Råttkalender för 2009?
Jag fick precis ett infall att jag vill ha ett roligt projekt att pyssla med. Därför tänkte jag att man kanske skulle kunna sätta ihop en kalender med råttbilder för 2009? Vad jag vet finns det inte ngn (eller i alla fall många i dagens läge). Har ingen aning om vad det kostar att sätta ihop en, så sådant får jag givetvis kolla.
Dock har jag koncept till flera bilder klart i huvudet, vissa får växa fram. Men ska man göra en kalender för allmänheten så kan det vara roligt när man har haft tillgång till flera olika råttor att fotta. Många olika färger, teckningar, rex mm. borde vara representerat.
Om det är någon som tycker att iden verkar bra, och inte bor alltför långt borta så man kunde få tillgång att ta lite kort får gärna höra av sig. Det är ju i sådanna fall gott om tid. Erbjuder givetvis bilderna till er även privat, hemsida = gratis, utskrift = mindre summa (pga av utskrifter, frakt osv).
Mvh Lovisa

tyvärr verkar så många alltid vilja ha det, men inte betala för den sen. Så mitt förslag är att ta betalt av dom som är intresserade av att köpa innan man beställer almanackor.

R8forum gjorde en till 2008. Jag älskar den men som du säger så vore det kul om olika råttor blev representerade. Det är liiite mycket siameser i r8forum kalendern ;) inget ont om siameser,jag älskar dom,men det är roligt med variation!
Jag skulle iallafall vilja köpa en!
Jag skulle också gärna köpa en råttkalender :O Fy vad mysigt! Mycket mysigare än kattkalendern jag har just nu ;D :D
Mvh Nathalie

Jag är också intresserad, men det har du nog redan fattat ;P Och du får komma ner och fota mina råttor at any time ^^
jag vill också ha, jag kanske kan bidra med någon bild utifall att :)
Tanken är att jag kommer ta alla foton och när jag väl är säker på att den ska göras. Då får alla bekräfta sitt intresse och sätta in halva avgiften och sen betalas resterande summa när kalendern kommer. I alla fall är det tanken att det ska fungera så.
Om någon har en råtta eller flera, som vill ställa upp som 'modeller' så får ni gärna höra av er. Förutsättningen är att det finns bra förbindelser och inte är för långt bort så jag kan ta mig upp/ner.
Jag har också r8forum-kalendern. Gillar den med håller med om att det hade varit kul med lite variation 

Mvh Stephanie 

Någon som vill sälja sin r8forum-kalender till mig när året är slut? *ber snällt*
Det är mänligen många av bilderna i den som är mina men jag hade inte råd att köpa den just när det var aktuellt. 
Om du tänkte göra en alldeles själv gör jag faktiskt hellre en egen med privata foton… Jag tyckte r8forum-idén var kul när vi tillsammans röstade fram fotona men håller med föregående skrivare om att folk inte riktigt verkade tänka på variationen när de röstade :P

Håller med #9

Jag gör oxå hellre en egen då!
Mia//
Om andra har andra idéer så är det givetvis en öppen fråga.
Jag älskar att fotografera och brinner för det, därför skulle det vara roligt att få chansen att ha flera bilder att kunna bidra med. Åtminstonde så folk har ett större urval att välja från i vad som hamnar i kalendern. Men desto fler bidrag alla har, desto större är ju valmöjligheterna!
Men håll diskussionen öppen, idén är under utarbetning!

#12 Det är helt ok om alla får lämna in bidrag till kalendern. Du kan ju inte komma o fotografera alla råttor i hela Sverige?
Mia//
Man skulle kunna ha en seriös tävling. Att alla får skicka in sina bidrag till t.ex. dig för varje månad och att du sedan lägger ut omröstningar här på forumet.
#13 Fotta alla råttor i Sverige var lite att ta i tycker jag. Jag fottar gärna, för de som vill i sådanna fall, i närheten (läs första inlägget). Tanken var först att jag var beredd att ta korten själv, man vet ju inte om andra vill ställa upp? Nu verkar det ju som det och då är ju det JÄTTEBRA. Men eftersom jag gärna fotograferar och om någon vill så kan jag ju göra det ändå. Citerar ytterligare "Men desto fler bidrag alla har, desto större är ju valmöjligheterna!"
Alla åsikter är välkomna, diskussionen är öppen, men var snälla håll en vänlig ton.

Råtthjälpen hade oxå en för -08, men tyvärr var det ingen som tyckte att de va värt att lägga 150:- för en god sak..
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken
Jättekul idée, Loviiisa.
Jag har/hade lite funderingar på en råttor-ifokus almanacka med foton från sidan. Det finns många foton här som är så härliga.
En tråkig sak med att välja foton från sidan är att några som är mkt söta o charmiga inte är tydliga eller bra nog att trycka…
Jag tänker inte köpa kalendern om det är bara du som fotat den, men ä det en omröstning med massa inskickade bilder så man får bestämma vad man får kan jag tänka mig att köpa en. Köpte r8forumets kalender föra året.
Den kan du få av mig, Taco!
Jag är absolut intresserad av en råttkalender, dock vet jag ännu inte om jag gör en egen eller om jag köper.
Loviisa, kom på. Du skulle kunna sälja till SRS! När klubben har almanackor säljer de som SMÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖR!!!
Somsagt om alla vill vara med så är det klart det ska vara så. Jag erbjöd mig bara att ställa upp, då jag inte visste om hur stort intresset var. Eller om det skulle vara önskat.
Som Grodan säger krävs en del i upplösning på bilderna för att de ska se snygga ut printade i större version. Men vi kan sätta ett datum då alla som vill ställa upp skickat in sina bilder, sen kan de gåes igenom (och se om upplösningen räcker för tryck, kan fråga i fotoaffären vad som krävs mer exakt). De foton som skulle passa för tryck sorteras efter vilken/vilka månader de kan passa i och folk får rösta?
En tanke är att högtider såsom jul, påsk, midsommar, halloween mm. skulle vara lite mer söta/roliga eftersom de går att göra mer tematiska. Så kan man ha en trevlig blanding mellan mer naturligt vackra bilder och roliga/söta arrangerade. Likväl som en mix på råttor, en mix av utbud på typ av bilder.
Fortsätt komma med förslag, ingenting är ju spikat! :)
#20 Kanske är en bra ide, men behöver kanske lite hjälp med kontakten dit och hur det ska gå till osv.
#21: Tycker jag låter jättebra!

#18 Ååååå tack Niffen!!! 

_Loviiisa!Det skulle vara riktigt kul att få se dina fina bilder i en kalender!Tycker verkligen att du skall fota.Vore kul om det var många olika färger och olika teckningar på råttorna.

Jag kan nästan sponsra en resa till Göteborg för dig och din kamera om du fotar mina råttor lika bra som de bilder jag hittills sett! 

Blir det någon kalender? :)
Ja det undrar jag också? :)
Mvh Nathalie
på tal om kalender:) kom på att jag behöver en, fast jag gör nog en egen;) med Riffe…
Min blogg: SweGizmo.se

#28 som du säljer oxå hoppas jag 

På KIF gjorde man en kalender med vinnarna av månadens kanin på respektive månad - kanske kan vara något, redan framröstat och klart ;)
#30 Kanske inte är en bra idé då vi har haft 'fusk' i våra omröstningar…

#31 vadå fusk?
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken
Misstolkning av reglerna… Eller klantiga regler.
En tjej länkade ju till folk och bad dem rösta… Så att hon vann.