedsövning.

zimzon
0

#10 Samma här. Jag har hört mängder av historier som har gått bra, men inga om råttor som dött. Själv har jag ingen egen erfarenhet av råttor och sövning men som du sa så går det nog oftast bra om man har en bra veterinär.